کودیاک اولین تحویل کامیون‌های بدون راننده خود را به مشتری آتلانتا انرژی انجام داد.

کودیاک اولین تحویل کامیون‌های بدون راننده خود را به مشتری آتلانتا انرژی انجام داد.

کودیاک رباتیکس به‌طور رسمی دو کامیون خودران را به مشتری خود، آتلانتا انرژی سولوشنز، تحویل داد که این شروع تجاری نخست این استارتاپ است.

کودیاک نخستین تحویل کامیون خودران را به مشتری آتلانتیس انرژی انجام داد.

Kodiak has made its first driverless truck deliveries to customer Atlas Energy

شرکت Kodiak Robotics به‌طور رسمی دو کامیون خودران را به مشتری خود، Atlas Energy Solutions، واگذار کرده است که این رویداد به عنوان نخستین launches تجاری این استارتاپ به شمار می‌رود. Atlas، که تأمین کننده مصالح حفاری (مانند ماسه) و خدمات لجستیک میدان‌های نفتی است، کامیون‌های مجهز به تکنولوژی Kodiak را در ماه دسامبر دریافت کرده و پس از آن، عملیات بدون راننده را در محیط‌های خارج از جاده در حوضه پرمین غرب تگزاس آغاز کرده است. به گفته دان برنت، بنیان‌گذار و مدیرعامل Kodiak، این شرکت تاکنون 100 بار بار را با کامیون‌های خودران انجام داده است، در حالی که هیچ راننده انسانی در پشت فرمان نبوده است. او به TechCrunch گفت: "این برای اولین بار است که مشتری مالک و بهره‌بردار وسیله نقلیه بدون راننده است، نه شرکت خودروی خودران؛ و ما فکر می‌کنیم این مدل آینده است."
تا به امروز، Kodiak و رقبای آن مانند Aurora Innovation و Waabi، آزمایش‌های تجاری را برای مشتریان در بزرگراه‌ها با راننده‌های ایمنی انسانی انجام داده‌اند. در این آزمایش‌ها، کامیون‌های متعلق به Kodiak برای باربری به نفع حمل‌کنندگان، فعالیت می‌کردند. هدف اصلی این است که فناوری AI Driver-as-a-Solution را به شرکت‌های مانند Atlas بفروشند. به عبارت دیگر، Kodiak و شبیه به آن‌ها در درازمدت نمی‌خواهند خود عملیات حمل و نقل را انجام دهند، بلکه تمرکزشان روی فروش تکنولوژی خودران است.
برای مقایسه، در صنعت رباتاکسی، شرکت‌هایی مثل Waymo و سابقاً Cruise، خدمات سوار و پیاده خود را مدیریت و بهره‌برداری کرده‌اند، اما شراکت‌های اخیر Waymo با Uber و Moovit نشان می‌دهند که این شرکت ممکن است در نهایت از اداره این خدمات دست بردارد. Kodiak نخستین بار در ماه جولای 2024 از شراکت خود با Atlas خبر داد، پس از این که دو شرکت نخستین حرکت بدون راننده را با موفقیت انجام دادند و ماسه frac را در حوضه پرمین غرب تگزاس تحویل دادند. رغم اینکه Kodiak هنوز آزمایش‌های فعال باربری را در بزرگراه‌ها انجام می‌دهد و برنامه‌هایی برای حمل و نقل خودران در مسیرهای طولانی دارد، توافق با Atlas بخش کلیدی استراتژی کوتاه‌مدت این استارتاپ برای ورود به بازار است.
عملکرد خودران در محیط‌های ناهموار چالش‌های خاص خود را دارد، از جمله تغییر مداوم مناظر و عدم وجود نقشه‌های HD برای تکیه بر آن، اما به گفته برنت، این امر نسبت به رانندگی در بزرگراه، مسیر سریع‌تری برای درآمدزایی به حساب می‌آید. و این پیش‌بینی اکنون در حال تحقق است. Kodiak اکنون از طریق یک اشتراک سالانه شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار، درآمدی از Atlas کسب می‌کند که شامل هزینه سنسورهای مدولار Kodiak است که بر روی کامیون‌های متعلق به Atlas نصب می‌شود. برنت اظهار داشت: "ما API‌ها را به سیستم مدیریت حمل و نقل مشتری ادغام می‌کنیم که به Atlas این امکان را می‌دهد که از ابزارهای موجود خود استفاده کند و به‌طور مؤثر به کامیون‌های بدون راننده بگوید که به کجا بروند." او افزود: "اما مهم‌تر از همه، آن‌ها کنترل لجستیک را در دست دارند. ما در این زمینه دخالتی نداریم. ما فقط اطمینان حاصل می‌کنیم که در حین عملیات کامیون‌ها، آن‌ها سالم و ایمن هستند و اگر مشکلی پیش آمد، می‌توانیم وارد عمل شویم و نگهداری را انجام دهیم."
Atlas که در تمام 75,000 مایل مربع حوضه پرمین در تگزاس و نیومکزیکو فعالیت می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است که به‌تدریج عملیات کامیون‌های بدون راننده را در طول سال گسترش دهد. به همین منظور، Kodiak یک دفتر در شهر نزدیک اوکسا، تگزاس تأسیس کرده که یک مجموعه 18,000 فوت مربعی با تیمی متشکل از 12 کارمند Kodiak را در بر می‌گیرد. هدف Kodiak این است که تا پایان سه‌ماهه اول تعداد پرسنل خود را به حدود 20 نفر افزایش دهد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ما به نشانی iwl.ir مراجعه کنید.