تسلا دوjo: برنامه بزرگ ایلان ماسک برای ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی توضیح داده شده است

تسلا دوjo: برنامه بزرگ ایلان ماسک برای ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی توضیح داده شده است

الون ماسک سال‌هاست درباره دوژو، ابررایانه هوش مصنوعی تسلا، صحبت کرده است. او در جولای 2024 اعلام کرد که تیم هوش مصنوعی شرکت بر روی دوژو متمرکز خواهد شد تا به رونمایی از رباتاکسی تسلا در اکتبر کمک کند.

تسلا دوجو: توضیحی درباره برنامه بزرگ ایلان ماسک برای ساخت سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی

Tesla Dojo: Elon Musk’s big plan to build an AI supercomputer, explained

سال‌هاست که ایلان ماسک درباره دوژو صحبت می‌کند — سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی که به عنوان پایه و اساس اهداف هوش مصنوعی تسلا به شمار می‌آید. ماسک به اندازه‌ای به این موضوع اهمیت می‌دهد که در ژوئیه 2024 اعلام کرد تیم هوش مصنوعی شرکت «دوباره روی دوژو متمرکز خواهد شد» تا به معرفی رباتاکسی تسلا در ماه اکتبر نزدیک شود. اما دوژو دقیقاً چیست؟ و چرا این سوپرکامپیوتر برای استراتژی بلندمدت تسلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟ به طور خلاصه، دوژو سوپرکامپیوتر مخصوص به تسلا است که برای آموزش شبکه‌های عصبی «رانندگی کامل خودکار» آن طراحی شده است. تقویت دوژو به هدف تسلا برای رسیدن به رانندگی کاملاً خودکار و عرضه رباتاکسی در بازار بستگی دارد.
سیستم رانندگی کامل خودکار (FSD) که در حال حاضر بر روی صدها هزار خودروی تسلا نصب شده، برخی از وظایف رانندگی خودکار را انجام می‌دهد اما هنوز نیاز به توجه انسان در پشت فرمان دارد. معرفی «سایبرکاب» تسلا انجام شد و حالا این شرکت در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی خدمات پس‌گرفتن سفر خودکار با استفاده از ناوگان خود در آستین در ماه ژوئن است. تسلا همچنین در جریان کنفرانس گزارشات مالی چهارم سال 2024 اعلام کرد که قصد دارد رانندگی کامل خودکار تحت نظارت را برای مشتریان آمریکایی در سال 2025 راه‌اندازی کند.
ما سخنان قبلی ایلان ماسک را به یاد داریم که بیان کرده بود دوژو کلید دستیابی به هدف تسلا برای رانندگی کاملاً خودکار خواهد بود. حالا که به نظر می‌رسد تسلا به این هدف نزدیک شده، ماسک در مورد دوژو سکوت اختیار کرده است. از اوت 2024، صحبت‌ها بیشتر حول محور «کورتکس» می‌چرخد، که به عنوان «سوپرکلاستر جدید آموزش هوش مصنوعی بزرگ تسلا در دفتر مرکزی آن در آستین برای حل چالش‌های واقعی هوش مصنوعی» معرفی شده است. ماسک همچنین بیان کرده که کورتکس «ذخیره‌سازی عظیمی برای آموزش ویدئویی FSD و اپتیموس خواهد داشت».
در نسخه سه‌ماهه چهارم تسلا برای سهامداران، این شرکت گزارشی درباره کورتکس ارائه داد، اما خبری از دوژو نبود. تسلا خود را آماده کرده تا مقادیر زیادی در زمینه هوش مصنوعی و دوژو و اکنون کورتکس سرمایه‌گذاری کند تا به هدف خود در دستیابی به خودمختاری برای خودروها و ربات‌های انسان‌نما برسد. موفقیت آینده تسلا واقعاً به توانایی آن در تثبیت این اهداف بستگی دارد، به ویژه در شرایطی که رقابت در بازار خودروهای برقی افزایش یافته است. بنابراین، نگاهی نزدیک‌تر به دوژو، کورتکس و وضعیت کنونی آن بسیار ارزشمند است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ما به آدرس 'iwl.ir' مراجعه کنید.

