دیگرگونی بیشتاب SailPoint تأثیری بر گشایش پنجره IPO نداشت، کارشناس میگوید
SailPoint’s dull debut did little to loosen the stuck IPO window, expert says
عرضه اولیه سهام (IPO) شرکت SailPoint در روز پنجشنبه برای بسیاری از افرادی که امیدوار بودند نشانهای از گرم شدن بازار عرضههای اولیه فناوری باشد، ناامیدکننده بود. معاملات روز اول با قیمت کمتر از ۲۳ دلار ختم شد، هر چند که در روز جمعه کمی بهبود یافت و بسته به قیمتی بالای ۲۴ دلار رسید؛ اما این رقم هنوز به قدری دور از انتظارات بزرگ سرمایهگذاران و شرکتهای سرمایه گذاری ریسکپذیر است. به عنوان مثال، شرکت ServiceTitan، آخرین عرضه اولیه فناوری در دسامبر، موفقیت چشمگیری داشت و قیمت سهام آن از ۷۱ دلار به ۱۰۵ دلار در روز اول پرش کرد و هنوز هم در حدود ۱۰۰ دلار در حال تجارت است. موفقیتهای متوالی میتوانست به عنوان سیگنالی برای باز شدن دوباره پنجره عرضههای اولیه که به شدت بسته شده است، عمل کند. به جای این، سرمایهگذاران خُرد نشان میدهند که با احتیاط عمل میکنند و از هیجان بیدلیل فاصله میگیرند. نیک اینهورن، کارشناس عرضه اولیه و معاون تحقیق در Renaissance Capital، به TechCrunch میگوید: "در حال حاضر به سختی میتوانم درباره تمایل برای عرضههای اولیه فناوری یا نرم افزار از این مورد نتیجهگیری کنم." هرچند که رشد در SailPoint خوب بوده، اما ممکن است در زمینه امنیت سایبری به اندازه کافی جلب توجه نکرده باشد تا ارزش فروش بالایی کسب کند.
SailPoint در واقع یک عرضه اولیه متفاوت بود زیرا یک استارتاپ تازهکار نبود. این شرکت پیشتر به صورت عمومی فعالیت میکرد تا اینکه شرکت سرمایهگذاری ثروت خصوصی Thoma Bravo آن را در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۶.۹ میلیارد دلار خصوصی کرد. این غول سرمایهگذاری همچنان مالک عمده این شرکت است. این عرضه اولیه به نوعی شرکت تملک با اهرم بود و نه یک استارتاپ کلاسیک با حمایت سرمایهگذاران خطرپذیر. معمولاً استارتاپهای دارای حمایتی از سرمایهگذاران ریسکپذیر به دلیل پتانسیل رشد خود، باعث هیجان سرمایهگذاران میشوند، همانطور که در مورد ServiceTitan مشاهده شد.
از جنبه مثبت برای SailPoint، قیمت اولیه ۶۰ میلیون سهم خود را با قیمت ۲۳ دلار اعلام کرد که بالای محدوده ۱۹ تا ۲۱ دلار از پیش تعیین شده قرار داشت. این شرکت بیش از ۱.۳ میلیارد دلار جذب کرد که قرار است برای عملیات و پرداخت حدود ۱.۵ میلیارد دلار بدهیهای موجود در دفاتر خود استفاده کند. با وجود این، ارزش بازار آن به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسید که این نیز افزایش قابل توجهی نسبت به قیمت خرید Thoma Bravo بود. مارک مککلین، مدیرعامل این شرکت، به TechCrunch گفت: "ما به هیچ وجه این عرضه اولیه را ناامیدکننده نمیدانیم. ما از نقطه میانی ۲۰ دلار به قیمت بسته شدن ۲۵ دلار در روز دوم رسیدیم. در ذهن ما، این یک عرضه اولیه بسیار موفق است." اما بهطور کلی، برای کسانی که به دنبال نشانهای از بازگشت جریان عرضههای اولیه هستند (به ویژه کارکنان استارتاپهای مرحلهپایانی که به سهام و گزینههای سهام خود نگاه میکنند)، وضعیت همچنان مبهم است. اطلاعات بیشتر را میتوانید در سایت iwl.ir بیابید.
- IPO
- sailpoint
- Startups
- TC