رصد رشد ساخت کارخانههای باتری خودروهای برقی در شمال آمریکا
حمل, پیگیری رونق ساخت و ساز کارخانه باتری EV در آمریکای
«بهرهبرداری از ساخت باتری خودروهای الکتریکی از دوران پاندمی COVID-19 به آرامی آغاز شد و به طوفانی عظیم تبدیل شد.»
رصدBoom ساخت کارخانههای باتری خودروهای برقی در آمریکای شمالی
Tracking the EV battery factory construction boom across North America
تولید باتری برای خودروهای برقی به تدریج در دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شد و این روند به سرعت به یک طوفان تبدیل گشت. در سال ۲۰۱۹، تنها دو کارخانه باتری در ایالات متحده فعالیت میکردند و دو کارخانه دیگر نیز در حال ساخت بودند. امروزه حدود ۳۴ کارخانه باتری در این کشور یا در حال احداث، یا در مرحله برنامهریزی و یا در حال بهرهبرداری هستند. قانون کاهش تورم جو بایدن، که در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۲ به امضا رسید، شاید عامل اصلی در روند بازگشت ساخت کارخانههای باتری محسوب نشود، اما بهوضوح توانست به شتاب روند پروژههای این کارخانهها بیافزاید و همچنین رقابتی در زمینه تکنولوژیهای زیستمحیطی با اتحادیه اروپا ایجاد کند. دو سال و نیم پس از تصویب این قانون، ما هنوز نتایج و پیامدهای آن را پیگیری میکنیم، هرچند سرنوشت قانون کاهش تورم اکنون نامشخص است. در ژانویه ۲۰۲۵، رئیسجمهور پیشین دونالد ترامپ دستور توقف توزیع منابع مالی قانون IRA را صادر کرد، اما بسیاری از این منابع قبلاً به دست تولیدکنندگان رسیده است. این دستور نتوانسته است جلوی سرمایهگذاریهای کلان بخش خصوصی در زمینه انرژیهای پاک را بگیرد. زیرا صرفنظر از تمایل ترامپ برای حمایت از انرژیهای پاک، ایالات متحده نیاز دارد کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین باتری خود داشته باشد و نباید این کنترل را به چین واگذار کند. این موضوع بهویژه با توجه به تعرفه ۱۰ درصدی ترامپ بر واردات چینیها اهمیت بیشتری مییابد. سازندگان خودرو متوجه پیامدهای بحران کمبود تراشه در زمان شیوع ویروس کرونا شدند و نمیخواهند بار دیگر اشتباهات مشابه را تکرار کنند. در نتیجه، موجی از خودروسازان و تولیدکنندگان باتری — چه داخلی و چه خارجی — متعهد به تولید باتریهای ساخت شمال آمریکا قبل از سال ۲۰۳۰ شدهاند. این تحولات نشاندهنده تغییرات عمیق در صنایع باتری و خودرو در ایالات متحده است و میتوان به اطلاعات بیشتر در این زمینه در وبسایت iwl.ir مراجعه کرد.
هویج و چماق IRA
IRA carrots and sticks
دلایل سرمایهگذاری در تولید باتریهای الکتریکی در داخل کشور یکی از دلایل اصلی افزایش سرمایهگذاری در تولید باتریهای الکتریکی در ایالات متحده، وجود سیاستها و مشوقهای متنوع در قانون IRA (قانون کاهش تورم) است. این مشوقها به خودروسازان و مصرفکنندگان کمک میکنند تا تولیدات داخلی داشته باشند و به طور خاص تلاش میشود که وابستگی ایالات متحده به چین در زمینه باتریها کاهش یابد. در عین حال، این سیاستها به هدف بایدن نیز کمک میکنند که تا سال 2030، 50 درصد از کل فروش خودروهای جدید در ایالات متحده باید الکتریکی یا هیبریدی باشند. با وجود اینکه ترامپ از برخی جنبههای قانون IRA فاصله گرفته است، خودروهای برقی همچنان میتوانند برای دریافت اعتبار مالیاتی کامل 7500 دلار واجد شرایط باشند، به شرط آنکه الزامات خاصی در زمینه تولید و تأمین باتری رعایت شود. طبق این قانون، در سال 2024، باید 60 درصد از ارزش اجزای باتری در آمریکای شمالی تولید یا مونتاژ شود تا نیمی از اعتبار مالیاتی، یعنی 3750 دلار، دریافت شود. این درصد به 100 درصد در سال 2029 افزایش خواهد یافت. برای دریافت باقیمانده اعتبار، 50 درصد از ارزش مواد حیاتی باید از ایالات متحده یا کشورهای دارای توافق تجارت آزاد تأمین شود که این عدد در سالهای بعدی افزایش مییابد. در مورد مشوقهای تولید پیشرفته در IRA، این ممکن است در معرض حذف قرار گیرد، اما توضیح در مورد آن جالب است. تحت بند 45X، تولید سلولهای باتری به ازای هر کیلوواتساعت ظرفیت، 35 دلار اعتبار مالیاتی دریافت میکند و تولید ماژولهای باتری 10 دلار برای هر کیلوواتساعت اعتبار میگیرد. سلولهای باتری محلهای ذخیرهسازی انرژی هستند که در ماژولها قرار میگیرند و باتریهای کامل میتوانند از سلولها یا ماژولها ساخته شوند. شرکتها همچنین میتوانند 10 درصد از هزینههای تولید مواد فعال الکترود، مانند کاتد و آند، را بازپرداخت کنند. کاتد در هنگام تخلیه باتری لیتیوم ذخیرهسازی میکند و آند در هنگام شارژ باتری این کار را انجام میدهد. این دو جزء مهم سلول هستند و میتوانند از موادی مانند گرافیت، سیلیکون، روی، آلومینیوم، منیزیم، نیکل و کبالت ساخته شوند. خودروسازان و تولیدکنندگان باتری بهطور جمعی حدود 112 میلیارد دلار برای ایجاد کارخانههای داخلی تولید سلول و ماژول سرمایهگذاری کردهاند. این شرکتها وعده دادهاند که تا قبل از سال 2030، ظرفیت سالانهای نزدیک به 1200 گیگاواتساعت ارائه دهند، که معادل با تأمین باتری برای حدود 18 میلیون خودروی برقی است. به ازای هر 100 گیگاواتساعت ظرفیت، پیشبینی میشود که باتریها توان فراهم کردن انرژی برای حدود 1.5 میلیون خودرو را دارند. علاوه بر بخش باتری، قانون IRA به تحقق سرمایهگذاری عمومی بهمیزان 245 میلیارد دلار در زمینه انرژی پاک و تولید فناوریهای جدید کمک کرده است. با توجه به تغییرات مستمر در سرمایهگذاریهای صورتگرفته برای تولید باتری در ایالات متحده و کانادا، ما نیز پیگیر این وعدهها هستیم و بهروز رسانیهای لازم را انجام میدهیم. این تحولات نشاندهنده عزم دولتها و صنایع برای حرکت به سمت آیندهای پایدارتر و خودکفایی در تولید انرژی است.