پیشینه دوجو تسلا

Tesla’s Dojo backstory

پیشینه دوجو تسلا - Tesla’s Dojo backstory

داستان پس‌زمینه دوژو تسلا
ایلان ماسک نمی‌خواهد تسلا تنها یک خودروساز باشد یا حتی فقط پانل‌های خورشیدی و سیستم‌های ذخیره انرژی را عرضه کند. او در واقع می‌خواهد تسلا به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل شود که توانسته کدهای مربوط به خودروهای خودران را با تقلید از درک انسانی حل کند. بیشتر شرکت‌های دیگر که فناوری خودران را توسعه می‌دهند، به ترکیبی از سنسورها مانند لیدار، رادار و دوربین‌ها برای شناسایی دنیای اطراف و همچنین نقشه‌های با وضوح بالا برای تعیین موقعیت خودرو وابسته هستند. اما تسلا بر این باور است که می‌تواند از طریق دوربین‌ها به تنهایی برای جمع‌آوری داده‌های بصری استفاده کند و سپس از شبکه‌های عصبی پیشرفته برای پردازش این داده‌ها و اتخاذ تصمیمات سریع در مورد رفتار خودرو بهره ببرد. به گفته آندری کایرپات، رییس سابق هوش مصنوعی تسلا، این شرکت اساساً سعی در ساخت "یک حیوانSynthetic" از ابتدا دارد. ماسک از سال ۲۰۱۹ به طور غیرمستقیم درباره دوژو صحبت کرده بود، اما تسلا رسماً آن را در روز هوش مصنوعی خود معرفی کرد.
شرکت‌هایی مانند ویمو، زیرمجموعه الفابت، خودروهای خودران سطح ۴ را تجاری‌سازی کرده‌اند که به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسانی در شرایط خاص حرکت کنند و این کار را از طریق رویکرد سنتی سنسورها و یادگیری ماشین انجام می‌دهند. هنوز تسلا موفق به تولید سیستمی خودران که نیاز به انسان در پشت فرمان نداشته باشد، نشده است. حدود ۱.۸ میلیون نفر برای اشتراک گران قیمت سیستم "رانندگی خودکار تمام‌وقت" (FSD) تسلا که هم‌اکنون هزینه آن ۸,۰۰۰ دلار است و به ۱۵,۰۰۰ دلار نیز رسیده، پرداخت کرده‌اند. انتظار می‌رود نرم‌افزار هوش مصنوعی آموزش‌دیده دوژو، در نهایت از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به مشتریان تسلا عرضه شود.
مقیاس FSD به تسلا این امکان را داده است که میلیون‌ها مایل فیلم را جمع‌آوری کند که از آن برای آموزش FSD استفاده می‌شود. ایده این است که هرچه داده‌های بیشتری جمع‌آوری شود، تسلا نزدیک‌تر به تحقق رانندگی خودکار کامل خواهد شد. با این حال، برخی کارشناسان صنعت معتقدند که ممکن است محدودیتی برای رویکرد تمام‌قدی جمع‌آوری داده‌ها و انتظار برای هوشمندتر شدن مدل‌ها وجود داشته باشد. اناند راگونا‌تان، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه پرودو، به TechCrunch گفت: "اولاً، یک محدودیت اقتصادی وجود دارد و به زودی هزینه این کار برای ما زیاد خواهد شد." او افزود: "برخی افراد معتقدند که ممکن است واقعاً با داده‌های معنی‌دار برای آموزش مدل‌ها مواجه شویم. بیشتر داده‌ها لزوماً به معنای اطلاعات بیشتر نیست، بنابراین بستگی دارد که آیا داده‌ها دارای اطلاعاتی هستند که بتوانند یک مدل بهتر بسازند و آیا فرایند آموزش واقعاً قادر به استخراج آن اطلاعات به یک مدل بهتر است." با وجود این تردیدها، راگونا‌تان اظهار داشت که روند جمع‌آوری داده‌های بیشتر حداقل در کوتاه‌مدت همچنان ادامه دارد و این به معنای نیاز به قدرت محاسباتی بیشتر برای ذخیره و پردازش این همه داده است تا مدل‌های هوش مصنوعی تسلا آموزش یابند. اینجاست که دوژو، ابررایانه تسلا، وارد عمل می‌شود.

