جنرال موتورز پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های کروز تا یک میلیارد دلار کاهش یابد.

جنرال موتورز پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های کروز تا یک میلیارد دلار کاهش یابد.

جنرال موتورز با پایان دادن به برنامه توسعه رباتاکسی کروز، سالانه تا ۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد کرد.

جنرال موتورز انتظار دارد تا ۱ میلیارد دلار در هزینه‌های کروز صرفه‌جویی کند.

GM expects to save up to $1 billion on Cruise costs

جنرال موتورز پیش‌بینی می‌کند که با پایان برنامه توسعه رباتاکسی کرویز، سالانه تا یک میلیارد دلار صرفه‌جویی کند. ماری بارا، مدیر عامل و رئیس شرکت، این مطلب را روز سه‌شنبه در جریان کنفرانس درآمدی شرکت بیان کرد. این پیش‌بینی نزدیک به دو ماه پس از آن مطرح شده که جنرال موتورز اعلام کرد دیگر به کرویز، زیرمجموعه خودران خود که به دنبال تجاری‌سازی رباتاکسی‌ها بود، بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد. بارا گفت: «جنرال موتورز یک طرح بازسازی ارائه کرده که بر روی استراتژی رانندگی خودران ما بر وسایل نقلیه شخصی تمرکز می‌کند.»
او افزود که این شرکت انتظار دارد با پایان توسعه رباتاکسی، سالیانه حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی کند. پاول جیکوبسون، مدیر مالی، اظهار داشت که این صرفه‌جویی‌ها «بر اساس فرض ما مبنی بر اینکه کارکنان کرویز در نیمه سال به‌طور کامل در جنرال موتورز ادغام خواهند شد» است. او همچنین اشاره کرد که این برنامه جدید رانندگی خودران به بهبود کارآیی‌ها و صرفه‌جویی سالانه یک میلیارد دلار نسبت به ۱.۷ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۲۴ برای کرویز هزینه شده، منجر خواهد شد.
جنرال موتورز روز سه‌شنبه اعلام کرد که در چهارمین فصل سال ۲۰۲۴، زیان ۲.۹ میلیارد دلاری داشته است، زیانی که ناشی از هزینه‌های مربوط به پایان توسعه رباتاکسی و همچنین هزینه‌های ساختاری در عملیات چین بوده است. این شرکت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان هزینه یک‌باره مرتبط با تصمیم خود برای توقف تامین مالی کرویز هزینه کرده و همچنین هزینه ساختاری غیرنقدی چهار میلیارد دلار مربوط به منافع چین گزارش کرده است.
با وجود این زیان‌ها در فصل چهارم، نتایج کلی سال جنرال موتورز — به ویژه بر اساس پیش‌مالی و تعدیل‌شده — نسبتاً مثبت بوده است. این شرکت درآمد خالص ۶ میلیارد دلاری برای سال گزارش کرده و بر اساس تعدیل، سود سالیانه‌‍اش به ۱۴.۹ میلیارد دلار رسیده است. هزینه‌های کرویز، بدون احتساب اقلام ویژه برای هزینه ساختاری، در این فصل ۴۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
کارکنان کرویز از تصمیم جنرال موتورز برای کاهش فعالیت‌های خود غافلگیر شده‌اند، چرا که این خودروساز نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۶ تا کنون در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود. پس از اعلام این خبر در دسامبر، اکثر این کارکنان تقریباً از کار خود دست کشیده‌اند و در انتظار هستند که بفهمند آیا در بین آنهایی خواهند بود که اخراج می‌شوند یا پیشنهاد نگهداری برای پیوستن به جنرال موتورز و کار بر روی فناوری خودران به آن‌ها ارائه خواهد شد.
جنرال موتورز خدمات Super Cruise، یک سیستم کمک به راننده پیشرفته که می‌تواند برخی از وظایف رانندگی خودکار را مانند رانندگی بدون دست در برخی بزرگراه‌ها انجام دهد، به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این خودروساز در حال کار بر روی نسخه‌ای بدون دست و بدون توجه از این فناوری است و ممکن است به تکنولوژی خودران کرویز برای تقویت قابلیت‌های Super Cruise تکیه کند. بارا تأکید کرد که «ما می‌خواهیم در سطح ۴ خودران پیشرو باشیم و فکر می‌کنیم که به ارزیابی مجدد وضعیت ادامه خواهیم داد تا این کار را با بیشترین کارایی مالی ممکن انجام دهیم».
کرویز در میانه ژانویه پیشنهادات نگهداری به کارکنان خود ارائه کرد که تقریباً تمام آن‌ها مهندس بودند. در ایمیلی که به کارکنان کرویز ارسال شد، مارک ویتن، مدیر عامل، از آن‌ها خواست که صبر کنند در حالی که رهبری ارشد در حال بررسی مراحل بعدی است و منتظر نتیجه‌گیری هیئت مدیره کرویز است. ویتن همچنین گفت که شرکت به ارزیابی بقیه تیم ادامه خواهد داد و تاکید کرد که کسانی که هنوز اطلاعیه‌ای دریافت نکرده‌اند، به معنای از دست دادن شغلشان نیست.
منابع در کرویز به TechCrunch گفتند که هیئت مدیره قرار است در اوایل فوریه جلسه‌ای برگزار کند که در این جلسه به احتمال زیاد برنامه‌ای برای هزاران کارمند بیکار و نگران ارائه خواهد شد. بارا همچنین خاطر نشان کرد که انتظار دارد طرح بازسازی کرویز «اواخر این فصل نهایی شود». جیکوبسون در روز سه‌شنبه عنوان کرد که هزینه‌های کارکنان کرویز در بخش آمریکای شمالی جنرال موتورز طی سال جاری در صورت‌های مالی شرکت درج خواهد شد و این هزینه‌ها «به حدود ۵۰ واحد پایه بر حاشیه آمریکای شمالی جنرال موتورز تأثیر خواهد گذاشت» با این حال جیکوبسون امیدوار است جنرال موتورز در «محدوده ۸ تا ۱۰ درصد» باقی بماند. با توجه به این تحولات، وب‌سایت ما، iwl.ir، به روزرسانی‌هایی در این زمینه ارائه خواهد داد.