VCها در مورد اینکه چرا اکثر استارتاپ های مصرف کننده هوش مصنوعی هنوز قدرت ماندگاری ندارند بحث می کنند

VCها در مورد اینکه چرا اکثر استارتاپ های مصرف کننده هوش مصنوعی هنوز قدرت ماندگاری ندارند بحث می کنند

حتی سه سال پس از شروع رونق هوش مصنوعی، بیشتر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هنوز از طریق فروش به مشاغل و نه مصرف‌کنندگان فردی درآمد کسب می‌کنند.

VCها در مورد اینکه چرا اکثر استارتاپ های مصرف کننده هوش مصنوعی هنوز قدرت ماندگاری ندارند بحث می کنند

VCs discuss why most consumer AI startups still lack staying power

حتی سه سال پس از شروع رونق هوش مصنوعی، بیشتر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هنوز از طریق فروش به مشاغل و نه مصرف‌کنندگان فردی درآمد کسب می‌کنند. اگرچه مصرف کنندگان به سرعت LLM های همه منظوره مانند ChatGPT را پذیرفتند، اکثر برنامه های کاربردی GenAI مصرف کننده تخصصی هنوز طنین انداز نشده اند. Chi-Hua Chien، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیریت در Goodwater Capital، روی صحنه رویداد StrictlyVC TechCrunch در اوایل دسامبر، گفت: «بسیاری از برنامه های کاربردی اولیه هوش مصنوعی در مورد ویدیو، صدا و عکس فوق العاده جالب بودند. اما سپس Sora و Nano Banana ظاهر شدند و چینی‌ها مدل‌های ویدئویی خود را منبع باز کردند. بنابراین، بسیاری از این فرصت‌ها ناپدید شدند. Chien برخی از این برنامه‌ها را با چراغ قوه ساده مقایسه می‌کند، که در ابتدا پس از عرضه آیفون در سال 2008 یک دانلود شخص ثالث محبوب بود، اما به سرعت در خود iOS ادغام شد. او استدلال کرد که همانطور که چند سال طول کشید تا پلتفرم گوشی‌های هوشمند قبل از ظهور اپلیکیشن‌های مصرف‌کننده تغییردهنده بازی، مستحکم شود، پلتفرم‌های هوش مصنوعی نیز برای شکوفا شدن محصولات مصرفی با هوش مصنوعی به دوره‌ای مشابه از «ثبات‌سازی» نیاز دارند. چین گفت: «من فکر می‌کنم که ما دقیقاً در آستانه‌ی معادل موبایل‌های دوران 2009-2010 هستیم. آن دوره تولد کسب‌وکارهای بزرگ مصرف‌کننده تلفن همراه مانند Uber و Airbnb بود. چین گفت، ما می‌توانیم نشانه‌هایی از این تثبیت را با Gemini گوگل که به برابری فناوری با ChatGPT رسیده است، ببینیم. الیزابت ویل، بنیانگذار و شریک Scribble Ventures، احساسات Chien را در مورد روزهای اولیه GenAI منعکس کرد و وضعیت فعلی برنامه‌های هوش مصنوعی مصرف‌کننده را به‌عنوان یک «میانه ناخوشایند نوجوان» توصیف کرد. برای رشد استارت آپ های هوش مصنوعی مصرف کننده چه چیزی لازم است؟ احتمالاً یک دستگاه جدید فراتر از تلفن هوشمند. چین می‌گوید: «بعید است دستگاهی که 500 بار در روز آن را برمی‌دارید اما فقط 3 تا 5 درصد از چیزی را که می‌بینید می‌بیند، در نهایت مواردی را معرفی می‌کند که از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند.» ویل موافقت کرد که یک گوشی هوشمند ممکن است برای بازبینی محصولات هوش مصنوعی مصرفی تا حد زیادی محدود کننده باشد زیرا محیطی نیست. او گفت: «فکر نمی‌کنم در پنج سال آینده برای این کار بسازیم.» استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری فعلی برای ساختن یک دستگاه شخصی جدید که می‌تواند جایگزین گوشی‌های هوشمند شود، رقابت می‌کنند. OpenAI و مدیر طراحی سابق اپل، Jony Ive، در حال کار بر روی چیزی هستند که شایعه شده است یک دستگاه "بدون صفحه" و اندازه جیبی است. عینک هوشمند Ray-Ban Meta با یک مچ بند کنترل می شود که حرکات ظریف را تشخیص می دهد. در همین حال، تعدادی از استارت‌آپ‌ها، با نتایج اغلب ناامیدکننده، تلاش می‌کنند تا سنجاق، آویز یا حلقه‌ای را معرفی کنند که از هوش مصنوعی به روشی متفاوت از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. با این حال، هر محصول مصرف کننده هوش مصنوعی به یک دستگاه جدید وابسته نخواهد بود. Chien پیشنهاد کرد که یکی از این پیشنهادها می تواند یک مشاور مالی هوش مصنوعی شخصی باشد که برای نیازهای خاص کاربر سفارشی شده است. به طور مشابه، Weil پیش‌بینی می‌کند که یک معلم خصوصی و «همیشه فعال» با آموزش تخصصی آن که مستقیماً از تلفن هوشمند ارائه می‌شود، همه جا حاضر شود. گرچه ویل و چین از پتانسیل هوش مصنوعی هیجان زده بودند، در مورد ظهور چندین استارت آپ شبکه اجتماعی که هنوز از هوش مصنوعی بهره می برند، ابراز تردید کردند. Chien گفت این شرکت ها در حال ایجاد شبکه هایی هستند که در آن هزاران ربات هوش مصنوعی با محتوای کاربر تعامل دارند. او گفت: "این بازی اجتماعی را به یک بازی تک نفره تبدیل می کند. مطمئن نیستم که کار کند." دلیل اینکه مردم از شبکه‌های اجتماعی لذت می‌برند، درک این موضوع است که انسان‌های واقعی در طرف مقابل وجود دارند.»