سوپرکامپیوتر چیست؟

What is a supercomputer?

سوپرجانبه چیست؟ دوژو سیستم سوپرجانبه تسلا است که به‌طور خاص برای آموزش هوش مصنوعی، به‌ویژه سیستم رانندگی خودکار کامل (FSD) طراحی شده است. این نام به فضایی که در آن هنرهای رزمی تمرین می‌شود، اشاره دارد. سوپرجانبه از هزاران کامپیوتر کوچکتر که به آنها گره یا نود گفته می‌شود، تشکیل شده‌است. هر یک از این نودها دارای واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) خود هستند. CPU مدیریت کلی نود را بر عهده دارد و GPU وظایف پیچیده‌ای را انجام می‌دهد، مانند تقسیم کارها به بخش‌های متعدد و انجام همزمان آنها. GPUها برای عملیات یادگیری ماشین، مانند آنچه که در آموزش FSD در شبیه‌سازی به کار می‌رود، ضروری هستند. همچنین، این واحدها مدل‌های زبانی بزرگ را قدرت می‌بخشند، که به همین دلیل ظهور هوش مصنوعی تولیدی باعث شده است شرکت انویدیا به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شود. حتی تسلا هم از GPUهای انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. این استفاده از تکنولوژی پیشرفته نشان‌دهنده اهمیت روزافزون قدرت پردازش در توسعه هوش مصنوعی در صنعت خودرو است.

پیشنهاد ویژه برای دریافت جدید ترین تحولات حمل

اولین نفری باشید که درباره جدید ترین های حمل، می خوانید!
همین امروز در سایت IWL.IR عضو شوید و از جدیدترین های روز دنیای فن آوری حمل بهره‌مند شوید.

چرا تسلا به سوپرکامپیوتر نیاز دارد؟

Why does Tesla need a supercomputer?

چرا تسلا به یک ابررایانه نیاز دارد؟ یکی از دلایل اصلی نیاز تسلا به ابررایانه، رویکرد مبتنی بر بینایی این شرکت است. شبکه‌های عصبی که پشت سیستم رانندگی خودکار (FSD) قرار دارند، بر روی حجم وسیعی از داده‌های رانندگی آموزش می‌بینند تا بتوانند اشیاء اطراف خودرو را شناسایی و طبقه‌بندی کنند و سپس تصمیمات مربوط به رانندگی را اتخاذ کنند. به این معنی که زمانی که FSD فعال می‌شود، این شبکه‌های عصبی باید به‌طور مداوم داده‌های تصویری را با سرعت‌هایی جمع‌آوری و پردازش کنند که با قابلیت‌های شناسایی عمق و سرعت انسان همخوانی داشته باشد. به عبارت دیگر، تسلا قصد دارد یک کپی دیجیتال از عملکرد قشر بینایی و مغز انسان ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف، تسلا باید تمام داده‌های ویدیویی جمع‌آوری‌شده از خودروهای خود در سراسر جهان را ذخیره و پردازش کند و میلیون‌ها شبیه‌سازی را انجام دهد تا مدل خود را بر اساس داده‌ها آموزش دهد. به نظر می‌رسد تسلا به قدرت گرفتن رایانه آموزشی فعلی Dojo خود به کمک Nvidia وابسته است، اما نمی‌خواهد تمام منابع خود را در یک سبد قرار دهد — به خصوص به این خاطر که چیپ‌های Nvidia هزینه‌بر هستند. تسلا همچنین امیدوار است که چیزی بهتر بسازد که پهنای باند را افزایش و زمان تأخیر را کاهش دهد. به همین دلیل، بخش هوش مصنوعی این خودروساز تصمیم گرفته است تا برنامه سخت‌افزاری اختصاصی خود را ایجاد کند که هدف آن آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به‌صورت مؤثرتر از سیستم‌های سنتی است. در قلب این برنامه، چیپ‌های D1 اختصاصی تسلا قرار دارند که به گفته شرکت، برای کارهای مرتبط با هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده‌اند. با این وجود، تسلا به‌دنبال پیشرفت در تکنولوژی نیز است و به این ترتیب می‌تواند به آینده‌ای با خودران‌هایی ناامنی کمتری امیدوار باشد.

