اوبر از دیش شکایت کرد و به رقابت ناعادلانه متهمش کرد
Uber sues DoorDash, alleging anti-competitive tactics
شرکت بزرگ خدمات اشتراک سواری، اوبر، روز جمعه علیه دورداش شکایتی مطرح کرد و این شرکت تحویل را متهم به سرکوب رقابت با تهدید رستورانداران به امضای قراردادهای انحصاری کرد. اوبر در این شکایت که در دادگاه عالی کالیفرنیا ثبت شده، ادعا میکند رقیب اصلیاش به رستورانها فشار آورده تا تنها با دورداش همکاری کنند. اوبر بیان میکند دورداش، که بزرگترین سهم بازار تحویل غذا در ایالات متحده را در اختیار دارد، به رستورانها تهدید میکند که در صورت عدم همکاری، با جریمههای چند میلیون دلاری یا کاهش رتبه تجاری آنها در برنامه دورداش مواجه میشوند.
بخصوص، اوبر ادعا میکند دورداش رستورانها را تحت فشار قرار میدهد تا قراردادهای انحصاری یا تقریبا انحصاری برای خدمات تحویل اول شخص امضا کنند، به این معنا که دورداش فقط میخواهد سفارشهایی که از طریق وبسایتهای رستورانها انجام میشود را مدیریت کند. به گفته یکی از نمایندگان دورداش، شرکت اوبر ادعای بیاساسی ارائه کرده و معتقد است که شکایات آنها ناشی از ناتوانی در ارائه یک گزینه با کیفیت برای فروشندگان، مصرفکنندگان و تحویلدهندگان است.
دورداش و اوبر ایتس به خاطر اپلیکیشنهای خود که رستورانها، مصرفکنندگان و کارگران مشاغل موقت را به هم متصل میکنند، شناخته شدهاند. مصرفکنندگان از این اپلیکیشنها برای پیدا کردن و سفارش غذا از رستورانها استفاده میکنند و سپس کارگری از مشاغل موقت غذا را به مصرفکننده تحویل میدهد. اما این دو شرکت همچنین با خدمات تحویل غیررسمی خود به نامهای اوبر دایرکت و دورداش درایو بر تقاضا نیز رقابت میکنند که هر دو در سال 2020 راهاندازی شدند. این خدمات هزینه کمتری برای رستورانها دارند و به مشتریان اجازه میدهند از طریق اپلیکیشنها و وبسایتهای خود رستورانها مستقیماً غذا سفارش دهند، در حالی که اوبر و دورداش پشتیبانی تحویلدهندگان را در پشت صحنه مدیریت میکنند.
اوبر در شکایت خود میگوید دورداش مسئول تحویلهای اول شخص برای بیش از 90 درصد از بزرگترین رستورانهای زنجیرهای آمریکا است و مدعی است دورداش از شیوههای ضد رقابتی برای تسلط بر بازار استفاده کرده است. سرفراز ماردیا، مدیر بخش تحویل اوبر در قاره آمریکا، در بخشی از بیانیهای اعلام کرد که بیش از یک میلیون فروشنده با اوبر ایتس همکاری میکنند و اوبر به افزایش مشتریان آنها کمک کرده است. او همچنین گفت امیدوار است این شکایت به شیوههای ناعادلانه پایان دهد، به گونهای که رستورانها بتوانند بدون ترس از تنبیه یا انتقامجویی، تصمیم بگیرند چه چیزی برای آنها بهترین است.
در یکی از مثالهای موجود در شکایت، اوبر اشاره میکند که یک "شرکت رستورانی مهم" به این شرکت گفت که قصد ندارد راهاندازی برنامه اوبر دایرکت را در چند برند رستورانی خود ادامه دهد. دلیل این موضوع، به گفته اوبر، این است که دورداش تهدید کرده است در صورتی که این شرکت به استفاده از اوبر دایرکت ادامه دهد، نرخهای خدمات تحویل ثالث دورداش را افزایش خواهد داد. اوبر ادعا میکند این موضوع یک مورد منفرد نبوده و چندین مشتری به آنها گفتهاند که احساس میکنند "سلاحی به سوی آنها گرفته شده است"، و دورداش را "یک انحصارطلب" توصیف کردهاند.
اوبر درخواست محاکمه هیئت داوری داده و جزئیات مقدار خسارت در شکایت ذکر نشده است. اما اوبر ادعا میکند که این شیوههای ضد رقابتی به شرکت میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و همچنین رشد اوبر دایرکت را محدود کرده است. این موضوع به شدت نیاز به نظارت بیشتر بر روی بازار خدمات تحویل غذا در ایالات متحده و نیز تلاش برای حفظ رقابت سالم را نمایان میکند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید در سایت ما، iwl.ir، بیابید.
- Apps
- DoorDash
- TC
- Transportation
- Uber