منیهش، ارائهدهنده دسترسی یکپارچه به خدمات پرداخت در منطقه MENA، ۵.۲ میلیون دلار جذب سرمایه کرد.
MoneyHash, which provides single access to payment services in MENA, banks $5.2M

زمانی که خردهفروشان یا شرکتها فعالیت آنلاین خود را آغاز میکنند، معمولاً همکاری خود را با یکی یا دو پردازنده پرداخت شروع میکنند. اما با رشد و گسترش به مناطق جدید، آنها معمولاً نیاز به جذب شرکای پرداخت بیشتری برای برآورده کردن نیازهای مختلف مشتریان (و گاهی هم الزامات قانونی) دارند، که این فرآیند با چالشهایی همراه است. به همین دلیل، شرکتهایی برای کمک به مدیریت این فرآیند به وجود آمدهاند. یکی از این شرکتها، مانیهاش در مصر است که به خردهفروشان در خاورمیانه و آفریقا کمک میکند تا با مدیریت آسانتر ساختارهای پیچیده پرداخت، به روند کسب و کار خود برسند. مانیهاش اخیراً 5.2 میلیون دلار سرمایه جمعآوری کرده است تا به سمت هدفگذاری شرکتهای بزرگتر پیش برود. این دور تامین مالی پیش از دور A حدود یک سال پس از آخرین سرمایهگذاری آنها انجام شده است، زمانی که اعلام کردند 4.5 میلیون دلار در فوریه 2024 جذب کردهاند. از زمان تأسیس مانیهاش توسط نادر عبدالرزاق و مصطفی اید در اوایل سال 2021، این شرکت بیش از 12 میلیون دلار جذب سرمایه کرده است.
مناطق کاری مانیهاش بهطور کلاسیک بهعنوان "ارکستراسیون پرداخت" توصیف میشود و در دنیای تقسیمشده پرداختها که ممکن است یک کسبوکار با دهها تأمینکننده مختلف برای انجام پرداختها کار کند، این شرکت با رشد تراکنشهای آنلاین پیشرفت کرده است. یکپارچهسازی ساختارهای پرداخت مختلف میتواند از نظر عملیاتی ناکارآمد و از نظر فنی پیچیده باشد و اغلب تیمهای فنی داخلی هفتهها زمان میبرد تا آن را کامل کنند. این چالشها بهویژه در سراسر آفریقا و خاورمیانه به دلیل وجود روشهای مختلف پرداخت و ارزهای متنوع مشهودتر است. در اینجا است که پلتفرمهای ارکستراسیون پرداخت وارد عمل میشوند و با تجمیع و سادهسازی این فرآیندهای پرداخت از طریق APIها، به کسبوکارها کمک میکنند. عبدالرزاق و اید مانیهاش را پس از سالها کار در زمینه فینتک و نرمافزار شرکتی تأسیس کردند و مشکلات مختلفی را از نزدیک مشاهده کردند. آنها بر این باورند که پرداختها (شاید بهوضوح) اساس نحوه عملکرد، رشد و سودآوری یک کسبوکار هستند. اما در بسیاری از مواقع، موانع پرهزینه و پرریسک وجود دارد، بهویژه برای خردهفروشان کوچکتر: نرخهای شکست پرداخت در این منطقه سه برابر میانگین جهانی است و نرخ ترک سبد خرید بیش از 20% بالاتر از بازارهای توسعهیافته است. آنها ارکستراسیون را راهحلی میدانستند: به نظر آنها، خردهفروشان بدون پلتفرمهای ارکستراسیون پرداخت در برابر هزینههای عملیاتی بالا و نشت درآمد آسیبپذیر هستند و در گسترش در مناطق مختلف به مشکل برمیخورند.
