جریمه CFPB برای ویز، به دلیل دریافت هزینه‌های فریبنده

جریمه CFPB برای ویز، به دلیل دریافت هزینه‌های فریبنده

اداره حفاظت مالی مصرف‌کنندگان (CFPB) شرکت انتقال پول Wise مستقر در انگلستان را به خاطر "سری اقدام‌های غیرقانونی" به مبلغ حدود ۲ میلیون دلار جریمه کرد.

CFPB، ویز را به دلیل اخذ هزینه‌های فریبنده جریمه کرد

CFPB fines fintech Wise, alleging it charged deceptive fees

اداره حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مالی (CFPB) به شرکت حواله‌ی مستقر در بریتانیا، Wise، حدود 2 میلیون دلار جریمه متحمل شده است و این اقدام را به عنوان "سری از اقدامات غیرقانونی" توصیف کرده است. این اقدامات شامل تبلیغ هزینه‌های نادرست و عدم افشای صحیح نرخ ارز و سایر هزینه‌ها می‌باشد. به‌ویژه، این نهاد ادعا می‌کند که این شرکت فین‌تک مشتریان در ایالات متحده را در مورد هزینه‌های خودپرداز خود فریب داده و همچنین در افشای هزینه‌های دیگر به درستی عمل نکرده است.
CFPB همچنین ادعا می‌کند که زمانی که افراد پولی ارسال کردند و آن مبلغ به موقع نرسید، Wise در برگرداندن هزینه‌های حواله در زمان مقرر قانونی کوتاهی کرده است. این موضوع منجر به ضرر "صدها هزار دلاری" به مصرف‌کنندگان گردید. از طرف دیگر، CFPB از Wise خواسته است که حدود 450,000 دلار به مصرف‌کنندگانی که آسیب دیده‌اند بازپرداخت کند و همچنین جریمه‌ای بالغ بر 2.025 میلیون دلار نیز پرداخت نماید.
رئیس CFPB، Rohit Chopra، در بیانیه‌ای کتبی گفت: "با فریب‌کاری مشتریان، Wise خود را نسبت به سایر رقبا در بازار حواله‌ها در موقعیت ناعادلانه‌ای قرار داد." وی افزود: "فناوری جدید می‌تواند کمک کند تا انتقالات مالی ارزان‌تر و راحت‌تر شود، اما شرکت‌ها باید حقیقت را بیان کنند و به قوانین قدیمی احترام بگذارند."
Wise در ایالات متحده از طریق یک شرکت فرعی کاملاً متعلق به خود به نام Wise US فعالیت می‌کند و به تازگی اعلام کرده که به مکزیک گسترش پیدا کرده است. به‌گفته‌ی یک سخنگوی Wise، این شرکت بین ژوئن 2020 و مه 2021 یک "بازرسی روتین" توسط CFPB برای انطباق با قوانین مختلف ایالات متحده انجام داده است. CFPB در فوریه 2022 برخی مشکلات را برای Wise مطرح کرد که این شرکت ادعا کرد "به طور ناخواسته به نحوی عمل کرده است که بر اساس نظر این اداره نیاز به اصلاح داشته است."
Wise همچنین اعلام کرد که به صورت "پیشگیرانه و داوطلبانه" به مشتریان آسیب‌دیده 450,000 دلار غرامت پرداخت کرده و افزود که به طور کامل با CFPB همکاری کرده و بلافاصله برای رفع تمام مشکلات شناسایی شده کار کرده است، که بیشتر آن‌ها تا نوامبر 2022 حل و فصل شده‌اند. این شرکت تصریح کرد که در تاریخ 30 ژانویه توافقی با CFPB حاصل کرده و افزود: "در Wise، ما به صورت مداوم در برنامه و فرآیندهای انطباق خود سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که یک چارچوب قوی را حفظ کنیم، از جمله در ایالات متحده، جایی که تیم‌های خود را تقویت کرده و ابزارهای قابل توجهی ساخته‌ایم."
این آخرین نمونه از جریمه‌های مالی برای شرکت‌های فین‌تک به خاطر فعالیت‌های فریبنده می‌باشد. به عنوان مثال، Block، شرکت مادر Cash App به تازگی با پرداخت 80 میلیون دلار به عنوان بخشی از یک توافقنامه مرتبط با تخلفات قوانین پولشویی و قانون محرمانه‌سازی بانک‌ها، موافقت کرده است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه فین‌تک و اخبار مربوط به آن می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید: iwl.ir.