TravelPerk 200 میلیون دلار جذب کرد و ارزش آن به 2.7 میلیارد دلار نزدیک به دو برابر شد.

TravelPerk 200 میلیون دلار جذب کرد و ارزش آن به 2.7 میلیارد دلار نزدیک به دو برابر شد.

پلتفرم مدیریت سفر تجاری TravelPerk مستقر در بارسلونا، ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرد و ارزش این شرکت به ۲.۷ میلیارد دلار رسید که تقریباً دو برابر ارزش ۱.۴ میلیارد دلاری آن در دور قبلی تأمین مالی سال گذشته است.

افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری TravelPerk و دو برابر شدن ارزش آن به ۲.۷ میلیارد دلار

TravelPerk raises $200M as valuation nearly doubles to $2.7B

افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری TravelPerk و دو برابر شدن ارزش آن به ۲.۷ میلیارد دلار - TravelPerk raises $200M as valuation nearly doubles to $2.7B

پلتفرم مدیریت سفرهای تجاری مستقر در بارسلونا، TravelPerk، موفق به جذب ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه با ارزشی معادل ۲.۷ میلیارد دلار شده است که تقریباً دو برابر ارزش ۱.۴ میلیارد دلاری آن در دور قبلی سرمایه‌گذاری در سال گذشته است. در کنار این سرمایه‌گذاری، TravelPerk اعلام کرد که استارتاپ سوئیسی Yokoy را خریداری کرده است تا مدیریت هزینه‌ها را به شکلی بومی به فرآیند خود اضافه کند. با بازگشت صنعت سفر و گردشگری به سطوح پیش از پاندمی، این وضعیت به نفع استارتاپ‌هایی بوده است که خدمات مختلفی از جمله بسته‌های گردشگری، ابزارهای برنامه‌ریزی سفر، ذخیره‌سازی چمدان و هوش اجاره تعطیلات را ارائه می‌دهند. این روند همچنین در حوزه شرکتی نیز مشهود است؛ به طوری که شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) اشاره کرده که سفرهای تجاری در مسیر رسیدن به رکورد ۱.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۴ قرار دارد که ۶.۲٪ بیشتر از اوج پیش از پاندمی در سال ۲۰۱۹ است. این تقاضا به سمت استارتاپ‌های سفرهای شرکتی نیز سرازیر شده و سرمایه‌گذاران به آن توجه کرده‌اند. در سپتامبر، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه Engine، استارتاپ مستقر در دنور که بر روی رزرو هتل، پرواز، اجاره خودرو و فضای ملاقات تمرکز دارد، موفق به جذب ۱۴۰ میلیون دلار با ارزشی معادل ۲.۱ میلیارد دلار شده است. به عنوان مثال، TravelPerk خود را به عنوان یک پلتفرم همه‌کاره برای مشاغل معرفی می‌کند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تمام سفرهای داخلی و بین‌المللی خود را برنامه‌ریزی، مدیریت و گزارش دهند، با ادغام‌هایی که این پلتفرم را به توابعی نظیر منابع انسانی و هزینه‌ها گسترش می‌دهد. در حالی که پاندمی تأثیر غیرقابل انکاری بر فرهنگ کار از نظر کارهای دورکاری و ترکیبی داشته است، ارتباط کمی بین این موضوع و نوع سفرهای شرکتی که TravelPerk با آن درگیر است وجود دارد. ژان-کریستف تونی-بوکالو، رئیس و مدیرعامل TravelPerk، به گزارش اخیر "ارزش سفرهای تجاری" اشاره کرد که نشان می‌دهد شرکت‌ها هنوز در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در سفر هستند تا فروش و تلاش‌های تجاری جدید را ارتقا دهند، نظیر شرکت در کنفرانس‌ها. او به TechCrunch گفت: "مدل‌های کار ترکیبی و دورکاری تأثیر کمی بر تقاضا برای سفرهای تجاری داشته‌اند - افرادی که برای کار سفر می‌کنند، به این کار ادامه خواهند داد زیرا جزئی از شغلشان است." او افزود: "چه برای یک جلسه فروش باشد و چه برای نصب یک توربین بادی، وضعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن کارکنان نیاز دارند که به‌صورت حضوری و در محل حاضر باشند." با این حال، نیروی کار توزیع شده‌تر به این معنی است که شرکت‌ها بیشتر در موارد خارج از دفتر سرمایه‌گذاری می‌کنند که نیاز به سفر دارند. TravelPerk این تمرکززدایی را فرصتی عالی برای گسترش فناوری خود در اختیار دیگران می‌بیند. تونی-بوکالو اظهار داشت: "سیستم‌های سفر غیرمتمرکز به کارکنان این امکان را می‌دهند که رزروهای خود را مدیریت کنند و اگرچه در گذشته این به معنای نبود کنترل بر هزینه‌ها و انطباق بود، ابزارهای موجود در پلتفرم ما کنترل و دید را به کسب‌وکارها بازمی‌گرداند و نظارتی بدون ایجاد بار بر دوش مدیران سفر فراهم می‌کند." برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت "iwl.ir" مراجعه کنید.

