پرپلکسیتی محصول تحقیق عمیق رایگان خود را عرضه کرد
Perplexity launches its own freemium ‘deep research’ product

شرکت Perplexity به تازگی ابزار تحقیقاتی جامع جدیدی را معرفی کرده است که جمعه گذشته رونمایی شد. این ویژگی مشابهی در پلتفرم Gemini AI شرکت گوگل در دسامبر ارائه شد و سپس OpenAI نیز اوایل این ماه، عامل تحقیقاتی خود را راهاندازی کرد. جالب است که تمام این سه شرکت نام یکسانی برای این ویژگی انتخاب کردهاند: «تحقیق عمیق». این قابلیت با هدف ارائه پاسخهای دقیقتر و با استناد واقعی برای کاربردهای حرفهای طراحی شده است و به مراتب از آنچه که از یک چتبات مصرفی میتوانید توقع داشته باشید، فراتر میرود.
در پست وبلاگی که به معرفی «تحقیق عمیق» پرداخته، Perplexity نوشته است که این ویژگی در انجام طیف وسیعی از کارها در سطح تخصصی، از جمله در زمینههای مالی و بازاریابی تا تحقیقات محصول، برجسته است. این ابزار در حال حاضر در وب قابل دسترسی است و به زودی به برنامههای مک، iOS و اندروید این شرکت نیز افزوده خواهد شد. برای استفاده از این ویژگی، کافی است گزینه «تحقیق عمیق» را از منوی کشویی هنگام ارسال پرسش خود انتخاب کنید که به دنبال آن، گزارشی دقیق تهیه میشود که میتوان آن را به صورت PDF صادر کرد یا به صورت یک صفحه Perplexity به اشتراک گذاشت.
براساس گفتههای Perplexity، ابزار تحقیق عمیق «بهصورت تدریجی جستجو میکند، مستندات را مطالعه میکند و در مورد مراحل بعدی فکر میکند، در حالی که برنامه تحقیق خود را هرچه بیشتر در مورد زمینههای موضوع یاد میگیرد» که بهنحوی شبیه به روش تحقیق یک انسان در مورد یک موضوع جدید است. این شرکت همچنین بر عملکرد خود در آزمون «آزمون نهایی بشریت» تأکید کرده است؛ آزمونی که دارای سؤالاتی در سطوح کارشناسی در زمینههای علمی مختلف است. Perplexity اعلام کرده که ابزار تحقیق عمیق آن در این آزمون 21.1 درصد امتیاز کسب کرده که بهراحتی سایر مدلها مانند Gemini Thinking (6.2 درصد)، Grok-2 (3.8 درصد) و GPT-4o OpenAI (3.3 درصد) را پشت سر گذاشته است، اما نتوانسته با Deep Research OpenAI (26.6 درصد) رقابت کند.
در حالی که برای استفاده از Deep Research OpenAI به اشتراک پرو (200 دلار در ماه) نیاز دارید، ابزار تحقیق عمیق Perplexity به صورت رایگان در دسترس است و کاربران غیر مشترک محدودیت نامشخصی در تعداد پرسشها در روز دارند، در حالی که مشترکان پرداختی از querying نامحدود برخوردارند. همچنین به نظر میرسد که Deep Research Perplexity سریعتر عمل میکند و بیشتر کارها را در کمتر از سه دقیقه به پایان میرساند، در حالی که Deep Research OpenAI معمولاً بین 5 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد.
Perplexity در مقایسه بین محصولات مختلف تحقیق عمیق، مروری بر فناوریهای مختلف، مدلهای قیمتی و عملکرد در استفادههای گوناگون و موضوعات مختلف ارائه داده است، و توانسته تفاوتها را به شرح زیر خلاصه کند:
- Perplexity AI در سرعت و دسترسی برای پژوهشگران عادی برتری دارد
- OpenAI در عمق تحلیلی برای کاربردهای شرکتی تسلط دارد
- گوگل به بهترین شکل با اکوسیستمهای بهرهوری موجود یکپارچه میشود
با اینکه هنوز زود است تا ببینیم این ابزارها چگونه بر پژوهشهای روزمره و حرفهای تأثیر میگذارند، اخیراً نشریه «اکونومیست» به نواقص Deep Research OpenAI اشاره کرده که احتمالاً در اینجا نیز صادق است: نه تنها محدودیتهایی در «خلاقیت» آن در تفسیر دادهها وجود دارد و تمایلی به اتکا بر منابع «بهراحتی در دسترس»، بلکه خطر بزرگتر این است که «بیرونسپاری تمامی تحقیقات خود به یک دستیار سوپرذکی» میتواند «فرصتهای شما برای داشتن بهترین ایدهها را کاهش دهد».
اگر به دنبال اطلاعات بیشتر و بهروزرسانیها هستید، میتوانید به سایت ما مراجعه کنید: 'iwl.ir'.
- AI
- Perplexity
- Perplexity AI
- Startups