متا: پایان بررسی صحت اطلاعات تأثیری بر هزینه تبلیغات نداشته است
Meta says end of fact-checking hasn’t impacted ad spend
متا اعلام کرده است که تصمیم جنجالیاش برای پایان دادن به برنامه بررسی حقایق تأثیری بر هزینههای تبلیغکنندگان نداشته است. در تماس تلفنی با سرمایهگذاران در سهماهه چهارم سال 2024، مدیر مالی متا، سوزان لی، اطمینان داد که تقاضای تبلیغکنندگان همچنان قوی است و تعهد این شرکت به ایمنی برند بدون تغییر باقیمانده است، با وجود تدابیر جدید. از سوی دیگر، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اذعان کرد که قابلیت یادداشتهای جامعهای که جایگزین بررسی حقایق شده است، یک سیستم "بهتر" است و او ایده اصلی را به پلتفرم ایکس نسبت داد. لی همچنین به سرمایهگذاران گفت که متا "تأثیر قابل توجهی از تغییرات سیاست محتوای خود بر هزینههای تبلیغکنندگان مشاهده نکرده است"، اما جزئیات خاصی به اشتراک نگذاشت. او ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز به عنوان کمکهایی برای حداکثرسازی ارزش هزینههای تبلیغاتی معرفی کرد.
زاکربرگ همچنین دلایلی را که پشت تصمیم متا برای پایان دادن به بررسی حقایق، که اوایل این ماه اعلام شد و در حال حاضر فقط برای ایالات متحده اعمال میشود، ارائه داد. او گفت: "من از اعتراف به این موضوع که کسی چیزی بهتر از ما انجام میدهد، نمیترسم." او معتقد است که وظیفه آنها ارائه بهترین کار و پیادهسازی بهترین سیستم است. این مدیر در پاسخ به تفسیرها در مورد پایان بررسی حقایق، که به معنای بیتوجهی متا به افزودن زمینه یا مبارزه با اطلاعات نادرست تلقی شده بود، گفت: "این درست نیست." زاکربرگ افزود: "من واقعاً فکر میکنم که سیستم یادداشتهای جامعهای مانند آنچه ایکس برای مدتی داشته، واقعاً از آنچه ما قبلاً انجام میدادیم مؤثرتر است و فکر میکنم محصول ما به خاطر آن بهتر خواهد شد."
علاوه بر این، بسیاری از میمهای خندهداری که به انتقاد از تصمیم زاکربرگ برای پایان دادن به بررسی حقایق پرداختهاند، بیشتر بر روی خود او تمرکز کردهاند. این موضوع در حالی است که پایان دادن به بررسی حقایق در ایالات متحده در زمان بازگشت ترامپ به قدرت، با توجه به نگرانیهای طولانیمدت جمهوریخواهان درباره سانسور در رسانههای اجتماعی، چندان عجیب نیست. حرکت متا برای استفاده از ایده ایکس به عنوان جایگزین بررسی حقایق، به جای اختراع یک سیستم جدید، نیز نشاندهنده عادت دیرینه این شرکت در کپیبرداری از ایدههای رقیب خود است. زاکربرگ سالها پیش در جلسات ضد انحصار کنگره به این موضوع اذعان کرد که فیسبوک "مسلماً ویژگیهای سایر رقبا را اقتباس کرده است". این روزها او کمتر از دادن اعتبار به ایدههایی که متا به خود میگیرد، خجالت میکشد. سایت ما، iwl.ir، نیز به تحولات این حوزه و تأثیرات آن بر روی دنیای دیجیتال و تبلیغات آنلاین توجه دارد.
- Facebook fact-checking
- Mark Zuckerberg
- Meta
- Social
- TC