“سفر و هزینه‌های یکپارچه”

“Unified travel and expense”

“سفر و هزینه‌های یکپارچه” - “Unified travel and expense”

شرکت "سفر و هزینه‌های یکپارچه" در سال 2015 تأسیس شد و تا کنون حدود 660 میلیون دلار در سرمایه‌گذاری و بدهی جذب کرده است. این شرکت با دارایی 200 میلیون دلاری در حساب خود، اعلام کرده است که اکنون بر روی برنامه‌های رشد جهانی خود تمرکز بیشتری خواهد داشت. این برنامه‌ها شامل بازار ایالات متحده می‌شود که در سال گذشته رقیب خود، آم‌ترَیو، را که در شیکاگو مستقر است، به خرید، تحت حمایت 135 میلیون دلار تأمین مالی از طریق بدهی، تصاحب کرده است.
تلاش‌های رشد این شرکت به گسترش در بخش‌های مرتبط نیز مربوط می‌شود. یکی از ادغام‌های موجود TravelPerk، یاکو (Yokoy) است، که یک پلتفرم مدیریت هزینه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است و تحت حمایت سرمایه‌گذاری سکویا قرار دارد. در راستای اعلامیه تأمین مالی سری E خود در روز دوشنبه، TravelPerk اعلام کرد که اکنون یاکو را به صورت کامل خریداری کرده است، اگرچه مبلغ آن اعلام نشده اما منابع به TechCrunch اعلام کردند که این تراکنش عددی با "نه رقم" بوده است، که با توجه به اینکه یاکو از زمان تأسیس خود در سال 2019 حدود 107 میلیون دلار جذب کرده بود، منطقی است.
این اقدام به TravelPerk این امکان را می‌دهد که یک "پیشنهاد سفر و هزینه عمیق‌تر و یکپارچه‌تر" را ارائه دهد، با هزینه‌هایی که به طور بومی در هسته پلتفرم خود گنجانده شده است و نیاز به اتکای کامل به ادغام‌های شخص ثالث ندارد. اووی مایر، هم بنیان‌گذار و CEO TravelPerk، در بیانیه‌ای گفت: "تمرکز ما هرگز به اندازه الان قوی نبوده است، زیرا ما در حال گسترش در بازارهای اصلی هستیم، رشد در آمریکا را تسریع می‌کنیم و اکنون در تلاشیم تا به بزرگترین پلتفرم مدیریت سفر و هزینه تبدیل شویم."
این روند همچنین در سایر بخش‌های فناوری به وضوح دیده می‌شود. برای مثال، TripActions در سال 2020 به منظور پاسخ به شیوع یک بیماری که برنامه‌های سفر اکثر شرکت‌ها را به حالت تعلیق درآورد، به مدیریت هزینه‌ها گسترش یافت. در عوض، Ramp در سال 2022 وارد مدیریت سفر شد و این رویکرد، نشان دهنده اهمیت تنوع در خدمات است. گسترش به مدیریت هزینه‌ها بسیار منطقی است زیرا این اقدام در برابر چالش‌های احتمالی آینده در صنعت سفر به خوبی حفاظت می‌کند. هزینه‌ها موضوعی هستند که تمام کسب‌وکارها، صرف‌نظر از وضعیت آن‌ها در سفرهای شرکتی، باید به آن توجه کنند.
در نتیجه این معامله، تیم یاکو، از جمله CEO فیلیپ ساهلی و CTO دیویس لوسی، به TravelPerk ملحق خواهند شد و در راستای ادغام محصولات خود مشغول به کار می‌شوند. مایر افزود: "شراکت ما با یاکو از قبل موفقیت‌آمیز بوده و ما از این که فیلیپ، دیویس و بقیه تیم را به TravelPerk خوش‌آمد می‌گوییم، هیجان‌زده هستیم." وی همچنین بیان کرد: "ما یک دیدگاه مشترک در مورد نقش هوش مصنوعی در بازسازی آینده مدیریت سفر و هزینه داریم و نوآوری‌های مربوط به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی یاکو در زوریخ واقعاً قابل توجه است." دور تأمین مالی سری E TravelPerk به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اروپایی Atomico بوده و سایر سرمایه‌گذاران نیز نظیر EQT Growth، Noteus Partners و Kinnevik در آن مشارکت داشته‌اند.
این تحول در صنعت سفر و مدیریت هزینه، نشانه‌ای از یک تغییر بزرگ در روش‌های سنتی به حساب می‌آید و آینده‌ای مملو از فرصت‌ها و چالش‌های نوین را برای شرکت‌های فعال در این حوزه نوید می‌دهد.