سازندگان خودرو در حال سرمایهگذاری بر تولید باتری داخلی
Automakers investing in domestic battery production
تولید باتریهای داخلی توسط خودروسازان سایت TechCrunch یک نقشه مفید ایجاد کرده است که مکان هر کارخانه باتری را به همراه اطلاعات پایهای، از جمله ظرفیتهای برنامهریزیشده، نشان میدهد. برای علاقهمندانی که به دنبال جزئیات بیشتر و زمینهسازی بهتر هستند، میتوانند به پایین صفحه مراجعه کرده و در مورد کارخانههای باتری هر تولیدکننده اطلاعات بیشتری بخوانند. همچنین با کلیک بر روی مکانهای موجود در نقشه، پنجرههای اطلاعاتی ظاهر میشوند. قابل ذکر است که کارخانههای درج شده در این لیست، مشغول به تولید یا برنامهریزی برای تولید سلولها و ماژولهای باتری هستند و به همین دلیل، تولید مواد باتری شامل نمیشود. بنابراین، این یک فهرست جامع از تمامی تولیدات مرتبط با ساخت باتریهای خودروهای برقی (EV) در آمریکای شمالی نیست. اما سوال اینجاست که باتریهای EV در آمریکای شمالی کجا تولید میشوند؟ یک نقشه در حال پیگیری سرمایهگذاریهای خودروسازان و تولیدکنندگان باتری در زمینه تولید سلول و ماژول باتری برای خودروهای الکتریکی موجود است. با قرار دادن نشانگر بر روی نقاط سبز، میتوانید اطلاعات بیشتری درباره هر کارخانه مشاهده کنید. این مقاله در ابتدا در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۲۳ منتشر شده و آخرین بهروزرسانی آن در ۶ فوریه ۲۰۲۵ انجام شده است. این سرمایهگذاریها نشاندهنده تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی و بهویژه در حوزه تولید انرژی پایدار و محیطزیستی است. با این اقدام، انتظار میرود که به تدریج وابستگی به واردات باتری کاهش یابد و خودروسازان بتوانند با بهرهگیری از فناوریهای نوین، محصولات بهتری را به بازار عرضه کنند.
پیشنهاد ویژه برای دریافت جدید ترین تحولات حمل
اولین نفری باشید که درباره جدید ترین های حمل، می خوانید!
همین امروز در سایت IWL.IR عضو شوید و از جدیدترین های روز دنیای فن آوری حمل بهرهمند شوید.
عضویت
بیامو: خودروی لوکس و پرقدرت
BMW
در اکتبر 2022، شرکت BMW از سرمایهگذاری 1.7 میلیارد دلاری خود در ایالات متحده خبر داد که هدف آن آمادهسازی کارخانه خود در اسپارتنبرگ، کارولینای جنوبی برای تولید خودروهای الکتریکی (EV) بود. از این مبلغ کلی، 700 میلیون دلار به ساخت یک تأسیسات مونتاژ باتری در نزدیکی وودرف اختصاص یافت. این خودروساز به TechCrunch گفت که آغاز تولید برای پایان سال 2026 برنامهریزی شده است، هرچند که هنوز مشخص نکرده است کدام مدلهای الکتریکی در این کارخانه تولید خواهند شد. کارخانه اسپارتنبرگ BMW در حال حاضر محل تولید خودروهای شاسیبلند و کراساوور این شرکت است که شامل مدلهای X3، X4، X5، X6، X7 و XM میشود. علاوه بر این، BMW همکاری خود را با شرکت سازنده باتری AESC (که پیشتر با نام Envision AESC شناخته میشد) برای سرمایهگذاری در یک کارخانه تولید سلول باتری در فلورنس، کارولینای جنوبی آغاز کرده است. این کارخانه جدید سلولهای باتری لیتیوم-یونی نسل ششم BMW را برای خودروهای الکتریکی کارخانه اسپارتنبرگ تولید خواهد کرد. مراسم آغاز ساخت هر دو تأسیسات وودرف و فلورنس در ماه ژوئن برگزار شد. با این سرمایهگذاریها، BMW به دنبال تقویت تولیدات خودروهای الکتریکی خود و گسترش فعالیتهایش در بازار ایالات متحده است و به نظر میرسد در تلاش است تا به یکی از پیشتازان این صنعت تبدیل شود.
