متا آزمون شناسایی چهره ضدتقلب خود را پس از تایید نهادهای نظارتی به بریتانیا میآورد
Meta brings its anti-fraud facial recognition test to the UK after getting a thumbs up from regulators
در اکتبر گذشته، متا به دنیای شناسایی چهره وارد شد — زمینهای که سابقهای پیچیده دارد — با آزمایشی بینالمللی برای دو ابزار جدید: یکی برای جلوگیری از کلاهبرداریهایی که بر اساس شباهت به افراد مشهور طراحی شدهاند و دومی برای کمک به کاربران در بازگشت به حسابهای فیسبوک یا اینستاگرام که مورد خطر قرار گرفتهاند. اکنون این آزمایش به یکی دیگر از کشورهای مهم گسترش یافته است. متا روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از اینکه در ابتدا آزمایش شناسایی چهره خود را در بریتانیا آغاز نکرده بود، حالا هر دو ابزار را نیز در این کشور راهاندازی کرده است. همچنین، در کشورهای دیگر که این ابزارها قبلاً راهاندازی شدهاند، حفاظت از "جذب با چهره افراد مشهور" به افراد بیشتری گسترش یافته است. بنا بر گفتههای متا، این شرکت پس از "گفتگو با نهادهای نظارتی" در بریتانیا مجوز اجرای این پروژهها را دریافت کرده است، کشوری که خود به شدت به پذیرش هوش مصنوعی پرداخته است.
متا همچنین در مورد اروپا، دیگر منطقه کلیدی که هنوز ابزار شناسایی چهره را راهاندازی نکرده، خبری نداده است. به گفته شرکت، در هفتههای آینده، چهرههای عمومی در بریتانیا شروع به دریافت پیامهای درونبرنامهای خواهند کرد که به آنها اطلاع میدهد میتوانند برای دریافت حفاظت از "جذب با چهره" با استفاده از فناوری شناسایی چهره، وارد شوند. به گفته متا، هر دو این ابزار و "تأیید هویت با سلفی ویدئویی" که همه کاربران قادر به استفاده از آن خواهند بود، اختیاری هستند.
متا در گذشته سوابق طولانیمدتی از بهرهبرداری از دادههای کاربران برای آموزش الگوریتمهای خود داشته است، اما هنگامی که این دو آزمایش جدید شناسایی چهره را در اکتبر 2024 راهاندازی کرد، شرکت اعلام کرد که این ویژگیها تنها برای اهداف مربوط به مبارزه با تبلیغات کلاهبردار و تأیید هویت کاربران مورد استفاده قرار میگیرند. مونیکا بیکرت، معاون سیاست محتوای متا، در یک پست وبلاگی نوشت: "ما بلافاصله هر گونه دادههای چهرهای که از تبلیغات بهدست میآید را حذف میکنیم، صرفنظر از اینکه آیا سامانه ما تطابقی پیدا کند یا نه، و ما از آن برای هیچ منظور دیگری استفاده نمیکنیم."
با این حال، این تحولات در زمانی رخ میدهد که متا به شدت به هوش مصنوعی در کسب و کار خود متعهد شده است. علاوه بر ساخت مدلهای زبانی بزرگ خود و استفاده از هوش مصنوعی در محصولاتش، گزارشها حاکی از این است که متا در حال کار بر روی یک اپلیکیشن مستقل هوش مصنوعی نیز هست. این شرکت همچنین تلاشهای لابیگری خود را در زمینه فناوری تقویت کرده و نظرات خود را درباره کاربردهای پرخطر هوش مصنوعی — مانند مواردی که ممکن است به سلاح تبدیل شوند — بیان کرده است.
با توجه به سابقه متا، توسعه ابزارهایی که به حل مشکلات فوری در برنامههایش کمک کنند، احتمالاً بهترین رویکرد برای پذیرفته شدن هرگونه ویژگی جدید شناسایی چهره خواهد بود. و این آزمایش به این هدف پاسخ میدهد: همانطور که پیشتر اشاره کردیم، متا برای سالها متهم به ناکامی در جلوگیری از سوءاستفاده کلاهبرداران از چهرههای مشهور بوده است تا از پلتفرم تبلیغاتی خود برای راهاندازی کلاهبرداریهایی مانند سرمایهگذاریهای مشکوک در ارزهای دیجیتال بهرهبرداری کنند. شناسایی چهره یکی از چالشبرانگیزترین عرصهها برای متا در طول سالهایی است که با فناوری هوش مصنوعی کار کرده است.
جالب است که به تازگی، این شرکت در سال 2024 به توافقی برای پرداخت 1.4 میلیارد دلار برای حل و فصل یک دعوی حقوقی طولانیمدت در تگزاس دست یافت، جایی که متهم به جمعآوری نادرست دادههای بیومتریک مرتبط با فناوری شناسایی چهرهاش بود. پیش از آن، فیسبوک در سال 2021 ابزار شناسایی چهرهاش را که یک دهه عمر داشت، تعطیل کرد؛ ویژگی که با مشکلات متعدد قانونی و نظارتی در بسیاری از حوزهها مواجه بود. اما به طور جالب، در آن زمان این شرکت تأیید کرد که یک بخش از فناوری را حفظ خواهد کرد: مدل DeepFace که به گفته این شرکت در فناوریهای آینده ادغام خواهد شد. این میتواند بخشی از آن چیزی باشد که اکنون در حال ساخت است.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت ما مراجعه کنید: iwl.ir.
- AI
- Europe
- facial recognition
- Meta
- Social
- United Kingdom