Waymo در حال آزمایش Gemini به عنوان دستیار هوش مصنوعی داخل خودرو در رباتاکسی خود است

Waymo در حال آزمایش Gemini به عنوان دستیار هوش مصنوعی داخل خودرو در رباتاکسی خود است

بر اساس یافته‌های محقق جین منچون وانگ، Waymo به نظر می‌رسد در حال آزمایش افزودن ربات چت هوش مصنوعی گوگل به رباتاکسی خود در تلاش برای ادغام یک دستیار هوش مصنوعی است که سواران را همراهی می‌کند و به سوالات آنها پاسخ می‌دهد.

Waymo در حال آزمایش Gemini به عنوان دستیار هوش مصنوعی داخل خودرو در رباتاکسی خود است

Waymo is testing Gemini as an in-car AI assistant in its robotaxis

بر اساس یافته‌های محقق جین منچون وانگ، Waymo به نظر می‌رسد در حال آزمایش افزودن ربات چت هوش مصنوعی گوگل به رباتاکسی خود در تلاش برای ادغام یک دستیار هوش مصنوعی است که سواران را همراهی می‌کند و به سوالات آنها پاسخ می‌دهد. وونگ در وبلاگی نوشت: «هنگامی که کد برنامه تلفن همراه Waymo را بررسی می‌کردم، پیام کامل سیستم را برای ادغام منتشر نشده Gemini آن کشف کردم. این سند با عنوان داخلی «Waymo Ride Assistant Meta-Prompt» یک مشخصات 1200 خطی است که دقیقاً نحوه رفتار دستیار هوش مصنوعی در خودروی Waymo را مشخص می کند. این ویژگی در ساخت‌های عمومی ارسال نشده است، اما وانگ می‌گوید که درخواست سیستم به وضوح نشان می‌دهد که این «بیش از یک ربات چت ساده» است. گفته می شود که این دستیار توانایی پاسخگویی به سوالات، مدیریت برخی از عملکردهای داخل کابین مانند کنترل آب و هوا و در صورت نیاز، اطمینان دادن به سواران را دارد. جولیا ایلینا، سخنگوی Waymo به TechCrunch گفت: «در حالی که امروز هیچ جزئیاتی برای به اشتراک گذاشتن نداریم، تیم ما همیشه در حال بررسی ویژگی‌هایی است تا سواری با Waymo را لذت‌بخش، یکپارچه و مفید کند. "برخی از اینها ممکن است به تجربه سوارکار ما بیایند یا نه." این اولین باری نیست که Gemini در مجموعه شرکت خودران متعلق به Alphabet ادغام می‌شود. Waymo می گوید از دانش جهانی Gemini برای آموزش وسایل نقلیه خودران خود برای هدایت سناریوهای پیچیده، کمیاب و پرمخاطره استفاده کرده است. وونگ می‌نویسد که به دستیار دستور داده شده که هویت و هدف مشخصی داشته باشد: «یک همراه هوش مصنوعی دوستانه و مفید که در یک وسیله نقلیه خودمختار Waymo ادغام شده است» که هدف اصلی آن «افزایش تجربه سوارکار با ارائه اطلاعات و کمک‌های مفید به شیوه‌ای ایمن، اطمینان‌بخش و بدون مزاحمت است». این ربات به استفاده از زبان ساده و واضح و اجتناب از اصطلاحات تخصصی فنی دستور داده شده است و به آن دستور داده می شود که پاسخ های خود را مختصر و مختصر از یک تا سه جمله نگه دارد. با توجه به درخواست‌های سیستم، زمانی که یک سوارکار دستیار را از طریق صفحه داخل خودرو فعال می‌کند، Gemini می‌تواند از میان مجموعه‌ای از تبریک‌های از پیش تأیید شده شخصی‌سازی شده با نام کوچک سوارکار انتخاب کند. این سیستم همچنین می‌تواند به داده‌های متنی مربوط به سوارکار، مانند تعداد سفرهای Waymo که در آن بوده‌اند، دسترسی داشته باشد. اعلان‌ها در حال حاضر به Gemini اجازه دسترسی و کنترل ویژگی‌های داخل خودرو، مانند دما، نور و موسیقی را می‌دهند. وونگ خاطرنشان کرد: موارد قابل توجه در لیست عملکردها عبارتند از: کنترل صدا، تغییر مسیر، تنظیم صندلی و کنترل پنجره. اگر سوارکار ویژگی‌ای را بخواهد که جمینی نتواند آن را کنترل کند، ربات باید با «عبارات آرزویی» پاسخ دهد، مانند «این چیزی نیست که من هنوز بتوانم انجام دهم». جالب اینجاست که این دستیار باید تمایز واضحی بین هویت خود به عنوان ربات هوش مصنوعی Gemini و فناوری رانندگی خودکار (درایور Waymo) حفظ کند. بنابراین هنگام پاسخ دادن به سؤالی مانند "جاده را چگونه می بینید؟" جمینی نباید بگوید "من از ترکیبی از سنسورها استفاده می کنم"، و در عوض باید پاسخ دهد، "درایور Waymo از ترکیبی از سنسورها استفاده می کند..." اعلان های سیستم شامل طیفی از نکات قانع کننده است، مانند اینکه چگونه ربات قرار است با سؤالاتی در مورد رقبایی مانند تسلا یا Cruise که اکنون از بین رفته پاسخ دهد، یا اینکه کدام یک از کلمات کلیدی باعث توقف صحبت آن می شود. این دستیار همچنین از گمانه زنی، توضیح، تأیید، رد یا اظهار نظر در مورد اقدامات رانندگی در زمان واقعی یا رویدادهای خاص رانندگی اجتناب می کند. بنابراین اگر مسافری در مورد ویدیویی که دید Waymo به چیزی برخورد می‌کند بپرسد، به ربات دستور داده می‌شود که مستقیماً پاسخ ندهد و منحرف شود. در این پیام آمده است: "نقش شما این نیست که سخنگوی عملکرد سیستم رانندگی باشید و نباید لحن دفاعی یا عذرخواهی اتخاذ کنید." دستیار داخل خودرو مجاز است به سوالات دانش عمومی مانند آب و هوا، ارتفاع برج ایفل، زمان بسته شدن Trader Joe محلی و اینکه چه کسی در آخرین سری جهانی برنده شده است، پاسخ دهد. انجام اقدامات دنیای واقعی مانند سفارش غذا، رزرو کردن، یا رسیدگی به موارد اضطراری مجاز نیست. Waymo تنها شرکتی نیست که دستیارهای هوش مصنوعی را در وسایل نقلیه بدون راننده ادغام می کند. تسلا در حال انجام کاری مشابه با xAI's Grok است. با این حال، دو دستیار خودروی مختلف عملکردهای متفاوتی دارند. به نظر می‌رسد جمینی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که عملگراتر و متمرکز بر سواری باشد، در حالی که گروک بیشتر به عنوان یک دوست در ماشین مطرح می‌شود که می‌تواند مکالمات طولانی را مدیریت کند و متن سوالات قبلی را به خاطر بسپارد.