دایملر، پککار، اکسلرا، انرژی ایوی
Daimler, Paccar, Accelera, EVE Energy
در سپتامبر 2023، دو شرکت بزرگ دایملر و پککار از همکاری خود با شرکت فناوری انرژی اکسلرا و همچنین سازنده باتری چینی ایوی انرژی برای احداث یک کارخانه تولید سلولهای باتری خبر دادند. این پروژه به منظور تسهیل پذیرش خودروهای الکتریکی در حمل و نقل تجاری با وزن متوسط و سنگین طراحی شده است. شرکتها در ژانویه 2024 اعلام کردند که محل ساخت این کارخانه در ایالت میسیسیپی انتخاب شده است. شرکتهای دایملر، پککار و اکسلرا هر یک 30 درصد از سهام شرکت ترکیبی با نام «تکنولوژی سلول آمپر» را خواهند داشت و به همراه یکدیگر کنترل این کسبوکار را به دست خواهند گرفت. تمرکز این شرکت جدید بر روی فناوری باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) خواهد بود. علاوه بر این، ایوی انرژی به عنوان تأمینکننده فناوری در نظر گرفته شده و با ارائه تجربههای خود در طراحی و ساخت باتری سلول، 10 درصد از مالکیت را به دست خواهد آورد. این همکاری نشاندهنده گام مهمی در مسیر پیشرفت صنعت باتری و اتومبیلهای الکتریکی است و میتواند به تحقق اهداف زیستمحیطی و کاهش انتشار کربن کمک کند.
فورد: خودروسازی با کیفیت و نوآوری
Ford
در سپتامبر 2021، فورد همکاری مشترکی با شرکت تولید باتری کرهای SK On تشکیل داد. این همکاری که با نام BlueOval SK شناخته میشود، هدفش راهاندازی سه کارخانه باتری در ایالات متحده است. دو کارخانه در کنتاکی و کارخانه سوم در تنسی قرار دارد که در مجاورت یک کارخانه مونتاژ فورد واقع خواهد شد. این کارخانه، کامیون برقی نسل دوم فورد را تولید خواهد کرد که با نام پروژه T3 شناخته میشود. فورد و SK On توانستند وامی به مبلغ 9.2 میلیارد دلار از وزارت انرژی ایالات متحده برای تأمین مالی ساخت این سه کارخانه باتری در کنتاکی و تنسی دریافت کنند. انتظار میرود یکی از کارخانههای کنتاکی در سال 2025 تولید را آغاز کند، اما تولید کارخانه دوم به دلیل چشمانداز مصرف کنندگان برای خودروهای برقی (EV) به حالت تعلیق درآمده است. علاوه بر این، فورد در حال توسعه یک کارخانه باتری لیتیم-آهن-فسفات در میشیگان نیز هست. شرکت چینی CATL فناوری خود را بهعنوان یکی از ارائهدهندگان خدمات به فورد واگذار کرده است. با این حال ممکن است این وضعیت در آینده تغییر کند؛ زیرا فورد به تازگی با انتقادات جمهوریخواهان مجلس نمایندگان مواجه شده است که در حال بررسی روابط این خودروساز با شرکت چینی باتری هستند. در نوامبر 2023، فورد تصمیم گرفت سرمایهگذاری در کارخانه میشیگان خود را از 3.5 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار کاهش دهد. این تصمیم به دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار برای خودروهای برقی اتخاذ شده و منجر به کاهش 43 درصدی در ظرفیت تولید و کاهش پیشبینی شده استخدام خواهد شد. با این تغییرات، آینده صنعت خودرو و باتری ممکن است دچار تحولاتی جدید شود که به دقت تحت نظر خواهد بود. اطلاعات بیشتر از برخی جوانب این موضوع را میتوانید در سایت iwl.ir مطالعه کنید.
جنرال موتورز
General Motors
جنرال موتورز هدف دارد تا از طریق همکاری مشترک خود با شرکت LG Energy Solutions، که تا اکتبر 2024 با نام اولتیوم سلز شناخته میشد، سه کارخانه باتری در ایالات متحده تأسیس کند. این همکاری مشترک در دسامبر 2022 وام 2.5 میلیارد دلاری از دولت برای کمک به تأمین مالی پروژههای کارخانه باتری خود دریافت کرد. جنرال موتورز نه تنها نام برند اولتیوم را کنار گذاشته، بلکه همچنین قصد دارد از فناوری باتری لیتیم آهن فسفات (LFP) استفاده کند تا هزینه خودروهای الکتریکی خود را تا "6,000 دلار" کاهش دهد، طبق گفته کورت کلتی، معاون باتریهای جنرال موتورز در روز سرمایهگذاران این شرکت. پلتفرم اولتیوم از فرمول رایج نیکل منگنز کبالت استفاده میکند. در روز سرمایهگذاری این شرکت در اکتبر 2024، جنرال موتورز اعلام کرد که یک مرکز توسعه سلولهای باتری جدید در وارن، میشیگان احداث خواهد کرد و شروع تولید این مرکز برای اوایل 2027 هدفگذاری شده است. جنرال موتورز فقط با LG همکاری نمیکند؛ این شرکت در آوریل 2023 نیز یک همکاری مشترک با سامسونگ SDSI برای ساخت یک کارخانه باتری جدید در ایالات متحده اعلام کرد. جنرال موتورز علاوه بر تولید انبوه، در سال 2021 با استارتاپ SolidEnergy Systems برای ساخت یک تأسیسات نمونهسازی در ووبورن، ماساچوست همکاری کرده است. هدف از این همکاری، تولید یک باتری لیتیم-یونی با ظرفیت بالا در سال جاری است. جنرال موتورز همچنین در تلاش است تا کنترل زنجیره تأمین مواد باتری را نیز به دست گیرد. در مارس 2022، این شرکت با شرکت Posco Chemical کره جنوبی برای ساخت یک تأسیسات مواد باتری به ارزش 400 میلیون دلار در کانادا همکاری کرد. این کارخانه قرار است مواد فعال کاتد تولید کند. به علاوه، جنرال موتورز در فوریه 2024 خبر از همکاری با LG Chem داد که بر اساس آن این خودروساز طی دهه آینده 19 میلیارد دلار برای تأمین مواد حیاتی از کارخانه LG Chem در تنسی سرمایهگذاری خواهد کرد. این تصمیمات نشاندهنده تعهد جنرال موتورز به پیشرفت فناوریهای نوین و کاهش هزینههای تولید به نفع مشتریان و محیط زیست است.
