استارتاپ سوختهای الکتریکی، قبل از تأمین سوخت جتها، الماس خواهد ساخت.
E-fuels startup will make diamonds before powering jet planes
حادثه 11 سپتامبر تأثیر عمیقی بر استیون بیتون گذاشت و مانند بسیاری از همنسلانش به خدمت نظامی پیوست. اما در آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده، مسیر زندگیاش به طور قابل توجهی تغییر کرد. در آنجا، مطالعاتش در زمینه شیمی علاقهاش به سوختهای مایع را عمیقتر کرد. او میگوید: "به عنوان محصولی از 11 سپتامبر و با دیدن افزایش قیمت نفت، همیشه به این فکر میکردم که 'چگونه میتوانیم سوختهای فسیلی را جایگزین کنیم؟' این موضوع برای امنیت ملی بسیار حائز اهمیت بود."
شور و شوق بیتون او را به آکسفورد و سپس به ایالات متحده بازگرداند، جایی که در چندین پست با نیروی هوایی ایالات متحده مشغول به کار شد و پروژههای تحقیقاتی را رهبری کرد، کیفیت سوختهای فسیلی این شاخه را زیر نظر داشت و سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه در زمینه انرژی را نظارت میکرد. پس از ترک خدمت نظامی، بیتون تصمیم گرفت شرکتی را تاسیس کند که بر روی توسعه سوختهای مایع تمرکز داشت. او میگوید: "من همیشه به سوختهاobsessed بودم."
با این حال، یک مشکل وجود داشت: او معتقد بود که "سوخت محصول اول نامناسبی است، زیرا سوخت یک کالاست. بسیار ارزان است و صنعت سوختهای فسیلی 150 سال زمان داشته تا برای مقیاس و هزینه بهینهسازی کند." به قول بیتون، "محصول اول باید چیزی شبیه محصول لوکس با حاشیه سود بالا باشد — رویکرد تسلا رودستر. اما به طور ایدهآل، نباید خیلی دور از مسیر تولید سوخت باشد."
بیتون میگوید استارتاپ او، "Circularity Fuels"، بازار جدیدی را پیدا کرده است: الماسهای پرورشی. الماسها از کربن خالص تشکیل شدهاند و فرآیند شیمیایی استفاده شده برای تولید آنها، متانی را نیاز دارد که تقریباً به صورت خالصاند. او اضافه میکند: "این متان معمولاً بین 100 تا 300 برابر قیمت گاز طبیعی به فروش میرسد."
استارتاپ Circularity متان را از طریق ترکیب هیدروژن و کربن از CO2 تولید میکند. در حالی که این ایده نوآورانه نیست، روش شرکت در انجام آن متمایز است. بسیاری از شرکتها در تلاشند که دیاکسید کربن به دست آمده را به سوخت تبدیل کنند، اما این فرآیند معمولاً از نظر هزینه به رقبای سوختهای فسیلی نمیرسد. بیتون اعتراف میکند که Circularity نمیتواند در حال حاضر با اکثر سوختهای فسیلی رقابت کند، اما اگر این شرکت بتواند راکتور منحصربهفرد خود را گسترش دهد، به عقیده او شانس موفقیت در آینده نزدیک را داراست.
راز موفقیت استارتاپ Circularity استفاده از یک کاتالیست خاص است که بیشتر انتخابگر است و به همین دلیل مقدار بیشتری از مولکول هدف، یعنی متان را تولید میکند. طراحی این راکتور خاص به گونهای است که قادر به جذب کربن و تولید متان بدون نیاز به تجهیزات جداگانه است. این راکتور میتواند به سرعت گرم شود تا کاتالیست به اوج کارایی خود برسد و همچنین از گرمای زاید حاصل از واکنش تولید متان برای تأمین انرژی تجهیزات جذب کربن استفاده کند. به طور کلی، فرآیند Circularity 40 درصد انرژی کمتری نسبت به روشهای دیگر تبدیل CO2 به سوخت مصرف میکند.
با توجه به کاتالیست انتخابگر، Circularity میتواند متان با خلوص 99.9999 درصد را در مقیاس آزمایشی ارزانتر از سوختهای فسیلی تولید کند. بیتون میگوید: "حتی با قیمتهای فعلی هیدروژن که بین 5000 تا 7000 دلار در هر تن است، ما سودآور هستیم." او همچنین اعلام کرد که شرکت آنها قصد دارد تا مفاهیم مشابه را برای مقیاسبندی متان، گاز طبیعی و دیگر محصولات نیز به کار برد.
به تازگی Circularity به عنوان برنده جایزه ARPA-E معرفی شده و شرکت در حال انجام مذاکرات نهایی برای قرارداد است. این شرکت در DCVC تاسیس شده است، جایی که بیتون به عنوان کارآفرین مقیم فعالیت میکند و این شرکت تا به حال 4.9 میلیون دلار در قالب بودجهها و جوایز از منابع مختلف دریافت کرده است. راکتور طراحیشده به صورت ماژولار است و این امکان را فراهم میکند که متان و سوختهای الکتریکی در هر جایی که نیاز است، تولید شوند، و به این ترتیب هزینههای حمل و نقل را کاهش و گازهای گلخانهای ناشی از زیرساختهای نشتدار را کاهش میدهد. این بخشی از دلایل سرمایهگذاری DCVC است که زکری بوگ، شریک مدیریتی و یکی از بنیانگذاران آن به TechCrunch گفت: "روش کنونی استخراج و حمل گاز طبیعی به قدری نشت دارد که در واقع بهتر است از زغالسنگ استفاده کنیم."
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت ما در iwl.ir مراجعه کنید.
- aviation
- carbon capture
- Circularity Fuels
- Climate
- DCVC
- e-fuels
- Exclusive
- sustainable aviation fuel
- Transportation