داب: اپلیکیشن کپی تریدینگ که نوجوانان دربارهاش صحبت میکنند.
Dub: the copy trading app that has teens talking

رسانههای اجتماعی همه چیز را از نحوهی دریافت خبر تا خرید و فروش تغییر دادهاند. حالا، دوپ (Dub) این تصور را دارد که میتواند با معرفی یک بازار سرمایهگذاری تحت تأثیر اینفلوئنسرها، این تغییرات را به دنیای سرمایهگذاری نیز منتقل کند، جایی که کاربران میتوانند با چند کلیک معاملات سرمایهگذاران برتر را دنبال کنند. این اپلیکیشن را میتوان به عنوان ترکیبی از TikTok و والاستریت تصور کرد.
استیون وانگ، ۲۳ ساله و فارغالتحصیل رها شده از هاروارد، که سرمایهگذاری را از کلاس دوم با تأیید والدینش آغاز کرده، در نظر دارد که آینده سرمایهگذاری دیگر به انتخاب سهام وابسته نخواهد بود، بلکه وابسته به انتخاب افراد است. این برنامه به کاربران این امکان را میدهد تا استراتژیهای معاملهگران، صندوقهای خودگردان و حتی کاربرانی که حرکات سیاسیون مشهور را تقلید میکنند، دنبال کنند. به جای اتخاذ تصمیمات تجاری فردی، کاربران دوپ میتوانند کل پرتفویها را کپی کنند. این مفهوم به قدری مورد توجه قرار گرفته که دوپ اکنون بیش از ۸۰۰ هزار بار دانلود شده و ۱۷ میلیون دلار نیروی سرمایهگذاری اولیه جذب کرده است.
با وجود پیشرفتهای بسیار، همچنان این سوال وجود دارد که آیا دوپ میتواند از مشکلاتی که سایر استارتاپهای فناوری مالی با آن مواجه شدهاند، اجتناب کند. سرمایهگذاری خردهفروشی در دو دهه گذشته بهطرز چشمگیری تغییر کرده است. پلتفرمهای موبایلمحور مانند رابینهود، که امکان معامله رایگان را فراهم میکردند، دنیای مالی را متحول کردند. به موازات این تحولات، رسانههای اجتماعی نحوهای که افراد، بهویژه نسل Z، تصمیمات مالی میگیرند، تغییر میدهند. وانگ در دوران تحصیل خود در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسید که این دو روند، یعنی سرمایهگذاری خردهفروشی و تصمیمگیری بر پایه تأثیرگذاران، به سمت یکدیگر در حال حرکت هستند.
وانگ با اشاره به مواردی از قبیل داستان GameStop و توانایی ایلان ماسک برای تأثیرگذاری بر بازارهای Dogecoin و Bitcoin با هر توییتی که میفرستد، تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۱ تحصیل را رها کند و دوپ را راهاندازی کند. او میگوید کاربران میانگین دوپ بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند، اما دوپ به وضوح در حال جلب توجه نسل جوانتری نیز است. این هفتهها، دختر ۱۵ ساله این ویراستار چندین بار در مورد "سرمایهگذاری مانند نانسی پلوسی" پرسیده است، پس از اینکه با تبلیغات دوپ در اینستاگرام آشنا شده است.
با این حال، دوپ رایگان نیست و وانگ از ابتدا در نظر داشت درآمدزایی داشته باشد. این پلتفرم از طریق مدل اشتراک ۱۰ دلار در ماه درآمدزایی میکند و برخی از پرتفویهای برتر بر روی پلتفرم، هزینه مدیریت دریافت میکنند و دوپ ۲۵ درصد از این هزینهها را برداشت میکند. در ضمن، دوپ به طور ارگانیک در حال گسترش است. وانگ تصریح میکند که سازندگان خوبی که در این اپلیکیشن تجاری هستند، به جذب مخاطبان خود تشویق میشوند.
سوالی که اکنون در پیش است این است که آیا دوپ میتواند همان مسیر سایر استارتاپهای فناوری مالی سریعالرشد را طی کند که بسیاری از آنها تحت نظارتهای سختگیرانه قرار گرفتهاند. دوپ میگوید که میخواهد از اشتباهات مشابهی پرهیز کند و بیش از دو سال پیش از راهاندازی با FINRA و SEC کار کرده است تا الگوی خود را در راستای قوانین مالی قرار دهد.
وانگ معتقد است که دوپ بهطور خاص برای آموزش کاربران طراحی شده است و فقط به تشویق حدس و گمان بیمورد نمیپردازد. این پلتفرم شاخصهای ریسک، بازدههای تعدیل شده بر اساس ریسک و معیارهای پایداری پرتفوی را نمایش میدهد تا به سرمایهگذاران در اتخاذ تصمیمات هوشمندانهتر کمک کند. به اعتقاد وانگ، دوپ برای سرمایهگذاران از رابینهود ایمنتر است.
در حال حاضر، دوپ در حال سرمایهگذاری شدید در تبلیغات است و بهطور خاص بر روی تبلیغات متا تمرکز کرده است تا کاربران جدیدی جذب کند، از جمله در اینستاگرام. وانگ امیدوار است که به لطف تلاشهایشان، جمعیتی وسیعتر به سرمایهگذاری به عنوان یک فرصت مردمی باور کنند. موضوع جدید و جذاب در دنیای سرمایهگذاری از جمله مواردی است که در سایت ما، iwl.ir، به آن پرداخته شده است.
- copy trading
- Dub
- Fintech
- Fintech
- gamestop
- Robinhood
- Social
- Steven Wang
- TC
- Tusk Ventures
- Vlad Tenev