هوندا
Honda
در آگوست 2022، هوندا از همکاری مشترک خود با شرکت LG Energy Solutions کره جنوبی برای تأمین بازار آمریکای شمالی با سلولهای باتری نوع کیسهای خبر داد. این تأسیسات در اوهایو به تولید هم سلولها و هم ماژولها خواهد پرداخت. همچنین این خودروساز پیشرفتهایی در ایجاد کانالهای بازیافت منابع باتری داشته و با شرکتهای مختلفی مانند Ascend Elements، Cirba Solutions و Posco Holdings قراردادهایی به امضاء رسانده است. علاوه بر این، کارخانه موتور هوندا در آنا، اوهایو نیز در حال بازسازی است تا تولید پوشش مورد نیاز برای ماژولهای باتری که وظیفه تأمین انرژی خودروهای الکتریکی هوندا و آکورا در اوهایو را بر عهده خواهند داشت، به خط تولید اضافه شود. این اقدام نه تنها به تأمین انرژی پاک برای وسایل نقلیه برقی کمک میکند، بلکه به حفظ محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی نیز اهمیت ویژهای میدهد. با توجه به رشد روزافزون تقاضا برای خودروهای برقی، این پروژهها میتوانند تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی به وجود آورند.
هیوندای
Hyundai
در آوریل 2023، هیوندای و شرکت SK On برنامههایی را برای تأسیس یک شرکت مشترک به منظور ساخت یک کارخانه باتری به ارزش 5 میلیارد دلار در شهرستان بارتو در ایالت جورجیا تصویب کردند. تنها چند ماه بعد، هیوندای و شرکت LG Energy Solution یک شرکت مشترک دیگر تأسیس کردند تا یک کارخانه تولید سلول باتری در نزدیکی شهر ساوانا در جورجیا بسازند. این کارخانه به تولید سالانه 300,000 دستگاه خودرو الکتریکی (EV) کمک خواهد کرد، زمانی که به تولید انبوه برسد. هیوندای همچنین اعلام کرده است که هیوندای موبیس، بازوی قطعات و خدمات این شرکت، باتریها را با استفاده از سلولهای تولید شده در این کارخانه مونتاژ خواهد کرد. علاوه بر این، هیوندای موبیس در سال 2022 اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه تولید ماژول باتری خودروهای الکتریکی در آلاباما تأسیس کند، که قادر خواهد بود بیش از 200,000 باتری EV در سال به شرکت مادر خود تامین کند، هنگامی که این کارخانه به حداکثر ظرفیت خود برسد. این گامهای مشترک نشاندهنده تعهد هیوندای به بازار خودروهای الکتریکی و تلاشهای مستمر این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید و ارتقاء فناوریهای مربوط به باتری است.
مرسدس-بنز
Mercedes-Benz
مرسدس-بنز در سال 2022 یک کارخانه باتری در تأسیسات تولیدی خود در آلاباما راهاندازی کرد. در تابستان همان سال، این کارخانه به عنوان محل تولید شاسیبلند تماما برقی EQS انتخاب شد. علاوه بر این، تأسیسات آلاباما همچنین در حال مونتاژ شاسیبلند EQE است و شاسیبلند لوکس Maybach EQS نیز در سال جاری به خط تولید اضافه خواهد شد. به گفته یکی از سخنگویان شرکت، مرسدس در حال همکاری با شرکت سلا، که به عنوان یک شرکت پیشرو در تولید مواد باتری نسل جدید شناخته میشود، است. این همکاری به منظور ادغام شیمی باتری سلا در باتریها، به عنوان یک گزینه برای خریداران شاسیبلند G-Class آینده، صورت میگیرد. شرکت سلا در این فرایند، گرافیت را در سلولهای باتری با سیلیس جایگزین کرده و در حال افزایش مقیاس تولید در تأسیسات جدید خود در ایالت واشنگتن است. هدف این شرکتها دستیابی به نسخهای با دامنه بیشتر از G-Class در میانه دهه جاری است. این پیشرفتها نشاندهنده تعهد مرسدس-بنز به نوآوری و تولید وسایل نقلیه برقی پیشرفته است و انتظار میرود به شکلگیری آینده صنعت خودرو کمک شایانی کند.
تسلاانتس: خودروساز جهانی و نوآور
Stellantis
استلانتیس و سامسونگ SDI در مارس 2023 ساخت یک کارخانه باتری خودروهای برقی مشترک در ایالت ایندیانا را آغاز کردند. این کارخانه علاوه بر تولید سلولهای لیتیوم-یونی، ماژولها را نیز تولید خواهد کرد. در ژوئیه 2023، این شرکت اعلام کرد که یک کارخانه باتری دوم با سامسونگ میسازد که انتظار میرود در اوایل سال 2027 افتتاح شود. در اکتبر همان سال، استلانتیس جزئیات بیشتری را مطرح کرد. این شرکت که شامل برندهای معروفی مانند آلفا رومئو، کرایسلر، جیپ و رم میباشد، در سال 2021 نیز یک همکاری مشترک با شرکت LG Energy Solution را آغاز کرده بود که به نام NextStar Energy شناخته میشود. هدف این همکاری ایجاد یک کارخانه با ظرفیت سالانه 40 گیگاوات ساعت در آمریکای شمالی بود. در مارس 2022، این دو شرکت توافقنامهای برای سرمایهگذاری به ارزش 5 میلیارد دلار کانادا (معادل 3.7 میلیارد دلار آمریکا) به منظور تولید سلولها و ماژولها در یک کارخانه واقع در وینزور، انتاریو، کانادا امضا کردند. این پروژهها نشاندهنده تعهد شرکتها به توسعه فناوریهای نوین در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر و ترویج خودروهای برقی در بازار جهانی هستند، که امید میرود با کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش آلایندگی، به حفاظت از محیط زیست کمک شایانی نمایند.
