ترامپ برنامههای تأمین مالی شارژ خودروهای برقی را هدف قرار میدهد که تسلا از آن بهرهبرداری میکند.
Trump targets EV charging funding programs Tesla benefits from
دولت ترامپ در تلاش است تا جریان سرمایهگذاری برای زیرساختهای شارژ خودروهای برقی را از دو برنامهای که به تسلا کمک کردهاند، متوقف کند. این اقدام، نمونهای دیگر از تضاد منافع سیاسی ایلان ماسک و هدف شرکت خودروسازی او برای پیشبرد انرژی پایدار به شمار میرود. این اقدام ترامپ ممکن است موفق نشود، اما در صورت موفقیت، تسلا از دو منبع تأمین مالی که در دو سال گذشته برای گسترش شبکه شارژ پیشتاز خود استفاده کرده، محروم خواهد شد.
در یکی از دستورات اجرایی متعدد، ترامپ در روز اول دوره دوم ریاستجمهوریاش اعلام کرد که "همه نهادها باید فوراً پرداخت وجوه" از برنامههای ایجاد شده تحت قانون کاهش تورم و قانون زیرساختهای دو حزبی را متوقف کنند. او به طور خاص از توقف تأمین مالی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی که از طریق برنامه فرمول زیرساختهای خودروهای برقی ملی (NEVI) و برنامه کمک مالی شارژ و سوختگیری (CFI) فراهم شده، نام برده است.
این نهادها موظفاند گزارشی از "فرآیندها، سیاستها و برنامهها برای صدور کمکهای مالی، وامها، قراردادها یا هر نوع دیگر پرداختها" در مدت 90 روز از تاریخ این دستور ارایه دهند. این در حالی است که دیگر رئیسان نهادها باید گزارشی به دفتر مدیریت و بودجه و شورای اقتصادی ملی ارسال کنند. همچنین در این دستور آمده است که نهادها نمیتوانند وجوه بیشتری پرداخت کنند مگر اینکه "مدیر دفتر مدیریت و بودجه و دستیار رئیسجمهور در امور اقتصادی تشخیص دهند که چنین پرداختهایی با هرگونه توصیهای که تصمیم به پذیرش آنها دارند مطابق است."
ایلان ماسک بارها ادعا کرده که ماموریت تسلا "شتاب بخشیدن به انتقال به انرژی پایدار" است، اما اکنون به طور رسمی با دولت دوم ترامپ همکاری میکند، دولتی که در روز اول خود به انرژی پایدار حمله کرد. ترامپ قبلاً قوانین مربوط به اجارههای فدرال برای توسعه انرژی باد در دریا را متوقف کرده، ایالات متحده را از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج کرده و در تلاش است تا سیاستهای دیگر دولت بایدن در حوزه خودروهای برقی را معکوس کند.
تسلا اخیراً بخشی از گروهی بوده که موفق به دریافت 100 میلیون دلار از برنامه CFI برای ساخت زیرساختهای شارژ خودروهای سنگین برقی در ایلینوی شده است. این شرکت امید داشت که حدود 40 میلیون دلار از درخواست تأمین مالی اولیه گروه به ارزش 126 میلیون دلار را تامین کند. همچنین، تسلا بارها برای ساخت کریدور شارژ کامیون میان شمال کالیفرنیا و جنوب تگزاس طلب 100 میلیون دلار از تأمین مالی CFI داشته، اما این درخواست چندین بار رد شده است.
جایزه CFI تسلا در ایلینوی تنها بخشی کوچک از نزدیک به 2 میلیارد دلار است که وزارت حملونقل در دو سال گذشته تخصیص داده است. تسلا سهم بیشتری از جوایز برنامه NEVI دریافت کرده که مبالغ کمتری به ایالتها اعطا میشود تا از آنها برای ساخت زیرساختهای شارژ استفاده کنند. تا میانه سال 2024، تسلا حدود 13 درصد از تمام جوایز NEVI را به دست آورد و از این میلیونها دلار برای گسترش شبکه سوپرشارژر خود استفاده کرده است.
به گفته مارتین لاکمن، پژوهشگر مرکز حقوق تغییر اقلیمی سابین در دانشکده حقوق کلمبیا، ترامپ ممکن است بتواند جریان هزینههای آینده از این برنامهها را کند یا متوقف کند. او ممکن است به ویژه اگر دولتش در نبرد قانونی وعدهاش در مورد قانون کنترل ضبط موفق شود، بتواند این کار را انجام دهد. لاکمن افزود: "این جا فضای زیادی برای مانور وجود دارد و دولت ترامپ قطعاً همه تلاش خود را برای تأخیر در هزینههای این قوانین خواهد کرد."
با این حال، مشخص نیست که آیا ترامپ میتواند بهطور قانونی تأمین مالی جوایز موجود تحت قرارداد را متوقف کند یا خیر. او در ادامه میگوید: "افرادی که امروز قرارداد دارند، بر اساس آن قراردادها حقوقی دارند و رئیسجمهور نمیتواند آنها را از بین ببرد." اما لاکمن هشدار داد که در صورتی که نهادها تحت فشار کافی از ترامپ قرار گیرند، ممکن است شرایط قراردادها را نقض کنند و به احتمال زیاد قوانین تعیینکننده برنامههای تأمین مالی را زیر پا بگذارند.
در این شرایط، شرکتها، نهادهای دولتی و محلی، یا دیگر ارگانهایی که جوایز NEVI یا CFI را کسب کردهاند، باید برای اجرای قراردادهای خود مبارزه کنند. او افزود: "اگر دولت جدید بخواهد مردم را مجبور به مبارزه برای قراردادهایشان در دادگاه کند، این قطعاً مانع بزرگی برای ساخت زیرساختهای خودروهای برقی خواهد بود." وبسایت ما، iwl.ir، به روزرسانیها و اطلاعات بیشتری درباره این تحولات و تأثیرات آن برای صنعت خودروهای برقی ارائه خواهد داد.
- electric vehicles
- Tesla
- Transportation
- Trump Administration