استارتاپ اسکوتر مشترک Voi در نخستین سال سودآوری خود به بررسی عرضه اولیه عمومی (IPO) می‌پردازد

استارتاپ اسکوتر مشترک Voi در نخستین سال سودآوری خود به بررسی عرضه اولیه عمومی (IPO) می‌پردازد

شرکت بزرگ اشتراک میکروتحرک سوئدی Voi در سال 2024 اولین سال سودآور خود را تجربه کرد، بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی که به‌طور انحصاری با IWL.IR به اشتراک گذاشتند.

استارتاپ اسکوترهای برقی Voi از اولین سال سودآور خود خبر داد و به بررسی عرضه اولیه سهام می‌پردازد.

Shared scooter startup Voi reports its first profitable year as it explores an IPO

شرکت سوئدی Voi، یکی از بزرگان در حوزه میکرو‌موبیلیتی مشترک، بنا به نتایج اولیه و غیررسمی اعلام شده توسط این شرکت، در سال 2024 به نخستین سال سودآوری خود دست یافت. Voi که خدمات اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های اشتراکی را در بیش از 100 بازار اروپایی ارائه می‌دهد، در این سال درآمد خالصی معادل 132.8 میلیون یورو (138 میلیون دلار) به ثبت رساند. بر اساس معیار تعدیل‌شده، این شرکت 17.2 میلیون یورو (17.9 میلیون دلار) سود حاصل از پیش از بهره، مالیات، استهلاک و کاهش ارزش (EBITDA) به دست آورد و تقریباً 100,000 یورو (104,000 دلار) نیز سود پیش تعدیل‌شده قبل از بهره و مالیات (EBIT) کسب کرد.
با اینکه سود 100,000 یورویی (بر اساس معیار تعدیل‌شده) به نظر مبلغ زیادی نمی‌آید، Frederik Hjelm، بنیان‌گذار و مدیرعامل Voi به TechCrunch گفت که نتایج این شرکت نشان‌دهنده توانایی Voi در بهبود وضعیت مالی‌اش به میزان 100 درصد از سال 2021 به بعد است، به ویژه در صنعتی که با چالش‌ها و نوسانات زیادی روبه‌روست. همچنین، Lime، یکی دیگر از رهبران صنعت، در سال 2023 سودآوری کامل را گزارش کرده است.
Hjelm همچنین اشاره کرد که برای یک کسب‌وکار با محوریت دارایی‌های فیزیکی، تمرکز بر روی سود EBIT نسبت به EBITDA ضروری است، چرا که این معیار به بهتری ساختار هزینه‌های عملیاتی را نشان می‌دهد. اطلاعات مالی دیگری مانند سود خالص و هزینه‌های عملیاتی توسط Voi منتشر نشد، اما Hjelm اظهار داشت که این شرکت اطلاعات دقیق‌تری را در گزارش رسمی خود در پایان فوریه منتشر خواهد کرد.
مدیرعامل Voi همچنین به حاشیه سود وسایل نقلیه اشاره کرد که به 57 درصد افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند به عنوان یک «معیار جایگزین» برای حاشیه سود ناخالص شرکت در نظر گرفته شود. Voi این بهبود مالی را به مجموعه‌ای از اقدامات کاهش هزینه و بهبود بهره‌وری نسبت می‌دهد، از جمله اتوماسیون در جنبه‌های محصول و استفاده از مدل‌های یادگیری ماشین برای برنامه‌ریزی نگهداری پیش‌بینی‌شده یا تعیین زمان تعویض باتری. Hjelm اظهار داشت که این موضوع به افزایش عمر ناوگان فعلی به حدود هشت سال کمک کرده و عامل مهمی در بهبود سودآوری بوده است.
استفاده از وسایل نقلیه نیز در سطح مطلوبی قرار دارد، به طوری که در ماه‌های اوج، هر وسیله نقلیه به‌طور میانگین تا 10 سفر در روز و در زمان‌های کم‌فروش دو سفر در روز دارد. Hjelm به یاد می‌آورد: «سال‌های اول [میکرو‌موبیلیتی مشترک] به دلیل تنوع بازیکنان در بازار و عدم دقت در محل وسایل نقلیه و مشکلات پارکینگ، بسیار آشفته بود». او ادامه داد: «در سه سال گذشته، ما شاهد بلوغ شهرها بوده‌ایم و آنها بهترین بازیکنان را برای اجرای طرح‌های میکرو‌موبیلیتی در شهرهای خود انتخاب کرده‌اند».
Voi در پایان سال 2024 با 60 میلیون یورو (62 میلیون دلار) نقد و معادل نقدی به کار خود پایان داد و در اکتبر 2024، 125 میلیون یورو در اوراق قرضه با پشتوانه تأمین کرد که عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران نهادی نوردیک و آمریکایی تأمین شده است. Hjelm تصریح کرد که این موضوع نشان‌دهنده اعتماد از سوی سرمایه‌گذاران بدهی عمومی بسیار پیشرفته است.
سایت ما iwl.ir نیز به نگاه دقیق و تحلیلی به این حوزه می‌پردازد و شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه بیابید. در نهایت، Hjelm خاطرنشان کرد که این شرکت به دنبال گسترش ناوگان خود و راه‌اندازی در بازارهای جدید در اروپا است و نسبت به خرید شرکت‌های دیگر هم صحبت‌های زیادی مطرح شده، اما هیچ پیشنهاد خرید تاییدشده‌ای وجود ندارد.