توضیحات بیشتری درباره این چیپ‌ها بفرمایید

Tell me more about these chips

توضیحات بیشتری درباره این چیپ‌ها بفرمایید - Tell me more about these chips

تسلا، همانند اپل، بر این باور است که سخت‌افزار و نرم‌افزار باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که با یکدیگر همکاری داشته باشند. به همین خاطر، تسلا در حال حرکت به سمت طراحی تراشه‌های خود برای قدرت بخشی به سیستم Dojo است و از سخت‌افزار معمول GPU فاصله می‌گیرد. این شرکت تراشه D1 خود را، که ابعادی به اندازه یک کف دست دارد، در روز هوش مصنوعی سال 2021 معرفی کرد. تولید تراشه D1 از ماه مه امسال آغاز شده و شرکت تایوانی TSMC به عنوان تولیدکننده آن، از فناوری 7 نانومتری استفاده می‌کند. طبق اعلام تسلا، تراشه D1 دارای 50 میلیارد ترانزیستور و ابعاد بزرگ 645 میلی‌متر مربع است. این آمار نشان‌دهنده قدرت و کارایی بالای D1 در انجام مسائل پیچیده به‌سرعت می‌باشد. گانش ونگاتا রمانانی، مدیر ارشد سخت‌افزار اتوپایلوت، در روز هوش مصنوعی 2021 گفت: "ما می‌توانیم محاسبات و انتقال داده‌ها را همزمان انجام دهیم و معماری مجموعه دستورالعمل ما به‌طور کامل برای بارهای کاری یادگیری ماشین بهینه‌سازی شده است."
با این حال، D1 هنوز به اندازه تراشه A100 انویدیا، که آن هم توسط TSMC و از فناوری 7 نانومتری تولید شده، قدرتمند نیست. تراشه A100 دارای 54 میلیارد ترانزیستور و ابعاد 826 میلی‌متر مربع است و کمی بهتر از D1 عمل می‌کند. برای افزایش توان محاسباتی و ظرفیت انتقال داده، تیم هوش مصنوعی تسلا 25 تراشه D1 را به هم متصل کرده و یک سامانه کامپیوتری یکپارچه در قالب یک تایل ایجاد نموده‌اند. هر تایل دارای توان محاسباتی 9 پتافلاپس و 36 ترابایت بر ثانیه پهنای باند است و تمامی سخت‌افزارهای لازم برای تامین برق، خنک‌سازی و انتقال داده را در خود دارد. می‌توان تایل را به‌عنوان یک کامپیوتر خودکفا متشکل از 25 کامپیوتر کوچکتر در نظر گرفت. شش تایل یک رک را تشکیل می‌دهند و دو رک یک کابینت را شکل می‌دهند. ده کابینت یک ExaPOD می‌سازند. در روز هوش مصنوعی سال 2022، تسلا اعلام کرد که سیستم Dojo با استقرار چندین ExaPOD گسترش خواهد یافت. تمام این اجزا به یک ابرکامپیوتر تبدیل می‌شوند. تسلا همچنین در حال کار بر روی تراشه D2 نسل بعدی است که هدف آن حل مشکلات تنگنا در جریان اطلاعات است. به‌جای اتصال تراشه‌های جداگانه، D2 کل تایل Dojo را بر روی یک ویفر سیلیکونی قرار خواهد داد. تسلا هنوز تعداد تراشه‌های D1 که سفارش داده یا انتظار دریافت آن‌ها را دارد، اعلام نکرده و همچنین زمان مشخصی برای راه‌اندازی ابرکامپیوترهای Dojo بر روی تراشه‌های D1 ارائه نکرده است. در واکنش به پستی در ماه ژوئن در X که گفته بود: "ایلان در حال ساخت خنک‌کننده عظیمی برای GPU در تگزاس است"، ماسک پاسخ داد که تسلا در نظر دارد "نصف سخت‌افزار هوش مصنوعی تسلا و نصف دیگر را از انویدیا یا سایرین" به مدت 18 ماه آینده داشته باشد. گزینه "سایر" می‌تواند به تراشه‌های AMD اشاره داشته باشد، طبق اظهارات ماسک در ژانویه. این روندها و پیشرفت‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های مداوم تسلا به‌منظور ایجاد فناوری‌های نوین و بهینه‌سازی فرآیندهای پردازشی در زمینه هوش مصنوعی هستند.