تسلا
Tesla
تسلا از زمان آغاز تولید در کارخانه گیگافکتوری نوادا در سال ۲۰۱۷، موفق به تولید بیش از ۷.۳ میلیارد سلول باتری و ۱.۵ میلیون بسته باتری شده است که به طور سالانه حدود ۳۹ گیگاوات ساعت ظرفیت تولید میکند. طبق گزارش پاناسونیک، در ژانویه ۲۰۲۳، تسلا اعلام کرد که قصد دارد میلیاردها دلار دیگر را برای گسترش کارخانه نوادا سرمایهگذاری کند و یک کارخانه جدید برای تولید سلولهای ۴۶۸۰ راهاندازی کند. این سلولها به گونهای طراحی شدهاند که هزینه باتری را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهند و به اندازه کافی باتری برای ۱.۵ میلیون وسیله نقلیه سبک در سال تولید کنند. تسلا طی سالهای گذشته تلاش کرده است تا تولید انبوه این سلولها را آغاز کند، اما با موانعی روبرو شده است. گزارش اخیر از The Information نشان میدهد که اگر تیم ۴۶۸۰ پیشرفت نکند، ایلان ماسک ممکن است مجبور شود به تامینکنندگان خارجی برای باتریها متکی شود. همچنین در ابتدای سال ۲۰۲۳، تسلا برنامههایی برای گسترش گیگافکتوری آستین خود ارائه داد که شامل آزمایش سلولهای باتری و تولید واحدهای کاتد و درایو است، هرچند جزئیات بیشتری درباره این برنامهها منتشر نکرده است. در مه ۲۰۲۳، تسلا پروژهای را برای تأسیس یک پالایشگاه لیتیم در تگزاس آغاز کرد و به یکی از معدود خودروسازان آمریکایی تبدیل شد که لیتیم خود را پالایش میکند. این خودروساز اعلام کرده است که ۳۷۵ میلیون دلار برای کارخانه کوردوس کریستی هزینه خواهد کرد که ظرفیت آن به ۵۰ گیگاوات ساعت میرسد و پیشبینی شده است تولید در سال ۲۰۲۵ آغاز شود. این پروژهها نشاندهنده عزم تسلا برای خودکفایی در تولید منابع اصلی باتری و افزایش ظرفیت تولید در بازار خودروهای الکتریکی است.
تویوتا: خودرویی با کیفیت و تجربهای متفاوت
Toyota
شرکت تویوتا قصد دارد یک کارخانه تولید باتری را در کارولینای شمالی راهاندازی کند که تولید باتریهای سلول و ماژول را نیز شامل میشود. این طرح در ابتدا در سال 2021 اعلام شد. اما در اواخر اکتبر 2023، تویوتا اعلام کرد که میلیاردها دلار دیگر را به این کارخانه سرمایهگذاری خواهد کرد. زمانی که این کارخانه به بهرهبرداری برسد، دارای 10 خط تولید خواهد بود که برای پشتیبانی از خودروهای هیبریدی و الکتریکی طراحی شده است. تویوتا اعلام کرد که این کارخانه در فوریه 2025 آماده شروع تولید خواهد بود و از ماه آوریل باتریهای مربوط به خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی ارسال خواهد شد. این شرکت همچنین همکاری خود را با شرکت کرهای LG Energy Solution آغاز کرده است که بهطور انحصاری باتریهای الکتریکی مورد نیاز تویوتا را در کارخانهای واقع در میشیگان تولید خواهد کرد. علاوه بر این، تویوتا در حال ایجاد یک آزمایشگاه باتری در مرکز تحقیق و توسعه خود در میشیگان است تا بتواند کیفیت باتریهای الکتریکی خود را توسعه و ارزیابی کند. این آزمایشگاه که با هزینه 48 میلیون دلار ساخته میشود، انتظار میرود در سال 2025 فعالیت خود را آغاز کند و به تولیدات کارخانههای این شرکت در کارولینای شمالی و کنتاکی کمک کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این پروژهها و اخبار دیگر، میتوانید به وبسایت iwl.ir مراجعه کنید.
فولکس واگن
Volkswagen
در جولای 2022، فولکس واگن یک شرکت جداگانه به نام PowerCo SE برای ساخت باتریهای خودروهای برقی آیندهاش تأسیس کرد. از زمان تأسیس، این شرکت تصمیم به راهاندازی سه کارخانه تولید سلول باتری گرفته است: دو کارخانه در اروپا (سالزگیتر در آلمان و والنسیا در اسپانیا) و یک کارخانه در آمریکای شمالی (سن توماس در کانادا). PowerCo پیشبینی میکند که تا سال 2030، درآمد سالیانهای بیش از 20 میلیارد یورو کسب کند. اگرچه کارخانه باتری فولکس واگن در کانادا واقع شده و بهطور فنی در ایالات متحده نیست، اما بهنظر میرسد که همچنان قادر به دریافت مشوقهای قانون کاهش تورم باشد. این اقدامات نشاندهنده عزم فولکس واگن برای تقویت زنجیره تأمین باتری و افزایش ظرفیت تولید در راستای تحول به سمت خودروهای برقی است. این شرکت در تلاش است تا با تأمین نیازهای خود به باتریهای با کیفیت، رقابت خود را در بازار خودروهای الکتریکی حفظ کند و به اهداف توسعه پایدار دست یابد.
