«عامل‌های هوش مصنوعی ممکن است نخستین تک‌شاخ یک نفره را به‌وجود آورند — اما هزینه اجتماعی آن چیست؟»

«عامل‌های هوش مصنوعی ممکن است نخستین تک‌شاخ یک نفره را به‌وجود آورند — اما هزینه اجتماعی آن چیست؟»

با ظهور رایانش ابری و زیرساخت‌های دیجیتال توزیع‌شده، کسب‌وکارهای یک‌نفره به‌هیچ‌عنوان مفهومی نو نیستند. امکاناتی مانند محاسبات ابری ارزان، همکاری دورکاری، APIهای پردازش پرداخت، شبکه‌های اجتماعی و بازارهای تجارت الکترونیک، راه‌اندازی کسب‌وکارهای مستقل را آسان کرده‌اند.

آیا عوامل هوش مصنوعی می‌توانند اولین یونیکورن فردی را به وجود آورند؟ اما بها اجتماعی آن چقدر است؟

AI agents could birth the first one-person unicorn — but at what societal cost?

با ظهور رایانش ابری و زیرساخت‌های دیجیتال توزیع‌شده، ایجاد کسب‌وکارهای فردی به یک مفهوم تازه تبدیل نشده است. امکاناتی مانند پردازش محاسباتی ارزان و درخواستی، همکاری از راه دور، API‌های پردازش پرداخت، رسانه‌های اجتماعی و بازارهای تجارت الکترونیک، همگی کارآفرینان را قادر ساخته‌اند تا به آسانی به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خود بپردازند. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان این کسب‌وکارهای یک‌نفره را به سمت چیزی بزرگ‌تر و با ارزش‌تر، همچون یک شرکت میلیارد دلاری، گسترش داد؟
در گذشته، بزرگ‌کردن یک کسب‌وکار معمولاً کار دشواری بود، به دلیل مهارت‌ها و منابع لازم نه تنها برای گسترش محصول، بلکه برای رشد و حفظ یک پایگاه مشتری کافی. اما حالا با ظهور عوامل هوش مصنوعی، امکان این کار برای کارآفرینان انفرادی آسان‌تر شده است. عوامل هوش مصنوعی می‌توانند جریان‌های کاری انسانی را در نرم‌افزارها تعبیه کنند و این امکان را فراهم آورند که انسان‌ها بتوانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند. این عوامل می‌توانند وظایفی را به عهده بگیرند و با درجات مختلفی از خودمختاری تصمیم‌گیری کنند. چندین عامل هوش مصنوعی می‌توانند بر روی وظایف مکمل همکاری کنند، و به این ترتیب می‌توان کارهای واقعی را به صورت کاملاً خودکار انجام داد.
سال گذشته، در مصاحبه‌ای با الکسیس اوهانیان، هم‌بنیان‌گذار ردیت، سم آلتمن از OpenAI پیش‌بینی کرد که چنین وضعیتی به زودی محقق خواهد شد. او گفت: «در گروه کوچکی از دوستانم که مدیران عامل تکنولوژی هستند، شرط بندی برای سال اولی که یک شرکت میلیارد دلاری وجود دارد و تنها با یک فرد اداره می‌شود، وجود دارد. این واقعاً غیرقابل تصور بود بدون هوش مصنوعی و حالا این اتفاق خواهد افتاد.»
در بحثی که هفته گذشته در جلسه سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شد، گروهی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به بررسی چشم‌انداز شرکت‌های میلیارد دلاری تک‌نفره پرداختند و به‌ویژه بر این نکته تأکید کردند که این موضوع چه تأثیری بر آینده اشتغال خواهد داشت. این تحولات نشان می‌دهند که با گسترش فناوری‌های نوین، دنیا چگونه به سمت چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی پیش می‌رود. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوعات می‌توانید به وب‌سایت ما یعنی iwl.ir مراجعه کنید.