دوژو برای تسلا چه مفهومی دارد؟

What does Dojo mean for Tesla?

دوژو برای تسلا چه مفهومی دارد؟ - What does Dojo mean for Tesla?

واژه «دوجو» برای تسلا به چه معناست؟ کنترل تولید تراشه‌های خود به این معنی است که تسلا ممکن است یک روز بتواند قدرت محاسباتی زیادی را برای برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی با هزینه کم و به سرعت اضافه کند، به ویژه با توجه به اینکه تسلا و TSMC در حال افزایش تولید تراشه هستند. این همچنین به این معناست که تسلا ممکن است در آینده به تراشه‌های انویدیا وابسته نباشد، که به طور فزاینده‌ای گران و دشوار برای تأمین هستند. در تماس درآمدی تسلا در سه‌ماهه دوم، ایلان ماسک گفت که تقاضا برای سخت‌افزار انویدیا "به قدری بالا است که اغلب دشوار است که GPUهای لازم را به‌دست آوریم." او ابراز نگرانی کرد که "واقعاً قادر به تأمین GPUهایی که می‌خواهیم، خواهیم بود و بنابراین باید تلاش بیشتری روی دوجو بگذاریم تا مطمئن شویم که توانایی آموزشی که نیاز داریم را داریم." با این حال، تسلا هنوز هم در حال خرید تراشه‌های انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی خود است. ماسک در ماه ژوئن در پستی در X نوشت: از حدود 10 میلیارد دلار هزینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی که گفتم تسلا امسال انجام خواهد داد، حدود نیمی از آن داخلی است که عمدتاً شامل کامپیوتر استنتاج هوش مصنوعی طراحی‌شده توسط تسلا و حسگرهای موجود در تمام خودروهای ما، به‌علاوه دوجو می‌شود. برای ساخت ابرکلاسترهای آموزشی هوش مصنوعی، سخت‌افزار انویدیا حدود دوسوم هزینه را تشکیل می‌دهد. برآورد فعلی من از خریدهای انویدیا توسط تسلا برای امسال، بین 3 میلیارد تا 4 میلیارد دلار است. "محاسبات استنتاجی" به محاسبات هوش مصنوعی که توسط خودروهای تسلا در زمان واقعی انجام می‌شود اشاره دارد و از محاسبات آموزشی که دوجو مسئول آن است، جداست. دوجو ریسک بزرگی است، ریسک‌هایی که ماسک چندین بار بروز کرده و گفته که ممکن است تسلا موفق نشود. در بلندمدت، تسلا به‌طور نظری می‌تواند مدلی تجاری جدید بر اساس بخش هوش مصنوعی خود ایجاد کند. ماسک گفته است که نسخه اول دوجو برای برچسب‌گذاری و آموزش بینایی کامپیوتری تسلا طراحی خواهد شد که برای سیستم رانندگی خودکار (FSD) و آموزش ربات انسان‌نما یعنی آپتیموس، بسیار مناسب است. اما این برای چیز دیگری چندان مفید نخواهد بود. او افزود که نسخه‌های آینده دوجو به‌طور بیشتری برای آموزش هوش مصنوعی عمومی طراحی خواهند شد. یکی از مشکلات احتمالی در این رابطه این است که تقریباً تمام نرم‌افزارهای هوش مصنوعی موجود به‌گونه‌ای نوشته شده‌اند که با GPUها کار کنند. استفاده از دوجو برای آموزش مدل‌های عمومی هوش مصنوعی نیاز به بازنویسی نرم‌افزار خواهد داشت مگر اینکه تسلا محاسبات خود را اجاره دهد، مشابه اینکه AWS و Azure قابلیت‌های محاسبات ابری را اجاره می‌دهند. ماسک همچنین در نشست درآمدی سه‌ماهه دوم اشاره کرد که او "مسیر رقابتی با انویدیا با دوجو" را می‌بیند. گزارشی از مورگان استنلی در سپتامبر 2023 پیش‌بینی کرده است که دوجو می‌تواند 500 میلیارد دلار به ارزش بازار تسلا اضافه کند و به‌وسیله باز کردن جریان‌های جدید درآمدی نظیر رباتاکسی‌ها و خدمات نرم‌افزاری، تحولی در این صنعت ایجاد کند. به طور خلاصه، تراشه‌های دوجو یک بیمه برای این خودروساز هستند اما می‌توانند سودهای زیادی را به‌دنبال داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر و تحلیل‌های دقیق‌تر به وبسایت iwl.ir مراجعه کنید.