ولوو: خودرویی با کیفیت برتر و ایمنی بالا
Volvo
ولوو یک کارخانه مونتاژ باتری در چارلستون، کارولینای جنوبی دارد، اما این خودروساز در آنجا باتریها یا قطعات باتری تولید نمیکند. این شرکت همچنین از تأیید هرگونه برنامه دیگری برای تولید باتری در آمریکای شمالی خودداری کرد. با این حال، به نظر میرسد که توجه خود را به بازارهای تولید باتری معطوف کرده و ممکن است در آینده تصمیماتی در این زمینه اتخاذ کند. با توجه به افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، انتظار میرود که تولید باتری و توسعه فناوریهای مرتبط به یکی از اولویتهای اصلی ولوو تبدیل شود.
تولیدکنندگان باتری در آمریکای شمالی
Battery manufacturers building in North America
در سالهای اخیر، تولیدکنندگان باتری در آمریکای شمالی دقت بیشتری به سرمایهگذاری و گسترش فعالیتهای خود در این منطقه داشتهاند. این تغییرات به دلیل افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و نیاز به تأمین انرژی پاک ایجاد شده است. با توجه به سیاستهای حمایتی دولتها و برنامههای متنوع برای ارتقاء تکنولوژی باتری، کارخانههای جدیدی در ایالات متحده و کانادا در حال تاسیس هستند. به علاوه، این کارخانهها نه تنها به تأمین نیاز بازار داخلی کمک میکنند، بلکه در تلاشند تا نقش مهمی در زنجیره تأمین جهانی ایفا کنند. شرکتها با هدف بهینهسازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینهها به نوآوری و پیشرفتهای تکنولوژیکی مهم دست یافتهاند. افزایش تمرکز بر روی منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی نیز عواملی هستند که باعث شدت گرفتن رقابت در صنعت باتری میشوند. این تغییرات نشاندهنده تحولی اساسی در صنعت انرژی و حمل و نقل است که میتواند آیندهای پایدارتر و سالمتر را نوید دهد.
AESC: الگوریتم رمزنگاری پیشرفته و امنیتی
Aesc
شرکت AESC (که قبلاً با نام Envision AESC شناخته میشد) یک شرکت فناوری باتری از ژاپن است که به ساخت سه کارخانه در ایالات متحده قبل از پایان دهه جاری متعهد شده است. کارخانه این شرکت در تنسی مدتی است که فعالیت میکند و از اهمیت ویژهای برخوردار است. در اوت 2022، AESC کار ساخت کارخانههای خود در کنتاکی و در ژوئن 2023 نیز کار ساخت کارخانه در کارولینای جنوبی را آغاز کرد. همچنین در ماه مارس سال جاری، AESC اعلام کرد که قصد دارد عملیات خود در کارولینای جنوبی را گسترش دهد و به این ترتیب مجموع سرمایهگذاری در این پروژه به 3.12 میلیارد دلار خواهد رسید. این پروژهها نشاندهنده تعهد AESC به توسعه انرژیهای پاک و پایدار در ایالات متحده است و میتواند به اشتغالزایی و رشد اقتصادی در این مناطق کمک شایانی کند.
گوتیون
Gotion
شرکت گوتیون (Gotion Inc.) که مقر اصلیاش در سیلیکون ولی واقع شده و تحت مالکیت شرکت چینی گوتیون هایتک قرار دارد، در ماه اکتبر سال 2022 از قصد خود برای ساخت یک کارخانه باتری در میشیگان خبر داد. این کارخانه که در آوریل 2023 موفق به دریافت 175 میلیون دلار کمکهای دولتی شده بود، هدفی برای تولید کاتدها و آندهایی داشت که میتوان از آنها در خودروهای برقی و تولیدکنندههای انرژی خورشیدی استفاده کرد. با این حال، این شرکت با مخالفتهایی از سوی ساکنان محلی مواجه شده است. هیئت مدیره شهر به بازنگری در طرح قبلاً تأیید شده برای گسترش تأمین آب به محل کارخانه رأی داده است. در ماه مارس، گوتیون شکایتی علیه شهر علیه این تصمیم ثبت کرد که این پرونده فعلاً در حال پیگیری است. در حالی که پروژه کارخانه میشیگان مشخصاً به تعویق افتاده، گوتیون در حال برنامهریزی برای ساخت یک کارخانه دیگر است. در سپتامبر 2023، این شرکت همچنین از برنامه خود برای تأسیس دومین کارخانه ساخت باتری در ایالت ایلینویز خبر داد. این شرکت از مشوقهای دولتی به ارزش 536 میلیون دلار بهرهمند خواهد شد و انتظار دارد که از مزایای مالیاتی معادل 213 میلیون دلار در طول 30 سال بهرهبرداری کند، به شرطی که گوتیون حداقل 1.9 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده و هزاران شغل با دستمزد بالا ایجاد کند. این پروژهها نه تنها نقش کلیدی در پیشرفت فناوری باتری و انرژی تجدیدپذیر بازی میکنند، بلکه میتوانند تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد محلی و اشتغالزایی در این مناطق داشته باشند.