در انسان‌ها اعتماد داریم

In humans we trust

در دنیای امروز، با ظهور فناوری‌های نوین، شاهد شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ و میلیاردی با تعداد کارمندان اندک هستیم. به‌عنوان مثال، مایکروسافت ۲.۵ میلیارد دلار برای خرید شرکت موجانگ، سازنده بازی ماینکرفت، که تنها ۴۰ کارمند داشت، هزینه کرد. همچنین، فیس‌بوک واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خرید، در حالی که سازنده این اپلیکیشن پیام‌رسان فقط ۵۵ کارمند داشت. دو سال قبل از آن، فیس‌بوک اینستاگرام را با قیمت یک میلیارد دلار خرید که فقط ۱۳ کارمند در اختیار داشت. این موارد نشان می‌دهد که فناوری اینترنت توانسته است شرکت‌های بزرگ با تعداد کارمندان محدود ایجاد کند.
اما این موضوع با شرکت‌های یک‌نفره‌ی رویایی متفاوت است. کانجون کیو، CEO آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی ایمبیو، معتقد است که نوع کسب‌وکارهای یک‌نفره‌ای که هوش مصنوعی به‌احتمال زیاد کمک خواهد کرد که به موفقیت‌های بزرگ دست یابند، شرکت‌هایی هستند که محصولات‌شان عمدتاً خودخدمت هستند. وی طی یک بحث گروهی گفت: «به نظر من، ساده‌ترین و سریع‌ترین مکان‌ها برای موفقیت، محصولات مصرف‌کننده یا پروسومر هستند که نیازی به تیم‌های بزرگ بازاریابی ندارند. من فکر می‌کنم که بازاریابی یکی از حوزه‌هایی است که اتوماسیون تمامی روابط انسانی در آن دشوار خواهد بود.»
در زمینه تولید فروش، همیشه این محصول بهتر نیست که پیروز می‌شود؛ بلکه افراد پشت آن محصول هستند که کار بهتری در ایجاد اعتماد با مشتریان انجام داده‌اند. بنابراین، اگر برای فروش فعال محصول‌تان نیاز دارید، هنوز هم ممکن است نیاز به استخدام افراد داشته باشید. کیو همچنین افزود: «آن اعتماد انسانی به انسانی هنوز هم بسیار ضروری و مهم است.»
بنجامین لیو، CEO شرکت توسعه داروی هوش مصنوعی Formation Bio، نسبت به نقش رو به رشد هوش مصنوعی در شرکت خود و فراتر از آن خوش‌بین است. وی در داووس گفت: «به نظر می‌رسد در یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌ها برای راه‌اندازی شرکت‌ها زندگی می‌کنیم. ما هوش سطح دکتری را در جیب‌مان داریم و داریم به این سمت می‌رویم که سیستم‌های هوش مصنوعی کار تیم‌های کامل را انجام دهند. در این جهان، شرکت‌های منشاء هوش مصنوعی مزیت قابل توجهی دارند.» با این حال، لیو احساسات کیو را تأیید کرد و گفت: اگرچه پتانسیل برای کسب‌وکارهای بزرگ یک‌نفره واقعی است، اما از لحاظ کسب‌وکاری یا کارآفرینی ممکن است منطقی نباشد و همه چیز به ذات انسانی که روابط را ارزش می‌نهد، بستگی دارد. لیو بیان کرد: «پتانسیل رسیدن به این هدف زودتر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند، اما به نظر من، این مسیر زمان زیادی نیاز دارد چرا که کارآفرینی سفری تنهایی است و شما نیاز به یک هم‌تاسیس‌کننده دارید. شرکت‌ها هنوز هم توسط انسان‌ها تأسیس می‌شوند و شما می‌خواهید چند نفر دیگر را برای تقسیم این سفر با خود داشته باشید.»
واقعیت این است که ممکن است همچنان به جایی برسیم که شرکت‌ها همواره از آن نقطه آغاز شده‌اند: تیم تأسیس با مهارت‌های مکمل. اما به‌جای گسترش از طریق استخدام‌های تدریجی، آن‌ها با استفاده از عوامل هوش مصنوعی این باریک بودن اولیه را حفظ خواهند کرد. با این حال، حتی اگر رویای یک شرکت یک‌نفره هرگز به واقعیت نپیوندد، شکی نیست که ورود هوش مصنوعی عامل به بازار کار تأثیرات عمده‌ای خواهد گذاشت. در نهایت، تحولاتی متفاوت در فضای کار و نحوه تعاملات انسانی پیش رو داریم که می‌تواند به شکل‌گیری یک محیط کاری جدید و کارآمد منجر شود.

