فورد حمایت‌گر می‌شود در حالی که زیان‌های خودروهای برقی به بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد

فورد حمایت‌گر می‌شود در حالی که زیان‌های خودروهای برقی به بیش از ۵ میلیارد دلار می‌رسد

مدیرعامل فورد، جیم فارلی، در مورد تهدید تعرفه‌های ترامپ بر واردات از مکزیک، کانادا و چین سوالی دارد: چرا همین‌جا متوقف شویم؟

فورد به سمت حمایت‌گرایی می‌رود؛ زیان‌های EV از ۵ میلیارد دلار عبور کرد

Ford goes protectionist as EV losses top $5B

مدیرعامل فورد، جیم فارلی، سوالی درباره تعرفه‌های تهدید شده رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بر واردات از مکزیک، کانادا و چین مطرح کرد: چرا فقط در همین جا متوقف شویم؟ فارلی در یک کنفرانس تلفنی روز چهارشنبه بیان کرد که رویکرد انتخابی ترامپ "بی‌معنا" است. او گفت: "چرا ما باید این گفتگو را داشته باشیم در حالی که هیوندای-کیا 600,000 واحد را به بازار ایالات متحده وارد می‌کند بدون اینکه تعرفه اضافی بر آن اعمال شود؟ و چرا تویوتا توانسته 500,000 خودرو را به ایالات متحده وارد کند بدون اینکه تعرفه اضافیی بپردازد؟"
فارلی ادامه داد: "اگر قرار است یک سیاست تعرفه‌ای داشته باشیم که ممکن است برای یک ماه یا هر زمان دیگری باشد، باید برای صنعت ما جامع و کامل باشد. نمی‌توانیم یک محل را انتخاب کنیم و دیگری را نادیده بگیریم، زیرا این به نفع رقبای وارداتی ما خواهد بود."
ایان ثیودو، سخنگوی فورد، در بیانیه‌ای گفت که فارلی "درخواست افزایش تعرفه‌ها را نداشت." او افزود: "او توضیح می‌داد که آنچه در حال حاضر در حال بررسی است، فقط بر برخی خودروسازان جهانی که قطعات یا خودروهایی از آمریکای شمالی وارد می‌کنند تأثیر منفی خواهد گذاشت، در حالی که شرکت‌هایی از کره، ژاپن و آلمان همچنان قادر خواهند بود بدون مجازات مشابه به واردات خودرو به ایالات متحده ادامه دهند."
تفکر محافظه‌کارانه فارلی در زمانی حساس برای فورد مطرح می‌شود. این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد که در سال 2024 بیش از 5 میلیارد دلار در برنامه خودروهای الکتریکی خود زیان داشته است. کامیون الکتریکی فورد، مدل F-150 Lightning، در سال گذشته توسط سایبرتراک شکست خورد. این شرکت در حال توسعه یک پلتفرم خودرو الکتریکی کم‌هزینه است که می‌تواند تعدادی از خودروها را تأمین کند، اما این پروژه هنوز سال‌ها با تکمیل فاصله دارد. اگرچه فورد توانسته است پیش‌بینی‌های وال استریت را در سال 2024 شکست دهد، اما پیش‌بینی کرده که سال سخت‌تری در پیش خواهد داشت.
در این میان، فورد تأیید کرد که در حال بررسی گسترش ارائه سیستم‌های هیبریدی "محدود شده" (در واقع خودروهای برقی با ژنراتور بنزینی) برای جلب خریدارانی است که نمی‌خواهند به صورت کامل به نیروی باتری متکی شوند. اما ابتدا باید از آشفتگی‌های ناشی از دولت ترامپ عبور کند. فارلی هشدار داد که تعرفه‌های پیشنهادی 25 درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا می‌تواند منجر به از بین رفتن "میلیاردها دلار" از سود صنعت شود و اثرات منفی بر "شغل‌های ایالات متحده" در بخش خودرو خواهد داشت و قیمت‌ها را برای مشتریان بالا خواهد برد. اگر این تعرفه‌ها پیاده‌سازی و حفظ شوند - که با توجه به اینکه ترامپ از یک ماه پیش، مهلت اجرایی آن را به تعویق انداخت، سوالی بزرگ است - فارلی گفت که این اقدام تأثیر "ویران‌کننده‌ای" خواهد داشت.
با این حال، فارلی تصریح کرد که او بر این باور است که دولت "متعهد به تقویت، نه تضعیف صنعت خودروسازی کشور ما" است. او افزود: "آن‌ها درک می‌کنند و قدردانی می‌کنند که صنعت ما چقدر برای شغل‌ها، اقتصاد، امنیت ملی و جوامع سراسر کشور حیاتی است."
شما می‌توانید با مراجعه به سایت iwl.ir از آخرین اخبار در زمینه خودروسازی و تغییرات بازار بهره‌مند شوید.