در سال 2024، هزینه‌های مصرف‌کنندگان برای برنامه‌های هوش مصنوعی از 1 میلیارد دلار فراتر رفت.

در سال 2024، هزینه‌های مصرف‌کنندگان برای برنامه‌های هوش مصنوعی از 1 میلیارد دلار فراتر رفت.

تقاضا برای هوش مصنوعی مولد باعث افزایش ۱۳ درصدی هزینه‌های مصرف‌کنندگان بر روی اپلیکیشن‌ها به ۱۵۰ میلیارد دلار در سطح جهانی در سال ۲۰۲۴ شد. بر اساس گزارش سالانه «وضعیت موبایل» از تامین‌کننده ردیابی اپلیکیشن Sensor Tower، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بودند. این موضوع منجر به افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی هزینه‌های سالانه در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini و Doubao شد و هزینه کل در این دسته به نزدیک ۱.۱ میلیارد دلار در ۲۰۲۴ رسید.

مصرف‌کنندگان در 2024 بیش از یک میلیارد دلار در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی هزینه کردند.

AI apps saw over $1 billion in consumer spending in 2024

تقاضا برای هوش مصنوعی تولیدی باعث شده است تا هزینه‌های مصرف‌کننده برای اپلیکیشن‌ها در سطح جهانی به ۱۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد که نشان‌دهنده افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل است. بر اساس گزارش سالانه "وضعیت موبایل" از سوی ارائه‌دهنده هوش اپلیکیشن، Sensor Tower (که در ماه مارس گذشته Data.ai، نویسنده اصلی این گزارش، را خریداری کرد)، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی طی یک سال گذشته با افزایش چشمگیری در علاقه‌مندی مواجه شدند. این موضوع منجر به افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی هزینه‌های مصرف‌کننده در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی نظیر ChatGPT، Gemini، Doubao از ByteDance و سایرین شد و مجموع هزینه‌ها در این دسته به نزدیک به ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ رسید. اگر این روند رشد ادامه داشته باشد، این دسته از اپلیکیشن‌ها ممکن است ظرف یک سال به جمع ۱۰ اپلیکیشن برتر از نظر هزینه مصرف‌کننده ورود پیدا کنند.
با وجود اینکه عرضه مدل‌های جدید هوش مصنوعی، مانند GPT-4o از OpenAI در تابستان گذشته، به افزایش درآمد اپلیکیشن‌ها کمک کرده است، تقاضای مصرف‌کننده برای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در طول سال همچنان پایدار و مستمر بود. به طوری که مصرف‌کنندگان تقریباً ۷.۷ میلیارد ساعت را در سال ۲۰۲۴ با استفاده از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی گذراندند و همچنین اپلیکیشن‌های با عنوان "AI" در این سال به تعداد ۱۷ میلیارد بار دانلود شدند. ChatGPT به تنهایی به ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافت که این امر سریعتر از رشد کاربران Temu، Disney+ یا YouTube Music بود. این نشان‌دهنده وجود یک اشتیاق رو به گسترش برای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و ویژگی‌های مرتبط با آن‌ها است.
دیگر دسته‌های اپلیکیشن که در سال ۲۰۲۴ تحرکاتی را مشاهده کردند، شامل اپلیکیشن‌های استریمینگ، ارز دیجیتال، تجارت الکترونیک و فناوری مالی بودند. اپلیکیشن‌های استریمینگ به رغم رشد در درآمد درون‌برنامه‌ای و دانلودها، با کاهش جزئی در تعامل مواجه شدند. اپلیکیشن‌های ارز دیجیتال مانند Binance (رتبه ۶) و Tonkeeper (رتبه ۹) به جمع ۱۰ اپلیکیشن مالی برتر از نظر دانلود در سال ۲۰۲۴ پیوستند. اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک Temu و Shein به ترتیب به عنوان اپلیکیشن‌های اول و دوم در زیرمجموعه فروشگاه‌های اینترنتی رتبه‌بندی شدند که این مهم به دلیل گسترش آن‌ها در اروپا، آمریکای لاتین و آسیا بود. در همین حال، اپلیکیشن‌های مالی نیز رشد دو رقمی سالیانه در زمان صرف شده در سال ۲۰۲۴ را حفظ کردند و نزدیک به ۷.۵ میلیارد دانلود را ثبت کردند که ۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت. علاوه بر این، Sensor Tower اعلام کرد که چهار بازی و یک اپلیکیشن به‌تازگی به این دستاورد رسیدند که بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه مصرف‌کننده را در سال ۲۰۲۴ پشت سر بگذارند. این بازی‌ها شامل Last War، Whiteout Survival، Dungeon & Fighter، Brawl Stars و WeTV بودند. گزارش کامل در سایت Sensor Tower در دسترس است و شامل تحلیلی از App Store iOS و Google Play می‌باشد، اما هیچ‌یک از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث در سایر مناطق، مانند چین، را شامل نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت ما به آدرس iwl.ir مراجعه کنید.