موو، فین‌تک حمل و نقل پشتیبانی شده توسط اوبر، کاوی برزیل را خرید و درآمد سالانه به ۲۷۵ میلیون دلار رساند.

موو، فین‌تک حمل و نقل پشتیبانی شده توسط اوبر، کاوی برزیل را خرید و درآمد سالانه به ۲۷۵ میلیون دلار رساند.

موو، فین‌تک موبایلی فعال در آفریقا و حامی اوبر، با ارائه تامین مالی خودرو به رانندگان اپلیکیشن‌های مسافری و تحویل کالا در شش قاره، کُوی، ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل شهری برزیلی را خریداری کرد.

مووی، فین‌تک حوزه حمل و نقل پشتیبانی شده توسط اوبر، کُوی برزیل را خرید و ARR را به ۲۷۵ میلیون دلار رساند.

Uber-backed mobility fintech Moove acquires Brazil’s Kovi, takes ARR to $275M

شرکت Moove که با حمایت Uber فعالیت می‌کند، یک استارتاپ فین‌تک افریقایی‌ست که به رانندگان اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل و تحویل کالا در شش قاره، تامین مالی خودرو ارائه می‌دهد. این شرکت اخیراً Kovi را که یک ارائه‌دهنده حمل‌ونقل شهری در برزیل است، خریداری کرده است. ارزش این معامله افشا نشده، اما Moove تأیید کرده که این یک معامله سهام کامل بوده و Kovi اکنون به طور کامل متعلق به Moove است. لادی دلالنو، یکی از بنیان‌گذاران و مدیران عامل Moove، به TechCrunch گفت که این معامله باعث می‌شود درآمد سالانه فین‌تک حمل‌ونقل به ۲۷۵ میلیون دلار برسد. در ماه مارس گذشته، Moove گزارش داد که درآمد سالانه آن به ۱۱۵ میلیون دلار رسیده است.
این خبر دو ماه پس از اعلام همکاری Moove با Waymo برای ارائه عملیات ناوگان خودروهای فاقد راننده در دو شهر ایالات متحده، یعنی فینیکس و میامی، منتشر شده است. دلالنو گفت که خرید Kovi مستقر در سائوپائولو نشان‌دهنده گامی مهم به سمت هدف این شرکت برای ایجاد بزرگترین ناوگان حمل‌ونقل مشترک در جهان است. فعالیت این شرکت از ۷۶ خودرو در لاگوس، نیجریه در سال ۲۰۲۰ آغاز شده و اکنون به ۳۶ هزار خودرو در ۱۹ شهر در شش قاره گسترش یافته است. آمریکای لاتین نیز به عنوان یک بازار کلیدی کمرنگی کرده است.
این خرید همچنین دو شرکت را که به چالش مشابهی—یعنی ارائه راه‌حل‌های تأمین مالی برای رانندگان حمل‌ونقل مشترک—می‌پردازند، به هم متصل می‌کند. Kovi که در سال ۲۰۱۸ و با حمایت Y Combinator تاسیس شده، برای دسترسی بیشتر به مالکیت خودرو در برزیل راه‌اندازی شده است. پس از این خرید، با تایید نهاد ضد انحصار برزیل، Kovi به فعالیت خود تحت نام برند خود ادامه خواهد داد و تیم‌های اجرایی و مدیریتی آن دست نخورده باقی خواهند ماند. در حالی که Moove برند Kovi را در بازارهای فعلی خود، یعنی برزیل و مکزیک حفظ خواهد کرد، برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌ها در سایر نقاط آمریکای لاتین نیز وجود دارد. به تازگی، Moove فعالیت خود را در سه شهر در کلمبیا و مکزیک آغاز کرده است.
با این روند، خرید Kovi موقعیت Moove را در آمریکای لاتین تقویت می‌کند و به این شرکت یک پایگاه عظیم در برزیل، بزرگترین بازار حمل‌ونقل مشترک در منطقه، می‌دهد. دلالنو اظهار داشت: «ما از همکاری با یک تیم عالی در Kovi که این کسب‌وکار را به منظور حل یک مشکل مشابه که ما در نیجریه با آن مواجه بودیم، راه‌اندازی کرده‌اند، بسیار هیجان‌زده هستیم.» او افزود که Kovi یکی از دو بازیگر برتر در برزیل است. از این رو، نه تنها به بازار آمریکای لاتین وارد شده‌ایم بلکه از طریق این خرید، جایگاه خود را در این بازار بزرگ تقویت کرده‌ایم.
Moove با ارائه تأمین اعتبار برای پلت‌فرم‌های تاکسی آنلاین، به یکی از ارکان اصلی بازار جهانی حمل‌ونقل تبدیل شده است. این شامل محصول پرچمدار آنها به نام Drive-to-Own و همچنین مدل استخدام تاکسی و خط کسب‌وکار های خودروی خودمختار (AV) است. در حالی که هوش مصنوعی نقش اساسی در این خط کسب‌وکار ایفا می‌کند، دلالنو می‌گوید این استراتژی هوش مصنوعی در تمام بخش‌ها گسترش خواهد یافت. به گفته او، فناوری و الگوریتم‌های منحصر به فرد Kovi به تقویت استراتژی هوش مصنوعی Moove کمک خواهد کرد و کمک می‌کند که بتوانیم خدمات و محصولات بهتری را به مشتریان در سراسر جهان ارائه دهیم.
اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی Kovi قبل از خریداری آن توسط Moove موجود نیست. در سال ۲۰۲۱، Kovi آخرین دور تأمین مالی خود را به مبلغ ۱۰۴ میلیون دلار جذب کرده و تمرکز اصلی آن بر روی برزیل بوده است. با این حال، این معامله تمام‌سهامی به سرمایه‌گذاران Kovi اجازه می‌دهد که سهامداران Moove شوند و مسیرهای رشد آنها را هم‌راستا می‌کند. آده‌مار میلانی نیتو، مدیرعامل Kovi، در بیانیه‌ای ابراز اعتماد به این معامله کرد و گفت: «من سال‌ها پیش با بنیان‌گذاران Moove آشنا شدم و به سرعت تحت تأثیر رویکرد هدف‌محور آنها قرار گرفتم که با فرهنگ ما نیز تطابق دارد.»
Moove سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری رهبری‌شده توسط Uber را با ارزشی معادل ۷۵۰ میلیون دلار به‌دست آورده است و از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران مختلف تأمین مالی کرده است. دلالنو به هیچ‌یک از تلاش‌های تأمین اعتبار جدید اشاره نکرد و بر این نکته تأکید کرد که این شرکت بر روی سوددهی کسب‌وکار پرهزینه خود در سال جاری متمرکز خواهد شد و به تحقق چشم‌انداز بزرگترین ناوگان حمل‌ونقل مشترک در جهان ادامه خواهد داد. برای آگاهی از آخرین اخبار و تحلیل‌ها می‌توانید به سایت iwl.ir مراجعه کنید.