پیشرفت دوجو چقدر است؟

How far along is Dojo?

پیشرفت دوجو چقدر است؟ - How far along is Dojo?

توسعه سیستم Dojo چقدر پیشرفت کرده است؟ براساس گزارشی از رویترز که سال گذشته منتشر شد، تسلا از ماه ژوئیه 2023 تولید Dojo را آغاز کرده است. با این حال، پستی از ایلان ماسک در ژوئن 2023 نشان داد که Dojo برای چندین ماه "فعال و در حال انجام وظایف مفید" بوده است. در همان زمان، تسلا اعلام کرد که انتظار دارد Dojo تا فوریه 2024 به یکی از پنج ابرکامپیوتر قدرتمند جهان تبدیل شود، امری که هنوز به‌طور عمومی افشا نشده است و این موضوع باعث شک ما شده است. همچنین شرکت اعلام کرده که برآورد می‌شود توان پردازش Dojo در اکتبر 2024 به 100 اگزا فلاپس برسد. (هر اگزا فلاپس برابر با یک کویینتیلیون عملیات کامپیوتری در ثانیه است. برای دستیابی به ظرفیت 100 اگزا فلاپس، با فرض اینکه یک D1 می‌تواند به 362 تراب فلاپس برسد، تسلا به بیش از 276,000 D1 یا حدود 320,500 واحد پردازشگر گرافیکی Nvidia A100 نیاز دارد.)
تسلا همچنین در ژانویه 2024 متعهد شد که 500 میلیون دلار برای ساخت ابرکامپیوتر Dojo در گیگا کارخانه‌اش در بافالو، نیویورک هزینه کند. در ماه مه 2024، ماسک اشاره کرد که بخش پشتی گیگا کارخانه تسلا در آستین برای "یک خوشه ابرکامپیوتر با چگالی بالا و خنک‌کننده آبی" اختصاص داده شده است. اکنون می‌دانیم که این فضا در آستین در واقع به Cortex تعلق دارد، نه Dojo.
فقط چند لحظه پس از کنفرانس درآمدی تسلا در سه‌ماهه دوم، ماسک در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که تیم هوش مصنوعی تسلا از کامپیوتر وای-اس۴ (AI4) تسلا، که سخت‌افزاری است که در خودروهای تسلا استفاده می‌شود، در چرخه آموزش با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia استفاده می‌کند. او اشاره کرد که ترکیب به طور تقریبی شامل 90,000 واحد Nvidia H100 و 40,000 کامپیوتر AI4 است. "و Dojo 1 تا پایان سال حدود 8 هزار H100 معادل آموزشی خواهد داشت" او اضافه کرد. "اینقدر عظیم نیست، اما trivial هم نیست."
تسلا به‌روز رسانی‌هایی در خصوص آنلاین کردن این چیپ‌ها و راه‌اندازی Dojo ارائه نکرده است. در کنفرانس درآمدی سه‌ماهه چهارم 2024، هیچ‌کس به Dojo اشاره نکرد. با این حال، تسلا اعلام کرد که استقرار Cortex در سه‌ماهه چهارم به پایان رسیده و این Cortex است که به فعال‌سازی نسخه 13 FSD تحت نظارت کمک کرده است. این داستان در ابتدا در 3 اوت 2024 منتشر شد و ما آن را با اطلاعات جدید به‌روز خواهیم کرد.
در نهایت، پیشرفت‌های Dojo نمایانگر تلاش‌های بلندپروازانه تسلا در حوزه فناوری هوش مصنوعی و ابرکامپیوترها است و می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری بر صنعت خودرو و دیگر صنایع مختلف بگذارد. تولید و توسعه هاردورهایی مانند D1 و تعامل آن با سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند نشان‌دهنده تحولی بزرگ در نحوه کارکرد خودروهای هوشمند باشد.