بنیان‌گذاران جولا، دستیار هوش مصنوعی را برای تقویت تلاش‌های خود در زمینه GenAI با حریم خصوصی معرفی کردند.

بنیان‌گذاران جولا، دستیار هوش مصنوعی را برای تقویت تلاش‌های خود در زمینه GenAI با حریم خصوصی معرفی کردند.

جولا، سازنده سابق موبایل که به یک کسب‌وکار هوش مصنوعی متمرکز بر حریم خصوصی تبدیل شده، به همراه استارتاپ خواهرش، ونهو.ای آی، از یک دستیار هوش مصنوعی رونمایی کرده که به ادعای آنها، گزینه‌ای “کاملاً خصوصی” در برابر غول‌های ابری است که از اطلاعات شخصی شما سوءاستفاده می‌کنند.

بنیان‌گذاران جولا، دستیار هوش مصنوعی جدیدی را برای ترویج ژن‌هوش مصنوعی با حفظ حریم خصوصی معرفی کردند.

Jolla founders take the wraps off an AI assistant to power up their push for privacy-friendly GenAI

شرکت Jolla، که در گذشته به عنوان سازنده گوشی‌های موبایل شناخته می‌شد و اکنون به یک کسب و کار هوش مصنوعی متوجه حفاظت از حریم خصوصی تبدیل شده، در همکاری با استارتاپ خواهر خود، Venho.ai، از یک دستیار هوش مصنوعی پرده برداری کرده است. این دستیار به عنوان یک جایگزین "کاملاً خصوصی" برای غول‌های کلان داده‌ای که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند، معرفی شده است. هدف این دستیار هوش مصنوعی این است که با اپلیکیشن‌هایی مانند ایمیل، تقویم و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی ادغام شود و ابزاری را به کاربران ارائه دهد که امکان مکالمه و انجام اقدامات به نمایندگی از آنها را فراهم کند.
به طور مشخص، این یعنی قابلیت‌هایی مانند خلاصه‌سازی ایمیل‌ها و اسناد، برنامه‌ریزی جلسات، فیلتر کردن فیدهای رسانه‌های اجتماعی و انجام جستجوهای وب. همچنین قرار است این ابزار بتواند در موقعیت‌های مختلف، به طور آنی، ایجنت‌های هوش مصنوعی جدیدی را ایجاد کند تا بتواند کارایی خود را بیشتر گسترش دهد به شرط آنکه کلیدهای API لازم در دسترس باشد. به علاوه، یک بازارچه اقتصادی برای ایجنت‌های هوش مصنوعی نیز در حال برنامه‌ریزی است که قرار است ماه آینده راه‌اندازی شود.
در زمینه دیگری، Jolla به دنبال تبدیل دستیار هوش مصنوعی به یک کمک‌کننده برای خرید و یادآوری‌های شخصی است. این بدان معناست که کاربران می‌توانند برای تحقیق درباره خریدهای احتمالی کمک بگیرند یا یادداشت‌هایی را به دستیار هوش مصنوعی ارسال کنند تا به نمایندگی از آنها به خاطر بسپارد. در این حالت، کاربران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این اطلاعات خصوصی به امپراتوری‌های کلان داده‌ای در فضای ابری ارسال نمی‌شود.
نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی به تنهایی عمل نمی‌کند و تیم "Jolla با Venho" در سال گذشته در حال توسعه سخت‌افزار هوش مصنوعی اختصاصی بوده است که به آن "ایجنت‌های هوش مصنوعی در یک جعبه" نیز گفته شده است. تمرکز این فناوری بر روی ایجاد تجربه‌ای شخصی‌سازی شده از هوش مصنوعی بدون هیچ گونه خطر از دست دادن حریم خصوصی است.
رویکرد این تیم بر استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی کوچکتر که می‌توانند به‌صورت محلی میزبانی شوند، متکی است؛ این مدل‌ها می‌توانند بسیاری از وظایف داده‌ای را برای کاربران مدیریت کنند، به همراه پیش‌پردازش و یک پایگاه داده وکتور که داده‌ها را از حساب‌های متصل‌شده به هم پیوند می‌دهد تا تجربه کاربری را در سطح درخواست تسریع کند. در نهایت، نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده است که بر روی تمام این هماهنگی‌های داده‌ای در پس‌زمینه بیفتد و به‌طور خودکار بین ایجنت‌های مختلف هوش مصنوعی جابجا شود، به طوری که نیازهای کاربران در هر لحظه برآورده گردد. برای مطالعه اطلاعات بیشتر درباره این فناوری نوین می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید: iwl.ir.

