هواپیمای XB-1 بوم به نخستین هواپیمای非نظامی با سرعت مافوق صوت تبدیل شد.
Boom’s XB-1 becomes first civil aircraft to go supersonic
هواپیمای نمایشی XB-1 شرکت Boom Supersonic اخیراً در آسمانهای صحرای موهاوی کالیفرنیا به سرعت صوتی دست پیدا کرد و به این ترتیب اولین هواپیمای غیرنظامی شد که این مرز را شکسته است. این دستاورد تاریخی در دوازدهمین پرواز آزمایشی هواپیما به دست آمد. این هواپیما با عبور از سرعت مقیاس یک (Mach 1) به مدت تقریبی چهار دقیقه در سرعتهای فراماشی (supersonic) باقی ماند و به سرعت Mach 1.1 دست یافت. خلبان آزمایشی، تریستان براندنبرگ، دو بار دیگر نیز این مرز صوتی را شکست تا فراخوانی را برای بازگشت XB-1 به فرودگاه هوایی و فضایی موهاوی دریافت کند. پرواز فوق صوتی، هشت سال پس از معرفی اولیه XB-1 توسط Boom، انجام شد.
XB-1 یک هواپیمای کوچک و حدود یکسوم مقیاس هواپیمای مسافربری ۶۴نفرهای است که Boom در نظر دارد تا آن را بسازد و نام آن را "Overture" گذاشته است. مدیرعامل Boom، بلیک شول، در پستی در شبکهی اجتماعی X نوشت که "[بسیاری از کارها باقیمانده تا Overture را به مرحله تولید برسانیم." این شامل روشن کردن موتور Overture برای اولین بار است که Boom امیدوار است در اواخر امسال آن را انجام دهد. اگر در نهایت این شرکت موفق به ساخت آن شود، Overture مشتریانی در انتظار دارد: شرکتهای هواپیمایی آمریکایی و ژاپن همگی برای این هواپیمای پیشنهادی فوق صوتی سفارش دادهاند. براندنبرگ XB-1 را درست قبل از ساعت ۱۲ بعدازظهر بهوقت شرقی با ایمنی به زمین نشاند. Boom اعلام کرده است که یک پرواز آزمایشی دیگر فوق صوتی ممکن است ظرف یک یا دو هفته آینده انجام شود.
شول در هفته گذشته به این نکته اشاره کرد که "این لحظه، لحظهای شبیه به Falcon 1 پرواز فوقصوتی است" و اشارهای به زمانی داشت که راکت اولیه SpaceX در سال ۲۰۰۸ به مدار رسید. او افزود که "پرواز فوق صوتی XB-1 اولین بار است که یک جت فوقصوت از چیزی غیر از یک کشور مستقل تولید شده است." کنکورد، که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد، بهطور مشترک توسط دولتهای بریتانیا و فرانسه ساخته شده بود.
شول قبل از پرواز، با سردبیر TechCrunch، کانی لوئیز، برای پادکست StrictlyVC Download گفتگو کرد و گفت: "فکر میکنم چیزی که نیاز داریم، احیای کارآفرینی در صنعت هوانوردی تجاری است." او همچنین بیان کرد: "ما به شرکتهای بیشتری مانند Boom نیاز داریم؛ شرکتهایی با ایدههای بزرگ که روشهای جدیدی برای پیشرفت پیدا کنند."
چندین شرکت دیگر نیز در حال کار بر روی هواپیماهای فوقصوتی هستند، اما بسیاری از آنها بر روی کاربردهای نظامی تمرکز دارند. یکی از تنها شرکتهایی که بر روی هوانوردی فوقصوتی برای فضای تجاری کار میکرد، Exosonic، در نوامبر بسته شد. شول در مصاحبهاش گفت که Boom بهعنوان تقریباً تنها استارتاپی که بر روی هواپیماهای تجاری فوقصوتی کار میکند، "صادقانه کمی تنها بوده است." اما او ابراز خوشحالی کرد که Boom بیشتر بر روی بخش تجاری و نه نظامی تمرکز دارد، حتی اگر فناوریهای نظامی به شدت در حال رشد باشد.
شول گفت: "خوشحالم که استارتاپهای تسلیحاتی وجود دارند و باید وجود داشته باشند." اما او افزود: "اگر شما مشغول ساخت چیزی باشید که در واقع یک سلاح هیپرصوتی است، بسیار متفاوت از چیزی است که شما و من قرار است پرواز کنیم، و این واقعاً تلاشی متمایز است که لایق وجود دارد." Boom در حال انجام برخی کارها با نیروی هوایی ایالات متحده است، اما شول تأکید کرد که تمرکز او بر روی واقعی شدن سفرهای فوقصوتی برای مسافران باقی مانده است. او گفت: "این در مورد مشاغل آمریکایی، رهبری آمریکایی در هوانوردی، ساخت آینده و بهبود ارتباطات انسانی میان فرهنگها است." به نظر میرسد که آینده این نوع هوانوردی میتواند هیجانانگیز باشد و همه از آن استقبال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به سایت ما به نشانی iwl.ir مراجعه کنید.
- aviation
- boom
- boom supersonic
- Transportation
- xb-1