"دوران کارمندان هوش مصنوعی"

“The era of AI employees”

“عصر کارمندان هوش مصنوعی”
اگر همچنان این موضوع را فرضی می‌پندارید، دوباره فکر کنید. هوش مصنوعی فعّال (Agentic AI) هم‌اکنون به بازار کار قدم گذاشته است، از جمله وکلا مانند هارووی و مهندسان نرم‌افزار مانند دیوین از شرکت کگنیشن. همچنین، نمایندگان فروش هوش مصنوعی با رشد چشمگیری روبه‌رو هستند، به‌طوری که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر مانند آرتیسان اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نیروی کار انسانی را جایگزین کنند —موضوعی که در تبلیغاتی با مضمون دیستاپیایی در سن فرانسیسکو به وضوح مشهود است. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکوفایی هوش مصنوعی فعّال هستند.
پلتفرم مدیریت منابع انسانی و مدیریت افراد به نام لتیس، که آخرین ارزش‌گذاری آن ۳ میلیارد دلار بود، با پیشبرد کارهایی تازه، اسناد شغلی رسمی به «کارکنان دیجیتال» ارائه می‌دهد، به این معنا که نمایندگان هوش مصنوعی مشتریانش به‌طور واقعی در نقشه سازمانی ظاهر می‌شوند، به همراه عکس پروفایل و مدیر مشخصی که به آنها اختصاص یافته است. سارا فرانکلین، که سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل لتیس منصوب شد، این تغییر را دوره‌ای جدید و شگفت‌انگیز در همکاری نامید، جایی که انسان‌ها و نمایندگان هوش مصنوعی در کنار یکدیگر کار می‌کنند. این موضوع به این معناست که باید این نمایندگان را مشابه انسان‌ها مدیریت کرد تا شفافیت و پاسخگویی را ترغیب کند. فرانکلین در داووس توضیح داد: «ما می‌خواهیم موفقیت افراد را در اولویت قرار دهیم، و هنگامی که با نمایندگان هوش مصنوعی کار می‌کنید، درک وظایف آنها اهمیت دارد. این به این معنی نیست که هوش مصنوعی انسان است؛ بلکه بیشتر نیاز داریم تا به‌وضوح مشخص کنیم که هوش مصنوعی در کجا قرار دارد. از آنجایی که هوش مصنوعی به نمایندگی از برندها و افراد صحبت می‌کند، تصمیم‌گیری می‌نماید و با سیستم‌های دیگر ادغام می‌شود، باید قادر باشیم آن را پیگیری کنیم.»
اما اگر شرکت‌ها بدون نیروی کار انسانی قابل توجهی عمل کنند، این برای جامعه چه معنایی خواهد داشت؟ مردم نیاز دارند که پول درآورند و هدف داشته باشند — آیا جامعه به سادگی فرو نمی‌پاشد اگر افراد نتوانند کار کنند؟ همانند انقلاب‌های صنعتی قبلی، یک نگرانی معمول در مورد انقلاب هوش مصنوعی این است که در بلندمدت شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد شد — هرچند که هنوز نمی‌دانیم آنها چه هستند. میچل گرین، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری لید اج کو، در داووس گفت: «مشاغل زیادی نیز ایجاد خواهد شد. اگر به زمان عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ فکر کنید — اوبر و ایر بی‌ان‌بی اکنون شرکت‌هایی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار هستند. این شرکت‌ها نمی‌توانستند قبل از این وجود داشته باشند. زمانی که به فرصت‌ها توجه می‌کنیم، باید به شرکت‌هایی فکر کنیم که حتی به ذهن ما نیامده‌اند — آنها به زودی شرکت‌های بزرگ بعدی خواهند شد.»
این به این معنی نیست که در کوتاه‌مدت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو نخواهیم بود. همچنان‌که قبلاً با پدیده هوش مصنوعی چینی دیپ‌سیک شاهد آن هستیم، سرعت پیشرفت هوش مصنوعی نسبت به هزینه و عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی قابل توجه است. و این می‌تواند یک نقطه تمایز کلیدی در مقایسه با انقلاب‌های صنعتی و تکنولوژیک قبلی باشد: ممکن است نتوانیم به‌سرعت سازگار شویم. لیو گفت: «من فکر می‌کنم موضوعات زیادی برای بحث در مورد مهارت‌آموزی و ارتقاء مهارت‌ها وجود دارد. اما نکته‌ای که در مورد سرعت پیشرفت‌ها و نحوه بهبود سریع این مدل‌ها وجود دارد، خاص است، به ویژه جایی که می‌بینیم این سیستم‌های هوش مصنوعی کار تیم‌های کامل را انجام می‌دهند.»
در نتیجه، لازم است که ما به دیدگاه‌های جدیدی در مورد شغل‌ها و نقش‌های کارمندان در این عصر جدید بیاندیشیم و این به ما کمک خواهد کرد تا به بهترین نحو از فرصت‌های پیش‌رو بهره‌برداری کنیم.

