اسپاتیفای: پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به صنعت موسیقی در سال گذشته
Spotify says it paid $10 billion to music industry last year
شرکت پخش صوتی اسپاتیفای در روز سهشنبه اعلام کرد که در سال گذشته 10 میلیارد دلار به صنعت موسیقی پرداخت کرده است. این شرکت همچنین افزود که از زمان تأسیس خود، نزدیک به 60 میلیارد دلار به صنعت موسیقی پرداخت کرده است. این اقدام مجدد اسپاتیفای در راستای برطرف کردن نگرانیها درباره جبران مناسب هنرمندان برای کارهایشان صورت میگیرد. نکتهی کلیدی این است که این پرداختها شامل پولهایی است که به سایر شرکا مانند ناشران نیز داده میشود. بر اساس گزارشی از فدراسیون بینالمللی صنعت ضبط صوت (IFPI) که نماینده هنرمندان است، در حال حاضر بیش از 500 میلیون مشتری پرداختکننده خدمات پخش موسیقی در سراسر جهان وجود دارد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اسپاتیفای در سومین فصل سال 2024، این شرکت 252 میلیون مشترک دارد. اسپاتیفای اعلام کرد که بیش از 60 درصد از کاربران فعلیاش در سطح رایگان با تبلیغات قرار دارند. دیوید کافر، معاون رئیس بخش کسبوکار موسیقی اسپاتیفای، در یک پست بیان کرد: "برای بسیاری از افراد، این اعداد ممکن است به راحتی نادیده گرفته شود و احتمالاً بپرسند چرا اسپاتیفای اینقدر به این موضوع میپردازد." او ادامه داد: "این به این دلیل است که سیستم ما با همکاری یکدیگر کار میکند و جایی که اکنون هستیم تنها آغاز کار است. امروزه بیش از 500 میلیون شنونده پرداختکننده در تمام خدمات پخش موسیقی وجود دارد. دستیابی به جهانی با یک میلیارد شنونده پرداختکننده هدفی واقعی است که باید بهطور مشترک تعیین کنیم."
این شرکت به نقل از گزارشهای مختلف تأکید کرد که اسپاتیفای بخش قابل توجهی از درآمد جهانی پخش موسیقی را تأمین میکند. همچنین اعلام کرد که بیش از 10,000 هنرمند بیش از 100,000 دلار در سال از درآمدهای پخش موسیقی کسب میکنند. در سال 2014، بیش از 10,000 هنرمند بیش از 10,000 دلار در سال درآمد داشتند. اوایل این ماه، گزارشی از پلتفرم تأمین مالی موسیقی دوئتی نشان داد که نرخهای دریافت به ازای هر پخش برای هنرمندان مستقل پس از چند سال کاهش به ثبات رسیده است. با این حال، اسپاتیفای در این پرداختها کمترین مقدار را با 3 دلار به ازای هر 1,000 پخش ارائه داده است. سایر پلتفرمها مانند آمازون میوزیک، اپل میوزیک و یوتیوب به ترتیب 8.8، 6.2 و 4.8 دلار به ازای هر 1,000 پخش در سال 2024 پرداخت کردهاند. این گزارش همچنین به این نکته اشاره کرد که علیرغم افزایش قیمتهای برنامههای اسپاتیفای در طول سالها، میانگین پرداختها کاهش یافته است.
اسپاتیفای ادعاهای دوئتی را رد کرده و به آمار و "حدسهای بدون منبع" موجود در گزارش پاسخ داده است. سخنگوی این شرکت تصریح کرد: "این ادعاها مضحک و بیاساس است. هیچ سرویس پخشی به ازای هر پخش پرداخت نمیکند زیرا این روش موجب ترغیب خدمات موسیقی برای کاهش تعداد پخشها میشود. این به معنای تعامل ضعیف، ارتباط کمتر با هنرمندان و پرداختهای کلی پایینتر خواهد بود. بلکه ما رویکرد معکوسی داریم. ما میخواهیم کاربران بیشتر درگیر شوند تا بیشتر پرداخت کنند و هم با ماندن و هم انتخاب نسخه پولی."
علاوه بر این، گزارش بر این نکته تأکید داشت که “مدل کشف” اسپاتیفای که به هنرمندان اجازه میدهد تا آهنگهایشان را با استفاده از الگوریتمها بهتر نمایان کنند در عین حال که از درآمد آنها کاهش میدهد، به افزایش تعداد پخشها کمک میکند. این بدان معناست که هنرمندان باید برای کسب همان مقدار پول، تعداد بیشتری پخش داشته باشند. همچنین با افزایش رقابت برای جذب درآمد از پخشها مواجه هستیم. بر اساس گزارش سالانه موسیقی Luminate، میانگین 99,000 قطعه موسیقی بهصورت روزانه به پلتفرمهای پخش موسیقی اضافه میشود. همچنین گزارش نشان داد که مجموع پخشهای جهانی به 4.8 تریلیون رسید که افزایش 14 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تحلیلهای دقیقتر میتوانید به وبسایت ما به نشانی iwl.ir مراجعه کنید.
- Artist payout
- artists
- Media & Entertainment
- music streaming
- Spotify