احتمال مشکل علامت تجاری برای DeepSeek در آمریکا وجود دارد.
DeepSeek might have a trademark problem in the US
شرکت چینی دیپسیک (DeepSeek) به دزدی مالکیت معنوی متهم شده و در اروپا با بررسیهای حریم خصوصی روبروست. این شرکت همچنین هدف یک حمله سایبری بزرگ قرار گرفته است. اکنون به نظر میرسد که شرکت با چالش جدیدی نیز روبرو شده است: یک اختلاف حقوقی در زمینه حق ثبت علامت تجاری در ایالات متحده. دیپسیک در روز سهشنبه درخواستی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ارائه کرده تا علامت تجاری نرمافزارها، محصولات و ابزارهای چتبات هوش مصنوعی خود را ثبت کند. اما این درخواست اندکی دیر ارائه شده است. ۳۶ ساعت قبل، شرکتی دیگر برای ثبت علامت تجاری "دیپسیک" درخواست داده که نام آن "دلسون گروپ" (Delson Group Inc.) بوده و در ایالت دلاور واقع شده است. این شرکت ادعا میکند که از اوایل سال ۲۰۲۰ محصولات هوش مصنوعی به نام دیپسیک را به فروش میرساند.
در پرونده ثبت علامت تجاری، آدرس این شرکت به عنوان یک خانه در کوپرتینو ذکر شده و مدیرعامل و بنیانگذار آن شخصی به نام ویلی لو (Willie Lu) است. لو، که بهطور تصادفی از همان دانشگاه بنیانگذار دیپسیک، لیانگ ونفنگ، یعنی دانشگاه ژجیانگ فارغالتحصیل شده، در پروفایل لینکدین خود ادعا کرده که استاد مشاورهای "نیمهبازنشسته" در دانشگاه استنفورد و مشاور FCC است. به نظر میرسد که لو بیشتر دوران حرفهای خود را در صنعت بیسیم سپری کرده است. صفحات وب دیگری که تکنولوژیکرانچ (TechCrunch) با استفاده از آدرس ایمیل ثبت شده در پرونده علامت تجاری شناسایی کرده، به سخنرانیها و دورههای آموزشی لو درباره استانداردهای بیسیم اشاره دارند. لو همچنین یک دوره آموزشی به نام "DeepSeek" در لاسوگاس درباره "هوشمصنوعی فوقهوشمند" برگزار میکند که بلیت آن از ۸۰۰ دلار شروع میشود. این اطلاعات به وضوح در وبسایتی که در پرونده ثبت علامت تجاری دلسون گروپ ذکر شده، آمده است. این وبسایت ادعا میکند که لو "حدود ۳۰ سال تجربه در حوزه فناوری اطلاعرسانی و ارتباطات (ICT) و هوش مصنوعی" دارد.
در تماس با لو برای دریافت نظرش درباره این مسئله، او به تکنولوژیکرانچ گفت که مایل است در پالو آلتو یا ساراتوگا ملاقات و گفتگو کند، اما به درخواست پیگیری پاسخی نداد. جستجویی برای نام "دلسون گروپ" در سیستم استعلام هیئت تجدیدنظر و اعتراض علامت تجاری USPTO، بیش از دو دوجین اختلاف میان لو و سازمانهایی از جمله GSMA، تنسنت و تراکفون وایرلِس را نشان میدهد. دلسون برخی از علامتهای تجاری که ثبت کرده را رها کرده یا درخواستهای در حال انتظار خود را لغو کرده است.
جستجوی عمیقتری با استفاده از ابزار جستجوی علامت تجاری USPTO فهرستی از ۲۸ علامت تجاری ثبت شده تحت نام دلسون را نشان میدهد، که برخی از آنها متعلق به شرکتهای بزرگ چینی است. دلسون مثلاً علامت تجاری "ژلی" (Geely) که یک شرکت خودروسازی چینی است و "چین موبایل"، ارائهدهنده خدمات ارتباطی مستقر در هنگکنگ را دارد. الگوی ثبت این علامتها نشاندهنده تاریخچهای از ثبت نامهای تجاری بهمنظور فروش یا سواری گرفتن از محبوبیت یک برند است.
در یکی از مشهورترین نمونهها از این قبیل، کارآفرین چینی، ژان باوشنگ (Zhan Baosheng)، به موفقیت توانست نام انگلیسی "تسلا" را در چین به ثبت برساند، همچنین لوگو و فونت "T" تسلا و نام transliterated چینی آن را هم به ثبت رساند. (باوشنگ بعداً با تسلا برای مبلغی نامشخص توافق کرد.) با این حال، گزینههای دیپسیک در این مرحله به شدت محدود است. طبق قانون ایالات متحده، معمولاً نخستین کسی که از علامت تجاری استفاده میکند، صاحب قانونی آن علامت محسوب میشود مگر اینکه ثابت شود که علامت تجاری بهطور غیرمنصفانهای ثبت شده است.
جاش گربن (Josh Gerben)، وکیل و بنیانگذار یک شرکت حقوقی تخصصی در مسائل مالکیت معنوی، به تکنولوژیکرانچ گفت: "در حالی که دیپسیک ممکن است بتواند برای توافق همزیستی تلاش کند اگر ثابت کند که در جنبههای مختلف هوش مصنوعی نسبت به دلسون گروه فعالیت میکند، اما این شرکت آمریکایی چندین مزیت دارد." او افزود: "آنها نخست ثبت کردهاند، ادعای استفاده زودتر دارند (۲۰۲۰ در مقابل ادعای شروع دیپسیک در ۲۰۲۳) و همچنین دارای وبسایتی فعال هستند که نشاندهنده فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی شامل رویدادهای آموزشی است."
گربن اشاره کرد که حتی ممکن است دلسون گروپ بخواهد "سرپوش معکوس" را به دلیل ظهور سریع دیپسیک بهعنوان یک برند مطرح کند یا به شکایت بپردازد تا از ادامه استفاده دیپسیک از نام برند خود در ایالات متحده جلوگیری کند. او اظهار داشت: "دیپسیک ممکن است واقعاً یک مشکل علامت تجاری در ایالات متحده داشته باشد که در آن ممکن است این مالک قبلی حقوق — دلسون گروپ — وجود داشته باشد و این مالک قبلی ممکن است پروندهای بسیار خوب برای نقض علامت تجاری داشته باشد." این اولین بار نیست که یک شرکت هوش مصنوعی با مشکلات علامت تجاری مواجه میشود. OpenAI در فوریه گذشته برای ثبت "GPT" ناموفق بود زیرا USPTO رای داد که این اصطلاح بسیار عمومی است.
در ماههای گذشته، OpenAI همچنین با تکنولوژیدان و کارآفرین گای راوین (Guy Ravine) برای حق استفاده از "Open AI" جنگیده است، که راوین ادعا میکند که او این نام را به عنوان بخشی از یک دیدگاه "منبع باز" هوش مصنوعی در حدود سال ۲۰۱۵ — سال تأسیس OpenAI — پیشنهاد داده است. این وضعیت میتواند در آیندهای نهچندان دور بر سرنوشت دیپسیک تاثیرگذار باشد. سایت ما یعنی iwl.ir بهروزترین اخبار و تحلیلها را در خصوص تحولات صنعت هوش مصنوعی و مسائل حقوقی مرتبط ارائه میدهد و میتواند منبعی مفید برای پیگیری این موضوع باشد.
- AI
- AI
- Apps
- brand
- deepseek
- patent
- Trademark
- United States Patent and Trademark Office
- uspto