قدرت کره
No Power
شرکت Kore Power، که در زمینه توسعه سلولها و ماژولهای باتری فعالیت دارد، در ماه مارس اعلام کرد که مجوز ساخت یک کارخانه تولید باتری در باکی، آریزونا را دریافت کرده است. این کارخانه به تولید باتریهایی برای سیستمهای ذخیرهسازی انرژی و محصولات الکترونیکی-تحرکی، از جمله خودروها، کامیونها، اتوبوسها، قایقها و قطارها اختصاص خواهد داشت. به گفتهٔ این شرکت به نشریه TechCrunch، Kore Power قصد دارد با تولید باتریهای سازگار با استاندارد 30D، به تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEMs) کمک کند. به همین دلیل، این شرکت به طور نزدیک با شرکای داخلی همکاری میکند تا تأمینکنندگان مواد اولیه حیاتی را در داخل کشور شناسایی و آمادهسازی کند. این اقدام به تداوم تأمین منابع مورد نیاز کمک کرده و به توسعه صنعت باتریهای پایدار و کارآمد در ایالات متحده منجر خواهد شد.
راهکارهای انرژی الجی
LG Energy Solution
شرکت LG انرژی سولیوشن (LG Energy Solution) کره جنوبی، باتریهای خودروهای الکتریکی (EV) را برای خودروسازانی از قبیل تسلا، لوسیید موتورز، تویوتا و پروترا تأمین میکند. این تولیدکننده باتری، در همکاری با شرکتهای جنرال موتورز، هوندا، هیوندای و استلانتیس، پروژههای مشترکی برای ساخت کارخانههای باتری دارد. در اوایل سال 2023، LG اعلام کرد که ظرفیت کارخانه باتری لیتیوم-یونی خود را در میشیگان، که در سال 2010 ساخته شده، پنج برابر خواهد کرد. این افزایش ظرفیت بخشی از توافقنامهای با تویوتا است. کارخانه هولند LG، باتریهای بزرگ از نوع پلیمری یا باتریهای نوع پاکت تولید میکند که مناسب خودروهای الکتریکی هستند. کارخانه توسعهیافته، باتریهای جدید با طراحی سلولهای بلند را تولید خواهد کرد که به گفته LG، این باتریها باید امکان پیمایش بیشتر، ظرفیت ذخیرهسازی بهتر و ساختار بستهبندی سادهتری را فراهم کنند. این شرکت همچنین اعلام کرد که سرمایهگذاری خود را برای ساخت یک کارخانه جدید در آریزونا چهار برابر کرده و به 5.5 میلیارد دلار خواهد رساند که بخش عمدهای از آن به تولید باتریهای EV اختصاص خواهد یافت. این مجتمع شامل دو تأسیسات تولیدی خواهد بود؛ یکی برای باتریهای سیلندری خودروهای الکتریکی و دیگری برای باتریهای نوع پاکت فسفات آهن لیتیوم که برای سیستمهای ذخیرهسازی انرژی طراحی شده است. در اوت 2023، LG از برنامهای وسیع برای ساخت کارخانهها در آمریکای شمالی خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2025 به میزان 17 میلیارد دلار برای ساخت هشت کارخانه (که دو مورد از آنها هماکنون در حال فعالیت هستند) با ظرفیت بیش از 300 گیگاوات ساعت سرمایهگذاری کند. هنوز جزئیاتی در مورد هر یک از کارخانهها منتشر نشده است. همچنین، شرکت مادر LG به نام LG Chem به تازگی در دسامبر 2023 زمین یک کارخانه در تنسی را برای تولید مواد کاتد آغاز کرده است. LG برنامهریزی کرده که 3.2 میلیارد دلار در آن کارخانه سرمایهگذاری کند تا در اوج تولید، 60,000 تن ماده کاتد تولید کند. جنرال موتورز به عنوان یکی از مشتریان، مبلغ 19 میلیارد دلار را برای خرید این محصولات وعده داده است. این سرمایهگذاریها نشاندهنده تمایل LG به تقویت زیرساختهای تولید انرژی پاک و سهمگیری از آینده وسایل نقلیه الکتریکی است.
شمالولت
Northvolt
شرکت نورولت، تولیدکننده سوئدی باتریهای یون لیتیوم، در اواخر سپتامبر 2023 برنامههای خود را برای راهاندازی اولین گیگافکتوری خود در آمریکای شمالی اعلام کرد. این شرکت بهطور مشخص بین انتخاب آمریکای شمالی و آلمان برای تأسیس گیگافکتوری بعدی خود در حال ارزیابی بود که در نهایت به دلیل مشوقهای موجود در قانون IRA، آمریکای شمالی را انتخاب کرد. هزینه این پروژه پیشبینی شده است که به بیش از 7 میلیارد دلار برسد که در آن نورولت 3.2 میلیارد دلار و دولتهای محلی و فدرال حدود 4.2 میلیارد دلار تأمین خواهند کرد. این توسعه حاصل جمعآوری 1.2 میلیارد دلار توسط نورولت است که با حمایت شرکت بلکراک صورت گرفته است. نورولت به وبسایت TechCrunch اعلام کرده است که «یک توافق خرید با یک مشتری اصلی دارد»، به این معنی که برای سلولهای خود یک خریدار تعیین شده است، اما نام آن شرکت را فاش نکرده است. این کارخانه همچنین شامل برنامه بازیافت باتری «رولوت» خواهد بود که ظرفیت آن به 15 گیگاهرتز میرسد. نورولت به TechCrunch گفت که امیدوار است تا سال 2030 نیمی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سلولها را بازیافت کند. با توجه به تمایل جهانی برای استفاده از انرژیهای پاک و تأثیر مثبت آن بر محیط زیست، این پروژه میتواند یک گام مهم در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار باشد. اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و روند پیشرفت پروژهها را میتوانید در سایت ما، iwl.ir، پیدا کنید.
