مدیرعامل کلارنا: شک دارد که شرکتهای دیگر بتوانند Salesforce را با هوش مصنوعی جایگزین کنند
Klarna CEO doubts that other companies will replace Salesforce with AI
بنیانگذار و CEO شرکت فناوری مالی Klarna که در آستانه ورود به بازار بورس قرار دارد، بار دیگر در شبکه اجتماعی X توضیح داد که چرا این شرکت بیش از یک سال پیش محصول اصلی CRM فروش Salesforce را کنار گذاشت و به سیستم هوش مصنوعی داخلی خود روی آورد. اما این بار، سباستین سیامیاتکوفسکی تأکید کرد که فکر نمیکند سایرین باید به دنبال او بیفتند. او نوشت: «فکر نمیکنم این پایان Salesforce باشد؛ ممکن است اوضاع برعکس باشد.»
خبر اینکه Klarna یک سیستم هوش مصنوعی داخلی بر اساس ChatGPT از OpenAI توسعه داده است و به همین دلیل قرارداد خود با Salesforce CRM را کنار گذاشته، در سپتامبر به سرعت پخش شد. این موضوع پس از آن مطرح شد که سیامیاتکوفسکی در روز سرمایهگذار درباره آن صحبت کرد و توضیح داد که این پروژه منجر به کاهش ۷۰۰ کارمند قرارداد تماموقت و صرفهجویی تقریبی ۴۰ میلیون دلار در سال شده است.
مارک بنیوف، بنیانگذار و CEO Salesforce، ابراز تردید کرد که Klarna چگونه در حال مدیریت دادههای مشتریانش و رعایت الزامات قانونی است. سیامیاتکوفسکی نوشت: «به طور ناگهانی، @Benioff از روی صحنه پرسیده شد که چرا Klarna Salesforce را ترک کرده است. من واقعاً شرمنده شدم.»
با ورود خبر اینکه این شرکت ممکن است در ماه آینده عمومی شود، بدین معنا که اطلاعات مالی محرمانه Klarna به زودی منتشر خواهد شد، سیامیاتکوفسکی در حال روشنسازی این موضوع است. به عنوان یک fintech در یک صنعت با مقررات شدید، او نمیخواهد عموم فکر کنند که Klarna همه اطلاعات مشتریانش را به OpenAI بارگذاری میکند. او در روز دوشنبه گفت که پروژه شامل جمعآوری دادههای ذخیرهشده در سیستمهای SaaS مختلفی بود که Klarna از آنها استفاده میکرد، از جمله Salesforce، و آنها را به یک تکنولوژی داخلی خود منتقل کردند.
اگرچه سیامیاتکوفسکی جزئیات دقیقی در مورد جایی که Klarna تمام این دادهها را منتقل کرده ارائه نداد، اما نام شرکت سوئدی Neo4j و پایگاه داده گرافی آن را بهعنوان یکی از محصولاتی که Klarna استفاده میکند، ذکر کرد. او نوشت: «بنابراین، نه، ما SaaS را با یک LLM جایگزین نکردیم، و ذخیرهسازی دادههای CRM در یک LLM محدودیتهایی دارد. اما ما یک تکنولوژی داخلی توسعه دادیم که از Neo4j و دیگر ابزارها استفاده میکند تا دادهها را به دانش تبدیل کنیم.»
او همچنین اشاره کرد که ما اجازه دادیم هوش مصنوعی داخلیمان از این دانش استفاده کند و با کمک @cursor_ai متوجه شدیم که میتوانیم به سرعت رابطها و تعاملات جدیدی را با آن پیادهسازی کنیم. این موضوع نیز همه بخشی از یک بحث قدیمی در مورد نرمافزارهای شرکتی است: ساختن یا خریدن. سیامیاتکوفسکی فکر نمیکند اکثر شرکتها به ساخت نرمافزارهای نسل بعدی متمرکز بر هوش مصنوعی خود بپردازند، اما او همچنان معتقد است که صنعت SaaS در حال حرکت به سمت ادغام بزرگ است. او نوشت: «آیا همه شرکتها مانند Klarna عمل خواهند کرد؟ من شک دارم. برعکس، احتمال بیشتری وجود دارد که شاهد ادغام کمتری در بازار SaaS باشیم و آنها کارهایی را که ما انجام میدهیم، برای دیگران عرضه کنند.»
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره موضوعات فناوری مالی، میتوانید به سایت ما iwl.ir مراجعه کنید.
- AI
- ChatGPT
- Enterprise
- Klarna
- OpenAI
- Salesforce
- Sebastian Siemiatkowski
- TC