عبدالرزاق اظهار داشت: "فرصت برای حل این مشکل فوقالعاده است." "در بازارهای نوظهور، پرداختهای دیجیتال تنها نسبتی از حجم کلی تراکنشها را تشکیل میدهند که نشاندهنده پتانسیل رشد عظیم در دهه آینده است. ما مانیهاش را بهطور خاص برای کمک به خردهفروشان برای غلبه بر این چالشهای پیچیده ساختهایم و پرداختها را از یک بار مالی به یک مزیت استراتژیک تبدیل کردهایم." مانیهاش با تأمینکنندگان پرداخت یک خردهفروش ادغام میشود تا به مشتریان خود روشی ساده برای کار با این ساختار ارائه دهد. این شرکت ویژگیهایی مانند یک API یکپارچه برای عملیات پرداخت و دریافت، خرید شخصیسازی شده، مسیریابی پیشرفته تراکنش با پیشگیری از کلاهبرداری، بهینهسازی نرخهای شکست و ابزارهای گزارشگیری دقیق را ارائه میدهد. همچنین، این شرکت از پرداختهای دورهای، کیف پولهای مجازی، مدیریت اشتراک و لینکهای پرداخت پشتیبانی میکند و یک "راهحل کامل" برای خردهفروشان ارائه میکند.
مانند Payrails، Spreedly، Zooz و Primer که در آمریکا، بریتانیا و اروپا فعال هستند، مانیهاش نیز به مشتریانی در خاورمیانه و آفریقا خدمات میدهد. به گفته عبدالرزاق، این ویژگی مانیهاش را متمایز میکند: تمرکز آن بر بازارهای نوظهور و شبکه گسترده ادغام آن که شامل بیش از 300 API از پیش ادغامشده میشود، شامل تأمینکنندگان و دروازههای محلی و بینالمللی است مانند Adyen، Amazon Pay، Checkout، Fawry، Mono، Stripe، Tabby و ValU در بیش از 100 بازار.
در نهایت، مانیهاش بهطور ابتدایی بر روی خردهفروشان کوچک تمرکز کرده بود اما از اوایل سال 2024 با راهاندازی سوئیت شرکتی خود، به هدفگذاری شرکتهای بزرگتر روی آورد، حرکتی که اجازه رشد قابل توجهی به این شرکت را داده است. "بدون ما، شما میتوانید هنوز هم عملکردهای زیادی را انجام دهید که سالها زمان و تلاش میبرد. اما زمانی که نرمافزار ما را اضافه میکنید، همه متغیرهای عملکرد در پرداخت به بالاترین سطح ممکن میرسند." عبدالرزاق ادامه داد: "ما تنها بر یک معیار عملکرد تمرکز نمیکنیم تا تمام مشکلات در سراسر زنجیره پرداخت را حل کنیم، که همان چیزی است که شرکتها نیاز دارند."
اکنون 35% از مشتریان مانیهاش را شرکتهای بزرگ در صنایع مختلف مانند فینتک مصرفکننده، هتلداری، تجارت الکترونیک و بازیها تشکیل میدهند که نشاندهنده سه برابر شدن این نسبت در سال 2024 است. مشتریان کلیدی شامل قهرمان BNPL، تمارا، پیشتاز آشپزخانه ابری کیتوبی و پلتفرم تجارت الکترونیک برندهای مستقل هستند. به گفته مسئول پرداختها در تمارا، مانیهاش در این منطقه بهدلیل "ایجاد تفاوت مهمی" که به مشتریان خود کمک میکند تا 10-20% افزایش درآمد را تجربه کنند و هزینههای توسعه و ورود به بازار را تا 90% کاهش دهند، متمایز است. در همین حال، عبدالرزاق به این نکته اشاره کرد که خط لوله شرکتی استارتاپش و قراردادهای بلندمدت در جمعآوری سرمایه دور پیش از سری A کمک کرده است. وی گفت که این مشتریان موجب افزایش چهار برابری در حجم پردازش و سه برابری در درآمد در سال گذشته شدهاند، هرچند که ارقام خاص هنوز اعلام نشده است.
سرمایهگذار جهانی فینتک Flourish Ventures رهبری این دور از تأمین مالی را بر عهده داشته است. سایر سرمایهگذاران شامل Ventures Vision سعودی، Xelerate بانک عرب و Emurgo Kepple Ventures میباشند. این دور همچنین از مشارکت جیسون گاردنر، بنیانگذار و مدیرعامل سابق Marqeta (اولین سرمایهگذاری خود در این منطقه) و همچنین سرمایهگذاران موجودی همچون تام پرستون-ورنر، بنیانگذار GitHub و COTU Ventures بهرهمند است.
برای اطلاعات بیشتر و مطالب مشابه، میتوانید به وبسایت ما به نشانی iwl.ir مراجعه کنید.
- Africa
- Africa
- Egypt
- Egypt
- Fintech
- Flourish Ventures
- MENA
- Middle East
- MoneyHash
- payment orchestration