انرژی آینده ما
Our Next Energy
شرکت استارتاپ "آینده انرژی ما" (Our Next Energy) در اكتبر 2022 قصد خود را برای ساخت یک کارخانه بزرگ (گیگافکتوری) در میشیگان ویژه باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) اعلام کرد. این تأسیسات با حمایت مالی 200 میلیون دلاری از سوی ایالت میشیگان راهاندازی میشود و شامل فرآوری مواد اولیه، تولید مواد کاتد و همچنین ساخت باتریها و سلولها خواهد بود. در راستای این هدف، این شرکت در فوریه 2023 توانست 300 میلیون دلار از یک دور تأمین مالی سری B جمعآوری کند تا به تولید انبوه دست یابد. با رشد روزافزون تقاضا برای باتریهای پایدار و با عملکرد بالا، این پروژه میتواند تأثیر شگرفی بر صنعت انرژیهای تجدیدپذیر و ذخیرهسازی انرژی داشته باشد و به تحولات مثبت در حوزه فناوری کمک کند.
پاناسونیک
Panasonic
در جولای 2022، شرکت پاناسونیک اعلام کرد که قصد دارد بزرگترین کارخانه باتری الکتریکی جهان را با هزینهای معادل 4 میلیارد دلار در ایالت کانزاس احداث کند. این کارخانه به تولید و تأمین باتریهای لیتیوم-ion برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی خواهد پرداخت. تأسیسات جدید در د سوتو، دومین کارخانه باتری الکتریکی پاناسونیک در ایالات متحده خواهد بود. نخستین کارخانه این شرکت با نام پاناسونیک انرژی آمریکای شمالی (PENA) در اسپارکس نوادا واقع شده و در داخل گیگافکتوری تسلا فعالیت میکند و باتریهای مورد نیاز این تولیدکننده خودروهای الکتریکی را تأمین میکند. در ژوئن 2023، پاناسونیک اعلام کرد که قصد دارد در مدت سه سال آینده، تولید در کارخانه PENA را به میزان 10 درصد افزایش دهد. در همین زمان، این شرکت ژاپنی همچنین از برنامهاش برای ساخت حداقل دو کارخانه جدید جهت تولید سلولهای باتری 4680 تسلا در آمریکای شمالی تا سال 2030 خبر داد. با این حال، در ژانویه، یوکی کاسوومی، مدیرعامل پاناسونیک، اظهار داشت که این شرکت بیشتر بر افزایش بهرهوری تمرکز خواهد کرد تا ساخت کارخانههای جدید باتری. به طور کلی، پاناسونیک به دنبال ایجاد یک زنجیره تأمین پایدار و افزایش تواناییهای تولیدی خود با استفاده از تکنولوژیهای نوین است. این رویکرد میتواند به بهبود صنعت خودروهای الکتریکی و کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی نیز کمک شایانی کند.
باتری SK آمریکا
SK Battery America
شرکت SK On، تولیدکننده باتری کره جنوبی، برای توسعه باتری با دو خودروساز بزرگ، فورد و هیوندایی، سرمایهگذاریهایی را به صورت مشترک آغاز کرده است. زیرمجموعه این شرکت در ایالات متحده، یعنی SK Battery America، نیز برنامههای خاص خود را دارد. این شرکت آمریکایی به میزان ۲.۶ میلیارد دلار در دو کارخانه تولید باتری در شهرستان جکسون، ایالت جورجیا سرمایهگذاری کرده است و توانسته است تولید انبوه را در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز کند. افزایش ظرفیت تولید باتریهای الکتریکی که به سرعت در حال رشد است، میتواند موجب تقویت صنعت خودروهای الکتریکی و پاسخ به تقاضای روزافزون بازار شود. این گامها نشاندهنده تمرکز شرکت بر روی نوآوری و توسعه پایدار در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر است.
Climate
EV
EV battery
evergreens
Government & Policy
inflation reduction act
Transportation
چگونه اعتراضات «تسلا تیکآور» به ایلان ماسک در این آخر هفته بر بستر بلوسکای شکل گرفت؟
در روز اعلام درآمد تسلا، تمام توجهها به ایلان، سودها و هوش مصنوعی است.
اوبر از درش خواستگاری کرده و ادعای رقابت نامتعارف میکند.
ایستگاههای سوپرشارژ تسلا: دسترسی برندهای خودروهای برقی شامل جیام، فورد، ریویان و دیگران
ویمو در اپ اوبر در آستین نمایان شد؛ پیش از راهاندازی روباتاکسی
موو، فینتک حمل و نقل پشتیبانی شده توسط اوبر، کاوی برزیل را خرید و درآمد سالانه به ۲۷۵ میلیون دلار رساند.
مدل Y بازطراحی شده تسلا در مارس با قیمت 60,000 دلار به آمریکای شمالی میآید
جنرال موتورز پیشبینی میکند که هزینههای کروز تا یک میلیارد دلار کاهش یابد.
فورد حمایتگر میشود در حالی که زیانهای خودروهای برقی به بیش از ۵ میلیارد دلار میرسد
دهانه XB-1 بوم، نخستین هواپیمای غیرنظامی با سرعت مافوق صوت شد.
«دلیل کاهش ۵۰ درصدی تستهای خودروهای خودران: یادبودی برای کروز»
عملیات رباتاکسی دیگری به تگزاس میرود و آرچر ۳۰۰ میلیون دلار برای پروژه دفاعی خود جذب کرد
اوبر حسابهای ویژهای برای نوجوانان در هند آزمایش میکند.
ریول 60 میلیون دلار از بودجه ایالت نیویورک برای ساخت شارژرهای بیشتری برای خودروهای الکتریکی جذب کرد.
UVeye 191 میلیون دلار دیگر برای "MRI برای خودروها" جذب کرد