عبور از شلوغی‌ها

Cutting through the noise

عبور از شلوغی‌ها - Cutting through the noise

کاهش سر و صدا
در کنگره جهانی موبایل (MWC) در بارسلونا، آنتی سارنیکو، هم بنیان‌گذار و سامی پیینیمکی، از وِیتران‌های جولا، به TechCrunch پیش‌نمایش انحصاری از تکنولوژی دستیار هوش مصنوعی جدید خود ارائه دادند. آن‌ها بر این باورند که فرصتی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد تا در واقع یک سیستم عامل هوش مصنوعی غیرمتمرکز توسعه دهند و کارایی غول‌های ابری را تحت تأثیر قرار دهند، چرا که هوش مصنوعی مولد قوانین استفاده از نرم‌افزارها را دگرگون می‌کند. این دو به سابقه طولانی خود در توسعه سخت‌افزار و سیستم‌عامل‌های موبایل (با سیلفیش) و ادغام برنامه‌های اندروید اشاره کردند و معتقدند این موضوع به آن‌ها در رقابت کمک می‌کند. سارنیکو می‌گوید: "در حال حاضر بار شناختی زیادی به خاطر هوش مصنوعی به وجود آمده است و ما به یک دستیار نیاز داریم تا اطلاعات را فیلتر کند." او خاطرنشان می‌کند که این دستیار هوش مصنوعی به ابزاری ضروری برای کاهش سر و صدا تبدیل خواهد شد و تأکید می‌کند: "این ابزار شماست — شما مالک آن هستید."
نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی که تحت نام برند "Mindy" رونمایی شده، یک آواتار با طراحی زنانه است که کاربران می‌توانند آن را با سلیقه خود شخصی‌سازی کنند. این سرویس به زودی به عنوان یک سرویس اشتراکی بر روی یک ابر خصوصی که توسط Venho.ai مدیریت می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد. در یک دمو، TechCrunch مشاهده کرد که سارنیکو با دستیار هوش مصنوعی در حال تعامل است و از طریق یک رابط چت سوالاتی می‌پرسد و پاسخ‌ها را به صورت متن و گفتار دریافت می‌کند. او از دستیار خواسته که ایمیل‌هایش را چک کند و وظایف مرتبط با ایمیل را به لیست کارهایش اضافه کند و همچنین یک زمان برای برگزاری جلسه رزرو کند. قابل ذکر است که کاربران می‌توانند به دستیار سخن بگویند.
در ابتدا، یک توقف کوتاه قبل از دریافت اولین پاسخ مشاهده شد، اما پاسخ‌های بعدی سریع‌تر بودند. سارنیکو همچنین به این نکته اشاره کرد که آن‌ها در حال کار بر روی افزایش سرعت و بهینه‌سازی هستند، با هدف کاهش زمان پاسخ‌دهی به یک ثانیه. او برای آزمایش یک درخواست جستجوی وب — خواستن اطلاعات درباره یک شرکت — تلاش کرد، اما این درخواست به خاطر عدم اتصال لپ‌تاپ به اینترنت موفق نبود. علاوه بر ارائه دستیار هوش مصنوعی از طریق ابر خصوصی خود، این ابزار ماه آینده بر روی دستگاه هوش مصنوعی Mind2 جولا نیز در دسترس خواهد بود — که تیم از ژانویه آن را به علاقه‌مندان اولیه ارسال کرده است. این بدان معناست که صاحبان Mind2 می‌توانند این دستیار هوش مصنوعی را بر روی سرور شخصی خود میزبانی کنند و نیازی به استفاده از هیچ خدمات ابری شخص ثالث نخواهند داشت (حتی ابر "خصوصی" که Venho تبلیغ می‌کند).
با توجه به سوالاتی که می‌توان بر روی مدل‌های هوش مصنوعی کوچک درون دستگاه اجرا کرد — که شامل مدل 1.5 میلیارد پارامتری DeepSeek و مدل 1 میلیارد پارامتری Llama از متا است — این دستگاه قادر به درک و ارائه پاسخ‌های مناسب است، اما اگر اطلاعات زیادی به آن داده شود (مثلاً بارگزاری یک سند بزرگ) دچار سردرگمی می‌شود. همچنین ممکن است برخی سوالات پردازش بیشتری نیاز داشته باشند که نیاز به استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) داشته باشند، که در این حالت حریم خصوصی کاربران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
اما با داشتن یک دستیار محاوره‌ای بر روی سیستم، این امکان وجود دارد که کاربران به هوش مصنوعی بگویند که چگونه می‌خواهند با آن کار کند — به عنوان مثال، می‌توانند به دستیار بگویند که هیچ اطلاعات بهداشتی را به LLMها ارسال نکند — که این قابلیت، تجربه کاربری را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد. قیمت دوره‌ای اولیه برای دستیار هوش مصنوعی (برای 1000 کاربر اول) 10 دلار در ماه (پس از یک دوره آزمایشی 14 روزه) تعیین شده است، اما قیمت نهایی حدود 20 دلار در ماه خواهد بود.
در یک سال گذشته، دستگاه Mind 2 تغییرات زیادی کرده است و اکنون بزرگ‌تر و به اندازه یک کتاب جیبی کوچک و چاق شده است. پیینیمکی همچنین اشاره کرد که این افزایش اندازه بیشتر به دلیل نیازهای مدیریت حرارتی است و اکنون دستگاه شامل یک هیت‌سینک بزرگتر و سایر اجزای مدیریت حرارتی است. همچنین نهایی‌سازی این تجهیزات در فنلاند و در یک مرکز سابق نوکیا در سالو انجام می‌شود که این خود نویدبخش احیای شکوه‌های فناوری فنلاندی در گذشته است. سارنیکو می‌گوید که تاکنون حدود 500 دستگاه Mind 2 به علاقه‌مندان اولیه ارسال شده است و تیم از علاقه‌مندان سیلفیش بازخوردهای مفیدی دریافت کرده و به کمک آن‌ها مشکلات را برطرف می‌کند. او این رویکرد را به تمام استارتاپ‌ها توصیه می‌کند.
با اینکه آن‌ها در زمینه فروش این تجهیزات و خدمات مرتبط فعالیت می‌کنند، اما همچنین بر این باورند که فرصت‌های جالبی در بازار B2B وجود دارد که در حال شروع است. سارنیکو می‌گوید برخی از شرکت‌های مخابراتی پتانسیل سخت‌افزار برای ارائه یک راه‌حل مرکزی خانگی را مشاهده کرده‌اند که می‌تواند برای چندین عضو خانواده که تحت یک سقف زندگی می‌کنند، مناسب باشد — به عبارتی، "این مانند یک آمازون الکسا خصوصی است." این امر سبب تشویق تیم به تسریع توسعه Mindy برای نمایش قدرت تعامل هوش مصنوعی شده است.