پیشنهاد ویژه برای دریافت جدید ترین تحولات هوش مصنوعی

اولین نفری باشید که درباره جدید ترین های هوش مصنوعی، می خوانید!
همین امروز در سایت IWL.IR عضو شوید و از جدیدترین های روز دنیای فن آوری هوش مصنوعی بهره‌مند شوید.

"مدیر هوش‌های مصنوعی"

“Manager of AIs”

مدیریت هوش‌های مصنوعی
در یک اجماع کلی در پنل‌های بحث، این نکته تأکید شد که فرقی ندارد چقدر سرعت تغییرات در حال افزایش است، همه افراد باید یاد بگیرند که نه تنها با هوش مصنوعی زندگی کنند، بلکه همچنین نحوه استفاده از آن را برای پیشرفت در محل کار نیز فرا بگیرند. به عنوان مثال با You.com، شرکت‌ها می‌توانند به API آن دسترسی داشته باشند تا جستجوی وب به‌روز را به هر مدل زبان بزرگ (LLM) بیاورند. این پلتفرم در حالی که مجموعه‌ای از عوامل مخصوص به وظایف خاص را ارائه می‌دهد، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که عوامل سفارشی خود را ایجاد کنند و مدل هوش مصنوعی مورد نظرشان را انتخاب کرده و دستوراتی بر اساس منابع داده‌ای که نیاز دارند، بدهند.
ریچارد سوچر، مدیرعامل You.com، در اجلاس داووس گفت: «ما به عنوان مدیران عامل، نسل اول خواهیم بود که افراد و هوش‌های مصنوعی را مدیریت می‌کنیم.» او ادامه داد: «اما تغییرات جالب‌تر این است که هر فردی در سازمان، هر کارمند، به نوعی مدیر هوش‌های مصنوعی خواهد شد و به این ترتیب، هر کسی به نوعی کارآفرین خواهد بود.»
در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که آیا واقعا شاهد تأسیس شرکت‌های تک‌نفره ارزشمند خواهیم بود یا خیر. با این حال، اصل موجود در این احساس قبلاً اثبات شده است؛ به عنوان مثال، ارزش هر کارمند در واتس‌اپ، هنگامی که فیسبوک آن را خرید، برابر با 345 میلیون دلار بود. حتی شرکت Nvidia با ارزش بازار بیش از 3 تریلیون دلار، نیروی کاری نسبتاً کمی کمتر از 30 هزار نفر دارد — به عبارتی، ارزش هر کارمند این شرکت معادل حدود 100 میلیون دلار است.
با وجود نوع مناسب شرکتی و اجرای صحیح، به سختی می‌توان تصور کرد که هوش مصنوعی نتواند این نسبت‌های مالی را با توجه به کاهش تعداد کارکنان افزایش دهد. اما در نهایت، این مسئله بستگی به تمایل فرد دارد تا به طور مستقل و با دانش کارآفرینی کافی، مدل تجاری قدرتمند و قابل دفاعی بسازد که به راحتی قابل تکرار نباشد. اما اینکه آیا جامعه به اندازه کافی آماده پذیرش این تغییرات خواهد بود، پرسش کاملاً متفاوتی است. در واقع، ما نه تنها به فناوری بلکه به بستر فرهنگی و اجتماعی برای بهره‌برداری از این نوآوری‌ها نیز نیاز داریم تا تأثیرات معناداری بر روی نحوه کار و زندگی افراد داشته باشد.