کاهش ۵۰ درصدی آزمایش خودروهای خودران در کالیفرنیا؛ دلایل این افت.

کاهش ۵۰ درصدی آزمایش خودروهای خودران در کالیفرنیا؛ دلایل این افت.

شرکت‌های تکنولوژی در حال توسعه فناوری خودروهای خودران، طبق داده‌های جدید اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، آزمایشات خود را در معابر عمومی این ایالت متوقف کرده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی تست خودروهای خودران در کالیفرنیا: دلایل آن چیست؟

Autonomous vehicle testing in California dropped 50%. Here’s why.

شرکت‌های فناوری توسعه‌دهنده فناوری خودروهای خودران، طبق داده‌های جدید اداره خودروهای موتوری ایالت کالیفرنیا، فعالیت‌های آزمایشی خود را در جاده‌های عمومی این ایالت به حالت تعلیق درآورده‌اند. این اداره در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که در سال 2024 مجموعاً 4.5 میلیون مایل از تست‌های خودروهای خودران ثبت شده که این نشان‌دهنده کاهش 50 درصدی نسبت به سال گذشته است. این رقم شامل دو نوع مجوز می‌شود: خودروهای خودران با رانندگان ایمنی انسانی و خودروهایی که اجازه تست بدون راننده را دارند. کاهش تعداد آزمایش‌ها بیشتر در دسته تست‌های بدون راننده قابل مشاهده است؛ چرا که طبق اعلام DMV، این نوع تست‌ها 83 درصد کاهش یافته و از 3.26 میلیون مایل در 2023 به تنها 552،895 مایل در سال گذشته رسیده است.
اداره یادشده همچنین گزارش‌های سالانه عدم موفقیت را منتشر کرده که شامل مواردی است که در آن رانندگان انسانی مجبور شدند کنترل خودرو را به دلیل شکست‌های تکنولوژی یا نگرانی‌های ایمنی بر عهده بگیرند. این گزارش‌ها در گذشته بحث‌برانگیز بوده‌اند زیرا شرکت‌ها از استانداردهای متفاوتی استفاده می‌کنند، که مقایسه نتایج یا ارزیابی کارایی فناوری خودروهای خودران را غیرممکن می‌کند. ارقام جدید وضعیت یک صنعت با تعداد کم بازیگران را بازتاب می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، تغییر Waymo به یک اپراتور تاکسی رباتیک تجاری و تعلیق و در نهایت تعطیلی Cruise به دلیل مسائل مربوط به شرکت مادرش، GM، نمونه‌ای از این وضعیت است.
Cruise historically با ثبت 2.6 میلیون مایل تست در سال 2023 پیشگام بود تا اینکه در اکتبر همان سال مجوزهایش تعلیق شد و هرگز تست‌های خود را در کالیفرنیا از سر نگرفت. همچنین Waymo به‌جای تست، بر فعالیت‌های تجاری خود در سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس تمرکز کرده است. در سه سال گذشته، تعداد مجوزهای جدید صادر شده توسط DMV برای تست خودروها با راننده انسانی کاهش قابل توجهی داشته است. به‌طور مشخص، در سال 2022 چهار مجوز، در سال بعد دو مجوز و تنها یک مجوز جدید در سال 2024 صادر شد. در حال حاضر تنها 31 شرکت دارای مجوز برای تست با راننده ایمنی هستند که از میان آن‌ها، تنها 11 شرکت واقعاً در سال 2024 تست‌های جاده‌ای عمومی انجام داده‌اند.
نکته جالب توجه این است که نه شرکت که گزارشی برای دوره 2023-2024 ارسال کرده‌اند، تمام فعالیت‌های خود را متوقف و از برنامه خارج شده‌اند. به‌عنوان نمونه، تسلا هیچ مایل خودران ثبت نکرده است. در این میان، شش شرکت از جمله AutoX، Nuro، WeRide، Waymo و Zoox مجوزهایی برای تست بدون راننده دارند. تنها مرسدس بنز (که دارای یک سیستم کمک راننده پیشرفته است که امکان رانندگی بدون دست و با چشم از جاده در برخی بزرگراه‌ها را فراهم می‌کند)، Nuro و Waymo مجوزهایی دارند که اجازه عملیات تجاری را می‌دهد.
این وضعیت در تضاد با روزهای پرشور و پر از هیجان خودروهای خودران است که در آن زمان، سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر به شدت افزایش یافته و تا 60 شرکت مجوز تست خودروهای خودران با راننده داشتند. در سال 2019، دوره‌ای از تجمیع در صنعت نوپا آغاز شد. امروزه تعداد کمتری از شرکت‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار در توسعه فناوری خودروهای خودران هستند، هرچند که برخی استثناهای اخیر وجود دارد. به‌طور مثال، Wayve در ماه مه 1 میلیارد دلار و Waymo در نوامبر 5.6 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌اند. نتیجه این تحولات، فهرست کوتاهی از مشارکت‌کنندگان فعال است که Waymo در زمینه تست و مایل‌های تجاری پیشتاز است. در نهایت، صنعت به‌سمت تجمیع پیش می‌رود و از نظر رقابتی در جبهه تجاری دچار کمبود است.
برای جزئیات بیشتر و به‌روز رسانی‌ها به وب‌سایت ما به نشانی 'iwl.ir' مراجعه کنید.